علی مطهری: مردم با بدننمایی و بیبندوباری موافق نیستند
نماینده سابق مجلس در گفتوگویی اظهار داشت: شاید برخی مردم خودشان طرفدار حجاب اختیاری باشند اما با بدننمایی و بیبندوباری موافق نیستند. خیلی از این بیحجابها و بدحجابها هم همینطورند یعنی طرفدار بدننمایی و عریانی و این چیزها نیستند.
علی مطهری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با فارس اظهار داشت: اگر ما در یک جایی طرفدار آزادی بیان هستیم به خاطر این است که انسان دارای قوه تفکر است و این استعداد انسانی انسان باید آزاد باشد و به تبع آن بیان انسان هم باید آزاد باشد. از آن طرف هم چون ما معتقدیم که قوا و استعدادهای انسانی انسان باید آزاد باشند و قوای حیوانی باید تحت تسلط اراده و عقل انسان باشد، لذا در موضوع پوشش قائل به حدود و نوعی نظارت هستیم و اینطور نیست که بگوییم تمایلات غریزی انسان و آن امور مشترک میان انسان و حیوان باید آزاد باشد. در آنجاها میگوییم اینها باید تحت مدیریت عقل و اراده باشند و باید در جامعه نظارتی بر آن وجود داشته باشد. خلاصه قائل به آزادی قوای انسانی انسان هستیم نه قوای مشترک با حیوان.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تعداد بیحجابها نسبت به کل کشور اصلاً زیاد نبوده است یعنی آن جوری که تصور میشد و یک عدهای تبلیغ میکردند که اگر حجاب اختیاری شود ۸۰ درصد خانمها بیحجاب میشوند، اصلا چنین چیزی اتفاق نیفتاد. یا اینکه یک عدهای میگفتند در تیر و مرداد که هوا گرم است لختی و برهنگی زیاد خواهد بود. ولی غیر از موارد نادر چیزی دیده نشد. حداکثر این بود که روسری را انداختند و روسری هم روی گردنشان است و لختی و عریانی را من که ندیدم و اگر هم بوده است خیلی کم و محدود بوده است.
مردم با بدننمایی و بیبندوباری موافق نیستند
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این خودش نشان میدهد که جامعه از یک حدی جلوتر نمیرود. اصلاً شاید برخی مردم خودشان طرفدار حجاب اختیاری باشند اما با بدننمایی و بیبندوباری موافق نیستند. خیلی از این بیحجابها و بدحجابها هم همینطورند یعنی طرفدار بدننمایی و عریانی و این چیزها نیستند.به هر حال میخواهم بگویم تجربه خوبی بود که معلوم شد آنطور نیست که اگر آزادی کامل باشد، درصد زیادی از خانمها بیحجاب بشوند و حتی به نیمه عریانی و اینها روی بیاورند. ولی به نظرم با همین وضعیت باید با تدبیر برخورد بشود. البته بخشی از این ماجرا ریشه اقتصادی و معیشتی دارد که واقعاً زندگی برای مردم سخت شده است و عدهای از این راه میخواهند عکسالعمل نشان بدهند.
علی مطهری درباره نظر اصلاحطلبان پیرامون مسئله حجاب گفت: اصلاحطلبان عقیدهشان راجع به حجاب همین است یعنی میگویند باید آزاد باشد. درواقع آزادی را به همین مسئله حجاب هم تسری میدهند و بین آزادی بیان و آزادی پوشش هیچ تفاوتی قائل نیستند در حالی که اینها دو تا مسئله است. آزادی پوشش میشود آزادی غریزه جنسی. ولی اینها این را قبول ندارند و میگویند اینها هر دو آزادی است. میگویند ما چون معتقد به آزادی هستیم همان طور که آنجا به آزادی تفکر و آزادی بیان قائل هستیم اینجا هم به آزادی پوشش قائل هستیم و در همه جا ما به آزادی قائل هستیم. توجه ندارند که این آزادی پوشش یک لوازمی دارد، یک تبعاتی دارد و یک معنای دیگری دارد. آزادی بیان و آزادی تفکر یعنی آزادی یک نیرو و قوه انسانیِ انسان ولی آزادی پوشش یعنی آزادی یک امر مشترک بین انسان و حیوان و آزادی غریزه جنسی. بین این دوتا باید فرق بگذاریم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا اصلاحطلبان میتوانند از جریان اغتشاشات سال گذشته برای خود سرمایه اجتماعی کسب کنند، گفت: این تیپهایی که از این شعار «زن، زندگی، آزادی» حمایت میکنند دنبال چیز دیگری هستند و از اصلاحطلب و اصولگرا عبور کردهاند. به نظرم تاثیری ندارد در این که بخواهند این قشر را جذب کنند. هدف این قشر براندازی است نه اصلاح، و برای خودشان هم استدلال دارند. البته اینها دو گونه هستند. یک عده از آنها مذهبی نیستند و بلکه ضد مذهباند و میگویند این نظام با آن الگویی که ما داریم خیلی فاصله دارد، لذا میخواهند آن را براندازند. یک عده هم هستند که از تیپهای مذهبی هستند و سابقه انقلابیگری هم دارند و اینها هم تقریبا به براندازی روی آوردهاند مانند آقای مهدی نصیری. منتها استدلال ایشان چیز دیگری است و اگر بپرسید چرا این حرفها را میزنید؟ میگویند چون اولاً راه اصلاح وجود ندارد و ثانیاً این نظام باعث شده است مردم از دین رویگردان شوند و دین در خطر است، بنابراین این نظام باید کنار برود. منتها دیگر توجه ندارند که این نظام کنار برود چه چیزی میخواهد جای آن را پر کند؟ آیا به این فکر کردهاند که اگر این نظام رفت چه چیزی جایگزین میشود؟ اصلا معلوم نیست چه بشود. درواقع به تبعات ماجرا فکر نمیکنند.
بعد از رای آوردن
در جلسات اصلاحطلبان شرکت میکردم
مطهری درباره ورودش به لیست امید در مجلس دهم نیز با بیان اینکه اصلاحطلبان خودشان من را در لیست قرار دادند و من از آنها درخواست نکردم، اذعان داشت: بعد از انتخابات و رأی آوردن در جلساتشان (اصلاحطلبان) شرکت میکردم. بعد که وارد مجلس شدیم و فراکسیون امید تشکیل شد من دیدم چون با لیست اینها آمدم داخل مجلس، خوب نیست که بیرون بیایم و با جمع خودمان برویم یک فراکسیونی تشکیل بدهیم. البته بعضیها این کار را کردند. مثلاً آقای جلالی و آقای نعمتی در لیست امید بودند و با این لیست رای آوردند ولی بیرون آمدند و فراکسیون مستقلان را تشکیل دادند. ولی من دیدم که بیرون آمدنم اخلاقاً درست نیست.
وی درباره اینکه چرا در انتخابات مجلس پیشرو نامنویسی کرده، اظهار کرد: نمایندگان سابق خیلی اصرار کردند، آنهایی که با هم همدوره بودیم. نام نمیبرم اما خیلی از دوستان زنگ میزدند که بیایید ولی میگفتم من فعلا آن حس و حال را ندارم.
نماینده مجلس دهم همچنین درباره اینکه چه کسانی از اصلاحطلبان برای انتخابات پیشرو ثبتنام کردهاند گفت: آقای مازنی را من دیروز فهمیدم که ثبتنام کرده است. آقای پزشکیان ثبتنام کرده است. آقای نوبخت و آقای شریعتمداری را شنیدم که ثبتنام کردند. در هر حال خیلی هنوز روشن نیست.