kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۲۸۰۱
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
آغاز ساخت نخستین خط از میدان آزادی تا تهرانپارس

تفاهم‌نامه وزارت دفاع و شهرداری برای ساخت خطوط تراموا در تهران به امضا رسید

شهرداری تهران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای فراهم‌کردن زمینه مشارکت در تأمین مالی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری خطوط تراموای تهران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و علیرضا زاکانی، شهردار تهران در ستاد وزارت دفاع برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ای با موضوع فراهم کردن زمینه مشارکت در تامین مالی، مطالعات مهندسی، احداث خط، تامین تجهیزات و ناوگان مربوط به احداث خط ۱ تراموای تهران حد فاصل میدان آزادی- چهارراه تهرانپارس با به کارگیری ظرفیت‌های موجود در شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه به عنوان کارفرمای طرح و شرکت صنایع الکترونیک ایران وابسته به وزارت دفاع به عنوان پیمانکار و مجری طرح منعقد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری با شهرداری تهران طی سخنانی با ‌اشاره به راهبردهای کلان دولت سیزدهم در همکاری علمی با دستگاه‌های مختلف، گفت: ساخت تراموا می‌تواند مزیت‌های زیادی برای مردم تهران از جمله افزایش سرعت نقل و انتقال، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و... را به همراه داشته باشد و قطعا این مسیر را استمرار خواهیم داد و کارهای دیگری را نیز در راستای خدمت به مردم با شهرداری تهران پیش خواهیم برد. شهردار تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: یکی از وجوه تفاهم‌نامه امروز همکاری میان دو دستگاه در حوزه هوشمند‌سازی شهر تهران است، علاوه‌بر این در حوزه‌ توسعه زیرساخت‌های شهری نیز به دنبال گسترش همکاری با وزارت دفاع هستیم.
احداث تراموا در تهران آغاز شد
رئیس‌شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع نیز در حاشیه آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شهرداری تهران و وزارت دفاع اظهار داشت: بر اساس این تفاهم‌نامه، خط یک تراموای تهران حد فاصل میدان آزادی تا سه راه تهرانپارس با همکاری سازمان صنایع الکترونیک ایران و شهرداری تهران انجام خواهد شد.
به گزارش تسنیم، امیر دریادار رستگاری ادامه داد: طول این خط حدود 34 کیلومتر است که با 28 رام قطار که در این خط تردد خواهند داشت ظرفیتی حدود 55 تا 56 میلیون مسافر در سال را می‌تواند جابه‌جا کند. از مزیت‌های این خط می‌توان به این ‌اشاره کرد که این خط برقی است و در جهت کاهش آلایندگی‌های سوخت‌های فسیلی و کاهش آلودگی‌های تهران بسیار مؤثر خواهد بود. همچنین در ظرفیت حمل‌ونقل خودرویی تهران نیز با توجه به عرض کم ترامواها و افزایش پهنای خیابان برای عبور و مرور در خیابان آزادی، انقلاب و دماوند سهل‌تر خواهد شد.
رستگاری با ‌اشاره به ویژگی‌های تراموا افزود: عمر قطارهای تراموا حدود 30 سال است در حالی که عمر اتوبوس‌های بی‌آرتی حدود 10 سال است از این لحاظ نیز راندمان افزایش یافته و این پروژه ظرف مدت دو سال با سرمایه‌ای حدود 20 میلیون یورو انجام خواهد شد و کار عملیاتی و اجرائی آن از امروز (یکشنبه) آغاز می‌شود. وی بیان داشت: شرکت صنایع الکترونیک ایران علاوه‌بر توافقی که امروز مابین وزیر محترم دفاع و شهردار تهران امضا شد بحث تسهیل در ترافیک و حمل‌ونقل تهران را با نصب دوربین‌های هوشمند دنبال خواهد کرد که در این پروژه حدود چهار هزار دوربین هوشمند ترافیکی در سطح تهران نصب خواهد شد و در فاز اول آن حدود 2 هزار دوربین نصب می‌شود. حسن این دوربین‌ها این است که از هوش مصنوعی برخوردارند و با توجه به حجم ترافیک در خیابان چراغ‌های سبز و قرمز را مدیریت کنند تا شاهد روان‌تر شدن ترافیک در سطح تهران باشیم. این پروژه نیز در ظرف دو سال اجرا خواهد شد.