kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۰۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با همتای ارمنستانی:

تغییر در ژئوپلیتیک منطقه موجب بی‌ثباتی و تصاعد بحران است

 دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار همتای ارمنستانی با‌اشاره به آخرین تحولات منطقه قفقاز و ضرورت تلاش همه طرف‌ها برای استقرار آرامش و امنیت در منطقه، تصریح کرد: هرگونه تغییر در جغرافیای منطقه ناامن‌کننده و موجب بی‌ثباتی و تصاعد بحران است.
 
 
 
 
«آرمن‌گریگوریان» دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان که به تهران سفر کرده، بعدازظهر (یکشنبه) نهم مهر ماه با علی‌اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه قفقاز و مسائل بین‌المللی گفت‌وگو کرد.
در این دیدار احمدیان با‌اشاره به آخرین تحولات منطقه قفقاز و ضرورت تلاش همه طرف‌ها برای استقرار آرامش و امنیت در منطقه، تصریح کرد: هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه ناامن‌کننده و موجب بی‌ثباتی و تصاعد بحران است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با تبیین سیاست اصولی و تغییرناپذیر جمهوری اسلامی ایران در توسعه همکاری و تعامل با همسایگان و ایجاد منطقه‌ای عاری از هرگونه تنش و درگیری افزود: گفت‌وگوهای صریح و سازنده بین کشورهای منطقه بسترساز امنیت پایدار، توسعه متوازن و رفاه و آسایش مردم منطقه  است.
احمدیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد زمینه بسترهای لازم را فراهم آورده و نشست بین کشورهای منطقه را برگزار کند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر تعاملات و همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان و ضرورت افزایش مبادلات تجاری مشترک، آمادگی ایران را برای ارتقای سطح روابط در همه حوزه‌ها اعلام کرد.
در این دیدار آرمن‌گریگوریان دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان نیز با‌اشاره به روابط دیرینه دو کشور آمادگی کشورش را برای توسعه همه‌جانبه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان با‌اشاره به نقش مؤثر جمهوری اسلامی در برقراری صلح و ثبات در منطقه قفقاز، استمرار نقش‌آفرینی ایران در این زمینه را خواستار شد.
آرمن‌گریگوریان، پروژه‌های اقتصادی، تجاری و صنعتی بین دو کشور را بسیار مهم و حائز اهمیت خواند و بر اجرای هر چه سریع‌تر آنها تأکید کرد.
تأکید دبیرشورای عالی امنیت ملی
بر اجرای دقیق و کامل توافقنامه امنیتی ایران و عراق
«علی‌اکبر احمدیان» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران یکشنبه نهم مهر ماه میزبان «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق و هیئت همراه بود.
در این دیدار درباره مسائل دوجانبه و نحوه اجرای کامل توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق بحث و تبادل نظر شد.
احمدیان در این دیدار که دومین دیدارش با همتای عراقی در تهران است، ضمن قدردانی از حسن همکاری و تمهیدات دولت عراق در برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم اربعین حسینی و مهمان‌نوازی گرم مردم عراق از زوار اربعین گفت: مراسم اربعین علاوه‌بر ابعاد مهم سیاسی و فرهنگی و برکات معنوی آن باعث نزدیکی هر چه بیشتر دو ملت مسلمان و شیعه ایران و عراق شده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در ادامه به توافقنامه امنیتی ایران و عراق که ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ حاصل شد ‌اشاره کرد و آن را تضمین‌کننده امنیت مرزهای دو کشور و نقشه راه معقول و مناسبی برای حذف مؤلفه‌های ناامن‌کننده در دو کشور و منطقه خواند و اجرای دقیق و کامل این توافقنامه را یادآور شد.
احمدیان در دیدار الاعرجی و هیئت همراه همچنین توافقات دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه اقتصادی را مورد ‌اشاره قرار داد و یادآور شد: ظرفیت‌های  بسیار زیادی برای ارتقای همه‌جانبه روابط دو کشور در بخش‌های مختلف به صورت بالقوه وجود دارد که باید با تشریک مساعی و تلاش مضاعف آن را به فعلیت درآورد.
عزم دولت و نهاد امنیت ملی عراق
برای اجرای توافقنامه امنیتی
قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق هم در این دیدار بر عزم دولت و  نهاد امنیت ملی این کشور برای اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق تأکید کرد و گفت: از هر فرصتی برای توسعه و تعمیق روابط با ایران استقبال و استفاده خواهیم کرد.
به گزارش فارس، خبرگزاری رسمی عراق (واع)، پیش از این اعلام کرد که الاعرجی در رأس هیئتی امنیتی در راستای تکمیل روند اجرای توافقنامه امنیتی با ایران، به تهران سفر می‌کند. براساس اعلام این خبرگزاری، این سفر به دستور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق صورت گرفته و هدف از این سفر گفت‌وگو و رایزنی با مقامات ایرانی در راستای تکمیل روند اجرایی توافق امنیتی اخیر است. 
«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق هشتم خرداد ماه سالجاری در سفر به تهران با علی‌اکبر احمدیان نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره مسائل دوجانبه به ویژه نحوه اجرای توافقنامه اخیر امنیتی بین دو کشور و همچنین مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. احمدیان در آن دیدار تصریح کرد: انتظار داریم دولت عراق در چارچوب این توافقنامه، هرچه سریع‌تر ضمن پایان دادن به حضور عناصر ضدانقلاب در این کشور، امنیت مرزهای این کشور با ایران را تضمین کند. 
۲۸ اسفند ۱۴۰۱ توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق طی مراسمی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق توسط «علی شمخانی» دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد. در همان زمان قاسم الاعرجی اطمینان داد که عراق همه تلاشش را برای اجرای کامل این توافقنامه به کار خواهد گرفت و به هیچ گروه یا کشوری اجازه نخواهد داد که از خاک عراق برای ایجاد ناامنی در ایران استفاده کند.
به گزارش فارس، الاعرجی قرار است در این سفر با دیگر مقامات ایرانی نیز دیدار و گفت‌وگو کند.