kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۳۴۶۰
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۴

نخستین کمیته تخصصی ارائه خدمات و استفاده از اطلاعات برگزار شد(اخبار ادبی و هنری)

نخستین کمیته تخصصی ارائه خدمات و استفاده از اطلاعات و دانش با بررسی چگونگی ارائه مرجع مجازی مشارکتی به کاربران در ‌اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.


الهام چیذری‌فرد مدیرکل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با ‌اشاره به اهداف برگزاری این کمیته تخصصی گفت: ضرورت توجه به اعضا و کاربران غیرعضو کتابخانه‌های بزرگ کشور در راستای ارائه خدمات بهینه همواره از موضوعات مهم و مورد توجه کتابخانه‌های بزرگ کشور بوده است.
وی افزود: از همین‌رو هدایت و برنامه‌ریزی به منظور رشد و توسعه خدمات اطلاعاتی، ارائه الگوهای خدمات نوین اطلاعاتی، ارائه دستورالعمل‌های ارتقای خدمات اطلاعاتی، برنامه‌ریزی و ارائه خدمات یکپارچه اطلاعاتی، برنامه‌ریزی ایجاد نظام عضویت ملی در کتابخانه‌های کشور و نظارت و سنجش کیفیت خدمات اطلاعاتی، برگزاری نشست‌های تخصصی خدمات مرجع، توسعه مرجع مجازی، خدمات مرجع مجازی مبتنی بر فناوری (توسعه چت‌بات)، ایجاد بستر برای تشکیل شبکه متخصصان آنلاین و آفلاین و ارائه خدمت تحویل مدرک از اهداف برگزاری این کمیته در راستای انتقال تجربه بوده است. در ادامه این کارگروه تخصصی، موضوع چگونگی ارائه خدمات مرجع مجازی مشارکتی و زیرساخت‌های ایجاد آن از سوی اعظم نجفقلی‌نژاد عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و صدیقه شاکری کارشناس مرجع مجازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و دبیر کمیته خدمات مرجع و اطلاع‌رسانی «ایفلا» مطرح شد. اعظم نجفقلی‌نژاد دانش‌آموخته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در توضیح خدمات مرجع مجازی مشارکتی گفت: خدمات مرجع مجازی مشارکتی به مجموع خدماتی گفته می‌شود که در آن دو یا چند کتابخانه جهت ارائه خدمات مرجع با استفاده از یکی از ‌اشکال خدمات مرجع مجازی به‌صورت مشارکتی یا گروهی عمل می‌کنند. در این نوع خدمات کاربر تقاضایی را به یک کتابخانه که در شبکه کتابخانه‌ها عضو است؛ می‌فرستد. کتابخانه دریافت‌کننده پرسش، در صورتی که قادر به ارائه پاسخ باشد، این کار را انجام می‌دهد؛ در غیر این صورت پرسش را به کتابخانه دیگری که عضو شبکه است و توانایی پاسخگویی به این پرسش را دارد، ارسال می‌کند. تا پاسخ از طریق آن کتابخانه تهیه و به کاربر تحویل داده شود.