kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۳۰۸۴
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
ایران: تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، بی‌خاصیت است 

بی‌توجهی تروئیکای اروپا به انقضای تحریم‌های موشکی علیه ایران

 
 
 
  انگلیس اعلام کرد که این کشور به همراه آلمان و فرانسه تصمیم گرفته است تا تحریم‌هایی که قرار بود ماه آینده علیه ایران پایان یابد، همچنان باقی بماند.
وزارت خارجه انگلیس بامداد روز جمعه 24 شهریور اعلام کرد که این کشور به همراه آلمان و فرانسه، تحریم‌هایی که قرار بود ماه آینده پایان یابد را همچنان باقی خواهد گذاشت.
در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس آمده است: «به راه‌حل دیپلماتیک پایبند هستیم اما باقی ماندن تحریم‌ها علیه ایران در واکنش به تلاش این کشور برای توسعه برنامه هسته‌ای است».
 جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز پنج‌شنبه گفته نامه‌ای از فرانسه، انگلیس و آلمان دریافت کرده که در آن اعلام شده آنها قصد ندارند تحریم‌های موشکی علیه ایران را بعد از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ رفع کنند. 
طبق گزارش رویترز بورل در این بیانیه گفت: «وزرای خارجه اظهار می‌کنند که ایران از سال ۲۰۱۹ به توافق پایبند نبوده و این مسئله از طریق مکانیسم حل و فصل  اختلافات برجام حل و فصل نشده است.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «آنها (تروئیکای اروپایی) قصد خود را برای بر نداشتن اقداماتی در زمینه رفع تحریم‌های بیشتر در روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ به عنوان روز انتقال برجام ابراز کرده‌اند.»
مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که حدود ۸ سال پیش برای تأیید برجام صادر شد  محدودیت‌های اعمال‌شده این سازمان در خصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک ایران اکتبر ۲۰۲۳ منقضی خواهند شد. 
اظهارات ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی خطاب به آژانس اتمی
انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا پنج‌شنبه ۱۴ سپتامبر، ۲۳ شهریور با اتهام‌زنی علیه ایران، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتند اقدامات بیشتر درباره ایران لازم است در صورتی که این کشور به تعهدات قانونی خود عمل نکند و موضوعات مربوط به مواد هسته‌ای را روشن نکند. 
سه کشور اروپایی سه‌شنبه هم در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شدند که ایران به تعهدات بیانیه مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مارس گذشته (اسفند)، پایبند نبوده است.
به نوشته رویترز، چهار کشور در بیانیه‌ای به تاریخ ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) در شورای حکام آژانس گفتند: «ایران باید بدون تاخیر اطلاعات فنی معتبر درباره مکان‌(های) فعلی مواد هسته‌ای و تجهیزات آلوده در رابطه با تورقوزآباد و ورامین ارائه کند».
پیش‌تر منابع دیپلماتیک وین گفتند در نشست شورای حکام آژانس که از دوشنبه آغاز شد و تا جمعه ادامه دارد، قرار نیست هیچ قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران صادر شود.
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه مقدماتی خود در آغاز نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست تا به‌طور صادقانه و پایدار با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای اجرای تعهدات مندرج در بیانیه مشترک همکاری کند.
وی در خصوص دو گزارشی که به شورای حکام ارائه داده هم گفت جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم آنکه سرعت غنی‌‌سازی اورانیوم با درصد غنای ۶۰ را کاهش داده، اما در مجموع ذخایر اورانیوم با درصد غنای ۶۰ تهران افزایش یافته است.
«محمد اسلامی» رئیس‌ سازمان انرژی اتمی هم در جمع خبرنگاران در واکنش به این بیانیه گفت: نمی‌شود سه کشور اروپایی از ما انتظار داشته باشند برجام را کامل اجرا کنیم، ولی آنها هیچ‌کدام از تعهدات خود را انجام ندهند. تا زمانی که آنها به تعهدات خود عمل نکنند و تحریم‌ها کامل رفع نشود، طبیعی است که ما این روند را ادامه می‌دهیم. این مسئله در گزارش آژانس مشهود است.
هشدار ایران به طرف‌های اروپایی
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه ۲۳ شهریورماه و در واکنش به بیانیه اتحادیه اروپا، درباره عدم انجام تعهدات این اتحادیه و سه کشور اروپایی در سال هشتم برجام، بیانیه‌ای صادر کرد.
 در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره آمده است: جمهوری اسلامی ایران، تصمیم اتحادیه اروپا و ۳ کشور اروپایی برای عدم انجام تعهدات خود در موعد سال هشتم برجامی را اقدامی غیرقانونی و مغایر با تعهدات آنها ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و عملی تنش‌زا و توام با سوءنیت می‌داند. این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا و باز وضع تحریم‌های ظالمانه، مطابق حقوق خود ذیل مواد ۲۶ و ۳۶ برجام، گام‌های جبرانی را اتخاذ کرد و این گام‌ها کاملا مطابق رویه‌های مندرج در برجام است. در بیانیه مذکور آمده است: تصمیم به عدم انجام تعهدات از سوی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در واکنش به اقدامات هسته‌ای ایران، کاملاً خالی از منطق حقوقی است، زیرا ایران یک سال تمام به طرف‌های اروپایی برای جبران اقدام غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام فرصت داد و پس از آن نیز گام‌های جبرانی خود را به منظور ارائه فرصت جبران به طرف‌های اروپایی و حفظ پنجره دیپلماسی، به صورت تدریجی آغاز کرد.
این بیانیه تصریح کرده است: قابل پذیرش نیست که اتحادیه و سه کشور اروپایی این اقدام غیرقانونی خود را به عنوان واکنش به اقداماتی از ایران مستند کنند که کاملا قانونی و در واکنش به خروج آمریکا و بی‌عملی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی بو‌ده است. اقدامات ایران از منظر حقوقی کاملاً قانونی بوده و خود اروپایی‌ها نیز به اذعان داشته و دارند.
این بیانیه می‌افزاید: اقدام طرف‌های اروپایی قطعا بر تلاش‌ها برای مدیریت تنش و ایجاد فضای مناسب برای همکاری‌های بیشتر بین طرف‌های برجام، آثار منفی خواهد داشت.
در بیانیه وزارت امور خارجه ایران عنوان شده است: معیارهای جمهوری اسلامی ایران، همواره عمل و نه سخن کشورها بوده است. این اقدام طرف‌های اروپایی با ادعای آنان مبنی بر تلاش برای ایجاد فضای لازم به منظور احیای برجام ناسازگار است.
این بیانیه می‌افزاید: تردیدی وجود ندارد که جمهوری اسلامی ایران به این اقدام غیرقانونی، تحریک‌آمیز و نقض آشکار تکالیف اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس وفق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، به صورت مقتضی و در چارچوب حقوق خود ذیل برجام پاسخ خواهد داد.
در این بیانیه آمده است: ما به طرف‌های اروپایی نسبت به انجام و اتخاذ اقدامات تنش‌زا که قطعا مدیریت روابط فیمابین را پیچیده و بر روند همکاری‌ها از جمله در مذاکرات رفع تحریم‌ها اثر منفی خواهد گذاشت، هشدار می‌دهیم.
کنعانی: در اولین فرصت به حرکت سیاسی ۳ کشور اروپایی 
پاسخ می‌دهیم
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه چهارشنبه ۲۲ شهریورماه در واکنش به بیانیه مشترک منتشر شده در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی گروه غرب، علیه ایران گفت: این بیانیه با محوریت انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا در حالی به انتقاد از وضعیت همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخته که با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون، ایران و آژانس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ارتقای همکاری‌های خود طبق بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ داشته‌اند و در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده، گفت‌وگوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفت‌وگو در مورد حل و فصل موضوعات فنی دیگری در جریان است.
کنعانی در این خصوص و با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به اصل همکاری با آژانس در چارچوب موافقتنامه پادمان متعهد است، یادآور شد: بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ چارچوبی برای تسریع در حل و فصل موضوعات به اصطلاح پادمانی باقیمانده است و این موضوعات که عمدتا منشأ سیاسی دارند، باید مرتفع شوند، زیرا مانعی در مسیر ارتقای همکاری‌های ایران و آژانس به شمار می‌روند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مایه تأسف است که انگلستان، آلمان، فرانسه و آمریکا که انگیزه‌ها و مواضع مشخصی علیه جمهوری اسلامی ایران دارند، همکاری‌های فنی ایران و آژانس را دستمایه حرکات سیاسی خود کرده‌اند و با اردوکشی سیاسی در شورای حکام تحت عنوان دفاع از آژانس و نظام پادمان، به دنبال وارونه جلوه دادن حقایق همکاری صادقانه جمهوری اسلامی ایران با آژانس هستند.
کنعانی با ذکر این نکته که البته این اقدام آنها جدید نبوده و تعجب‌آور نیز نیست، گفت: آنها در نشست قبلی شورای حکام نیز نمایش مشابهی را در قالب حملات و اتهامات لفظی علیه جمهوری اسلامی ایران داشتند.
کنعانی افزود: امروز گروهی از کشورهای مخالف رویکرد غیرسازنده گروه غرب، بیانیه مشترکی در حمایت از همکاری‌های ایران و آژانس و تقدیر از پیشرفت‌های صورت گرفته صادر کردند. ما از حمایت و موضع اصولی این کشورها تشکر می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران پاسخ و واکنش متناسب را در اولین فرصت به حرکت سیاسی ۳ کشور اروپایی نشان خواهد داد، تصریح کرد: این پاسخ به مدیرکل آژانس اطلاع‌رسانی خواهد شد و بی‌تردید، اعمال فشار سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس نتیجه معکوس دارد.
جلال‌زاده: دست اروپایی‌ها خالی است؛
 تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بی‌خاصیت است
وحید جلال زاده رئیس ‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام اخیر فرانسه، آلمان و بریتانیا گفت: اصل ماجرا آن است که در برجام‌بندی آمده بود مبنی بر اینکه در پنج سالگی برجام، تحریم‌های تسلیحاتی متعارف ایران برداشته شود که سال ۲۰۲۰ پنج سالگی برجام بود. همان موقع خود غربی‌ها یک بازه زمانی سه ساله را به ادامه تحریم‌های تسلیحاتی ایران اضافه کردند، یعنی حرف آنان این بود که تحریم‌های تسلیحاتی ایران را در سال ۲۰۲۳ برمی‌دارند که این زمان ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشده، بلکه مسئله آن است که طبق برجام این کشورها باید ۲۷ مهر امسال تحریم‌های تسلیحاتی را بردارند که الان می‌گویند این کار را نمی‌کنند. در واقع، مطابق با برجام همه تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته شد، اما اروپایی‌ها این قید را آورده بودند که در سال ۲۰۲۳ که تاریخ دقیق آن حدود یک ماه دیگر است، تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران را حذف می‌کنند که الان زیر حرف خود زدند و گفتند این کار را انجام نمی‌دهند و تحریم‌های تسلیحاتی ایران را ادامه می‌دهند.
وی متذکر شد: همچنین آمریکایی‌ها برای تبادل زندانیان خود با ایران و آزاد‌سازی اموال بلوکه شده ما در کره جنوبی پا پیش گذاشتند و با واسطه برخی از کشورها این کار را انجام می‌دهند که رو به اتمام است. این وسط بیشترین هزینه را اروپا داد، چرا که شاهد اتفاقاتی از جمله حمله به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایران در برخی از کشورهای اروپایی بودیم و رؤسای جمهور، پارلمان‌ها و برخی از وزرای این کشورها هم ملاقات‌هایی با ضدانقلاب انجام دادند. 
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده این بیانیه را در راستای یک اروپای مغبون و بازنده ارزیابی می‌کنم، چرا که آنان با این اقدام به دنبال آن هستند که به برخی از افراد در خارج از کشور و عده‌ای قلیل در داخل کشورمان پیام دهند که این کار از دستمان برمی‌آمد که در مورد برجام یک بیانیه دهیم. به اعتقاد بنده این بیانیه بی‌خاصیت است، چرا که اروپا هیچ وقت این تحریم‌ها را برنداشته بود که الان بخواهد آن را تمدید یا وضع کند.
جلال‌زاده تاکید کرد: از سوی دیگر این اقدام اثری بر مناسبات تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران ندارد، چرا که ما با اروپا سال‌هاست مراودات تسلیحاتی نداریم. همچنین با آمریکا هم در این حوزه مراوده‌ای نداریم و آنان تحریم‌های تسلیحاتی ایران را بردارند یا برندارند، برای امکانات و تجهیزات تسلیحاتی ما که قریب به اتفاق آن ساخت داخل است، هیچ تأثیری ندارد. 
مسکو: تحریم تروئیکای اروپا علیه ایران نقض برجام است
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تصمیم اخیر تروئیکای اروپا (بریتانیا، فرانسه و آلمان) برای حفظ تحریم‌های هسته‌ای و موشکی علیه جمهوری اسلامی ایران را نقض توافقات برجامی دانست.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در روز شنبه در بیانیه‌ای با ‌اشاره به توافق ۲۰۱۵ برجام بین ایران و گروه موسوم به ۱+۵ که ایالات متحده به صورت یک‌جانبه از آن خارج شد، تصریح کرد:‌«مسکو به شدت قصد بریتانیا، آلمان و فرانسه برای نقض عامدانه مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را محکوم می‌کند».
ظهره‌وند: سه کشور اروپایی عضو برجام پادوی آمریکا هستند؛ غرب تابع قوانین نیست
ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل با ‌اشاره به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، اظهار داشت: موضع سه کشور باقی مانده در ۱+۴ درباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران بیانگر ماهیت رویکردی آنها در قبال مسئله برجام است.
وی افزود: این اقدام آنها نشان می‌دهد مسئله برجام برای این نبود که به یک راه‌حل منصفانه با ایران برسند، بلکه برجام پروژه‌ای برای تکمیل بخش‌های دیگری بود که ایران را به انقیاد از برجام ۲، ۳ و ۴ بکشد.
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اقدام غرب در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، ماهیت سه کشور را نشان می‌دهد، افزود: آنها در طول زمانی که ترامپ از برجام خارج شد و در واقع نقض آشکار برجام اتفاق افتاد، هیچ گامی نتوانستند بردارند.
ظهره‌وند تصریح کرد: این سه کشور اروپایی در واقع پادوهای آمریکا در شکل‌دهی به انقیاد ایران بودند؛ اینکه بتوانند حقوق اصلی ایران را نقض کنند. کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه این اقدام نشان می‌دهد که تیم مذاکره‌کننده قبلی ما چقدر ساده‌لوح بودند و چقدر به آنها اعتماد داشتند، اظهار کرد: اعتماد نابجا در شکل یک همکاری برای آنها درآمده تا ایران را تحت کنترل و محدودیت داشته باشند.
وی گفت: هر آنچه بتواند منافع غربی‌ها را تأمین کند تبدیل به یک قانون شده و اگر نقض شود، آشکارا به زیر میز می‌زنند.
به گزارش مهر، ظهره‌وند اظهار داشت: این کشورها روابط ظالمانه و نامتعادلی را در محیط بین‌الملل برقرار کرده‌اند که این موضوع باید افشا شود و به چالش کشیده شود.