عزم دولت سیزدهم برای تکمیل کریدورهای بینالمللی ایران
دولت سیزدهم در طول دو سال اخیر توانست علاوه بر به جریان انداختن فرآیند ساخت راهآهن رشت- آستارا، پروژه بر زمین مانده راه آهن شلمچه- بصره را عملیاتی کند تا کریدورهای بینالمللی ایران تکمیل شود.
به گزارش ایرنا، زنجیرههای کریدوری در شمال، جنوب، شرق و غرب به اندازه نفت و بلکه بیشتر میتواند برای ایران درآمدزایی به دنبال داشته باشد اما هر کدام از مسیرهای ریلی، جادهای و دریایی ما در نزدیکی خود حلقهای مفقوده دارند که اتصال آنها سالها در دستور کار دولتها بوده است. مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی روز گذشته اعلام کرد که این روزها تکمیل زنجیره کریدوری در همه دنیا موضوع روز است اما دشمنان برای ما نقشههای جدی کشیدهاند که موفق نشویم این کریدورها و زنجیرههای اتصالهای راهبردی بینالمللی را تکمیل کنیم.
اتصال ریلی به عراق از یک طرف و تکمیل شبکه حمل و نقلی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان از طریق ساخت راه آهن رشت- آستارا و در ادامه تکمیل کریدور شمال- جنوب از جمله دو حلقه مفقودهای بود که سالها برای تکمیل و توسعه آنها برنامهریزی میشد، اما راه به جایی نمیبرد.
با این حال جلساتی با موضوع تسهیل تردد در کریدور شمال- جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در چندین نوبت در تهران و برخی کشورهای همسایه در دو سال اخیر، برگزار شد و در نهایت در تیر ماه امسال و در حاشیه نشست سهجانبه ایران، هند و روسیه که به میزبانی کشورمان با مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال- جنوب برگزار شد قرارداد اجرایی پروژه رشت- آستارا میان ایران و روسیه به امضاء رسید.
این پروژه که در شاخه غربی دریای خزر به عنوان حلقه مفقوده رشت- آستارا شناخته میشود در داخل ایران به طول ۱۶۴ کیلومتر است که سالهای طولانی یکی از پروژههای اولویتدار ایران بوده و در نهایت فرآیند ساخت آن در سه سال در دولت سیزدهم آغاز و قرارداد ساخت با طرف روسی امضا و اجرایی شد.
وزیر راه و شهرسازی ۱۹ اردیبهشت ماه امسال وعده قطعی شدن انعقاد قرارداد هر دو پروژه بر زمین مانده راهآهن شلمچه – بصره و روسیه را اعلام کرد و افزود: در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرحهای حمل و نقلی، توافق ساخت راه آهن رشت- آستارا و شلمچه- بصره امضا میشود که تیرماه امسال دولت روسیه تصمیم گرفت تا راهآهن رشت- آستارا را فاینانس کند و بسازد.
عملیات اجرایی احداث خط ریلی شلمچه- بصره نیز روز شنبه 11 شهریورماه با حضور معاون اول رئیسجمهور ایران و نخستوزیر عراق آغاز شد. این خط ریلی که ۳۲ کیلومتر طول دارد در مدت ۱۸ تا 24 ماه آماده بهرهبرداری خواهد شد. خط ریلی شلمچه- بصره در صورت اتصال میتواند به عنوان راهی مناسب برای انتقال زائران ایرانی به کربلا و مسیری تجاری در طول سال، مورد استفاده دو کشور قرار گیرد. همچنین میتواند ایران را از مسیر ریلی به سوریه و مدیترانه متصل کند که منافع بسیاری برای سه کشور مسیر و دیگر کشورها خواهد داشت. خطوط ریلی عراق از شهر بصره تا شهرهایی همچون کربلا و بغداد و در ادامه از مرز «بوکمال» تا سوریه و سواحل مدیترانه متصل است.