kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۳۶۹۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱

نشانه‌های آشکار از تغییر پازل قدرت در نظام بین‌الملل

 
 
بهادر نوکنده
تحولات سال‌های اخیر موجب تغییر پازل قدرت در شطرنج نظام بین‌الملل شده است. روسیه پس از گرایش اوکراین به ناتو و ایالات متحده که تهدیدی برای روسیه بود، ناچار به مقابله با اوکراین شد. پوتین در محاسباتش قبل از ورود به این مقابله تصور می‌کرد که اروپا به دلیل وابستگی به منابع انرژی این کشور به سمت ائتلاف اوکراینی- آمریکایی سوق پیدا نمی‌کند. اما پس از چند روز اروپا به تحریم کنندگان روسیه پیوست. دلیل همراهی اروپا با آمریکا را می‌توان تامین کردن انرژی این کشورها توسط آمریکا، جایگزینی سوخت‌های فسیلی توسط انرژی‌های نو، استفاده از منابع معدنی وارداتی آفریقا و تامین انرژی از طریق اورانیوم بوده است. بازی انرژی روسیه با پلن B اروپا به شکست انجامید و کارشناسان عرصه نظام بین‌الملل روسیه را بازنده اصلی مقابله با اوکراین می‌دانستند اما در مقابل‌، روسیه برنامه شماره 2 خود یعنی قطع کردن شریان انرژی در اروپا را در پیش گرفت. پوتین توان خود را در آفریقا با استفاده از خستگی مردم آفریقا از استعمار و فساد مالی رؤسای جمهور آفریقایی متمرکز نمود که این برنامه باعث آغاز دومینوهای کودتا در آفریقا از نیجر تا چاد و دیگر کشورها شد. این رخدادها باعث به خطر افتادن صادرات اورانیوم این کشورها به فرانسه و اروپا شد و پیش‌بینی می‌شود از دست دادن منابع انرژی برای فرانسه و اروپا باعث بازگشت به سوی روسیه می‌شود.
از این رو فرانسه اکنون علاقه‌مند به فشار بر روی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکواس برای جنگ با کشورهای شروع‌کننده کودتا شده که به دلیل عدم توانمندی اقتصادی و نظامی این گروه‌ها مجبور به حضور نظامی مستقیم می‌باشد که این حضور نظامی برای روسیه مطلوب است. زیرا باعث تمرکززدایی فرانسه و اروپا از مقابله روسیه و اوکراین می‌شود. به نظر می‌رسد با در پیش بودن زمستان و سرایت کودتا در دیگر کشورهای آفریقایی، فرانسه و اروپا تمرکز‌شان را از تقابل روسیه و اوکراین کاهش خواهند داد و در آینده اروپا بازنده اصلی کشمکش‌های عرصه بین‌الملل به جهت پیروی از سیاستهای آمریکا خواهد بود.
در آن سو در غرب آسیا آمریکا برای ایجاد اغتشاش و تضعیف جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی کرده بود که اولا در عرصه داخلی روی دولت انقلابی فشار وارد کند و ثانیا عرصه بین‌الملل را مجاب به تحریم و منزوی‌ساختن جمهوری اسلامی نماید که این برنامه به مدد غیبی حضرت ولی عصر(عج)، راهبری بصیرانه امام خامنه‌ای(مدظله العالی) و عدم همراهی قاطبه مردم به شکست انجامید و دولت انقلابی با مدیریت جهادی خویش توانست پس از اغتشاشات هم عرصه اقتصادی داخلی را تا حدودی به سامان برساند و هم در عرصه سیاست خارجی از طریق توافق با کشورهایی چون عربستان به دنیا بفهماند که جمهوری اسلامی پابرجا و استوار است. به همین جهت رابرت مالی در اعترافی که منجر به تغییرش شد اذعان داشت که سیاست آمریکا شکست خورده و آمریکا به دنبال سرنگونی نظام مقدس جمهوری اسلامی نمی‌باشد. 
باتوجه به تحولات بیان شده در عرصه بین‌الملل، مقام معظم رهبری در دیدار با مردم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی مورخ 20/06/1402 فرمودند: «امروز یک تحوّل بزرگی در دنیا، یا دارد آغاز می‌شود یا آغاز شده است. چه اتّفاقی در دنیا دارد می‌افتد که ما از آن تعبیر می‌کنیم به «تحوّل»؟ خطوط اصلی‌اش چند چیز است: در درجه‌ اوّل، ضعیف شدن قدرت‌های استکباری دنیا؛ این یکی از خطوط اصلی تحوّلی است که دارد اتّفاق می‌افتد. قدرت استکباری آمریکا ضعیف شده است و دارد ضعیف‌تر می‌شود ـ من حالا این را توضیح می‌دهم ـ همچنین بعضی کشورهای اروپایی؛ این یکی از خطوط اصلی این تحوّل است. یکی دیگر از خطوط اصلی این تحوّل، برآمدن قدرت‌های جدید منطقه‌ای و جهانی است؛ قدرت‌های جدیدی دارند به وجود می‌آیند که یا قدرت‌های منطقه‌ای‌اند یا قدرت‌های جهانی‌اند؛ خب [این] تحوّل است.»
ایشان همچنین فرمودند: «آمریکا در حال ضعیف شدن است، یا قدرت‌های غربی، قدرت‌های استکباری در حال ضعیف شدنند. این یک شعار نیست، این یک واقعیّت است و حرفی است که خود آنها می‌زنند؛ خود آنها می‌گویند شاخص‌های اقتدار آمریکا در دنیا رو به تنزّل است. مثل چه شاخص‌هایی؟ مثل اقتصاد؛ یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتدار آمریکا اقتصاد قوی آمریکا بود که می‌گویند رو به تنزّل است. یکی مسئله‌ امکان دخالت در دولت‌ها بود؛ آمریکا در دولت‌های گوناگون دخالت می‌کرد، امروز این حالت رو به افول است؛ اروپایی‌ها یک جور، دیگران یک جور. می‌شنوید دیگر؛ در مطبوعات و در خبرهای رادیو تلویزیون و خبرهای دنیا می‌شنوید؛ اعتراف می‌کنند. یکی از شاخص‌های اقتدار در آمریکا توانایی تغییر دادن دولت‌ها و کشورها بود. توجّه کنید! اینها مهم است. یک روز آمریکا یک مأموری را فرستاد ایران با یک ساک پول، دلار، اسم آن مأمور هم ثبت شده و همه می‌شناسند: کیم روزولت؛ اسمش کیم روزولت بود. اینها چیزهای پنهانی نیست؛ اینها یک چیزهایی است که آن روز پنهان بود، بعدها آشکار شده. یک مأمور را با یک کیف پول، با یک چمدان پول می‌فرستد ایران، یک کودتایی مثل کودتای بیست‌وهشتم مرداد را به وجود می‌آورد! با توطئه‌ آمریکا و انگلیس، مشترکاً، و به دست یک مأمور آمریکایی که پول آورد این‌جا و بین اراذل و اوباش و افراد گوناگون تقسیم کرد، کودتای بیست‌وهشتم مرداد را درست کردند، یک دولتی مثل دولت مصدّق را سرنگون کردند.»
رهبر انقلاب در رابطه با ضعیف شدن اروپا هم فرمودند: «در مورد اروپا هم وضع بهتر از این نیست. شما خب این روزها مسائل آفریقا را می‌شنوید؛ کشورهایی که تحت نفوذ فرانسه بودند، یکی پس از دیگری دارند علیه فرانسه قیام می‌کنند و حکومتهای دست‌نشانده‌ فرانسه را ساقط می‌کنند [آن هم] مردم! البتّه ارتشی‌هایشان مشغولند لکن مردم پشتیبان آنها هستند. یعنی قدرت‌های غربی، که در رأسشان آمریکا است و بعد هم اروپا، امروز آن قدرت سابق را ندارند، رو به ضعف‌اند.»
برنامه دشمن برای مقابله با تحولات پیش‌رو
تمام واقعیت‌هایی که بیان شد، نشان از جابه‌جایی قدرت در نظام بین‌الملل دارد، اما دشمن بی‌کار نمی‌نشیند و به دنبال عدم تحقق این تحول می‌باشد. رهبری در همین دیدار در ادامه فرمودند: «اینکه می‌گوییم دشمن دارد ضعیف می‌شود معنایش این نیست که نمی‌تواند مکر کند، نمی‌تواند دشمنی کند، نمی‌تواند ضربه بزند؛ می‌تواند؛ مشغول نقشه‌کشی‌اند. ما باید خوابمان نبرد، ما باید غافل نشویم.»
اما برنامه دشمن برای مقابله با این تحولات چیست؟ یکی از مهم‌ترین آنها بحران‌‌سازی در کشورهاست. رهبر انقلاب در این رابطه فرمودند: «معلومات اطّلاعاتی ما به ما می‌گوید که دولت آمریکا در آمریکا یک مجموعه‌ای را درست کرده است که اسم این مجموعه «گروه بحران» است؛ کارش چیست؟ مأموریت این گروه، بحران‌‌سازی در کشورها است، از جمله در کشور ما. مأموریت این گروه این است که بحران‌‌سازی کنند؛ بگردند نقاطی را که به نظر آنها موجب می‌شود در کشور بحران به وجود بیاید، پیدا کنند و این نقاط را تحریک کنند؛ این، مأموریت این گروه بحران آمریکا است. آنها نشسته‌اند فکر کرده‌اند، مطالعه کرده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که در ایران چند نقطه‌ بحران‌ساز وجود دارد که باید آنها را تحریک کرد، آن نقاط را فعّال کرد؛‌ یکی‌اش اختلافات قومی است،‌ یکی‌اش تفاوت‌های مذهبی است، یکی‌اش مسئله جنسیّت و مسئله زن است؛ اینها را باید در ایران تحریک کنند تا اینها بحران درست کند و از طریق بحران بتوانند به کشور عزیز ما ضربه وارد کنند؛ ‌این برنامه‌ آمریکا است، و شتر در خواب بیند پنبه‌دانه.»
دشمنان سعی می‌کنند با ایجاد دوقطبی‌‌سازی سیاسی و دعواهای درون جناحی بر سر قدرت و شعله‌ور کردن سایر اختلافات وحدت کشور را نشانه بگیرند تا بتوانند بر اساس آن برنامه‌های خود را پیش ببرند. حضرت آقا برنامه خنثی‌سازی این نقشه را در وحدت بیان می‌نمایند و می‌فرمایند: «آن‌جایی که پای منافع ملّت در میان است، اختلافات مذهبی، اختلافات سیاسی، اختلافات گروهی، اختلافات قومی باید به کنار گذاشته بشود، همه باید در کنار هم باشند؛ اقوام مختلف در کنار هم، مذاهب مختلف در کنار هم؛ آن‌جایی که یک جهت‌گیری مشخّصی هست، این وحدت مهم است.»
یکی دیگر از برنامه‌های دشمن برای عدم دسترسی ایران اسلامی به قله، تضعیف امنیت ملی در حوزه‌های روانی و عملیاتی می‌باشد. و امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در این خصوص می‌فرمایند: «آن کسانی که امنیّت ملّی را تهدید می‌کنند دشمن ملّتند، برای دشمن کار می‌کنند؛ چه خودشان بفهمند، چه نفهمند. گاهی کاری می‌کنند، نمی‌فهمند چه کار می‌کنند.»
برنامه دیگر دشمن نیز نفوذ فکری و تغییر افکار است. دشمن به دنبال نفوذ در افکار مسئولین کشور است و تفکرات موسوم به اصلاح‌طلبی و غربگرایی دقیقا در راستای برنامه‌های دشمن است. همین تفکرات است که باعث انتقاد از رئیس‌جمهور به دلیل دست گرفتن و حمایت از قرآن می‌شود.
در نهایت باید توجه داشت گرچه به فرموده رهبر معظم انقلاب ما به قله نزدیکیم، اما باید حواس خود را جمع کرده و از تفکر انقلابی عدول نکنیم که موجب عقبگرد ما خواهد شد.