kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۲۱۵۰
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۱

ایران در رسانه های جهان

 

عصبانیت صهیونیست‌ها
از خرید پهپادهای ایرانی توسط اروپایی‌ها
سرویس سیاسی-
اکانت امنیتی صهیونیستی ترور آلارم در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) با‌اشاره به خبر خرید پهپادهای ایرانی توسط کشورهای اروپایی مدعی شد: «اطلاعات ما نقاب کشورهای خائن اتحادیه اروپا را که به طور ناشناس هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی می‌خرند، برمی‌دارد.»
این رسانه صهیونیستی در ادامه بدون هیچ سندی مدعی شده است که کشورهای فرانسه، مجارستان و سوئد خریدار پهپادهای ایرانی هستند.
این واکنش صهیونیست‌ها، هم نشان‌دهنده خشم و عصبانیت است و هم نشان‌دهنده وحشت و ترس.
نگرانی آمریکایی‌ها از درز اطلاعات پرونده راب مالی توسط ایران
پایگاه خبری پولیتیکو در گزارشی در روز دوشنبه 28 اوت 6 شهریور ماه به نشت اطلاعات از آمریکا در موضوع راب مالی پرداخته است.
پولیتیکو در این یادداشت عنوان داشته است: قانونگذاران جمهوریخواه از وزارت امور خارجه می‌خواهند تا بررسی کند که چگونه یک رسانه ‌ایرانی، یادداشتی به دست آورده است که به راب مالی فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران اطلاع می‌دهد که مجوز امنیتی وی به حالت تعلیق درآمده است.
مایک مک کال، رئیس‌کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا (تگزاس)، روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت که «باید یک بررسی امنیتی از بالا به پایین انجام داد، زیرا من نگرانم که آنها نشت داشته باشند».
مک کال همچنین به نگرانی‌ها مبنی بر اینکه این روزنامه انگلیسی زبان ایرانی دوباره به اطلاعاتی دست یافته است که از قانون‌گذارانی که خواستار کسب اطلاعات بیشتر درباره تحقیقات در حال انجام در مورد مالی هستند، دوری کرده است، که شامل سؤالاتی در مورد اینکه آیا او باید به او اجازه رسیدگی به اطلاعات طبقه‌بندی شده را بدهد یا خیر،‌اشاره کرد. ماه گذشته، مک کال تهدید کرد که وزارت امور خارجه را برای جزئیات این پرونده احضار خواهد کرد.
مک کال گفت: «اگر این یادداشت معتبر باشد، بسیار نگران‌کننده است، به‌ویژه که این اولین بار نیست که این رسانه ‌ایرانی اخیراً در حالی که کنگره در تاریکی قرار دارد، اطلاعات حساس دولت ایالات متحده را در اختیار دارد. باید فاگی باتم(منظور منطقه استقرار وزارت خارجه آمریکا است) را از بالا تا پایین بازرسی کرد».
ناظران نزدیک ایران معتقدند این رسانه ‌ایرانی در ماه‌های اخیر چندین مورد گزارش منتشر کرد که به نظر می‌رسد آن را از سایر رسانه‌ها، از جمله رسانه‌های واشنگتن، در مورد پرونده مالی پیشی می‌گیرد.
پولیتیکو همچنین اظهار داشت: این رسانه یکشنبه گزارش داد- بر اساس آنچه که مدعی شد یادداشت 21‌آوریل از یک مقام ارشد امنیتی دیپلماتیک وزارت امور خارجه به مالی بود با این مضمون که مجوز فوق محرمانه مالی به دلیل «نگرانی‌های امنیتی جدی» مربوط به «رفتار شخصی او»، «مدیریت اطلاعات حفاظت شده» و «استفاده از فناوری اطلاعات» به حالت تعلیق درآمده است.
پولیتیکو افزود: یک فرد آشنا با تحقیقات مالی که یادداشت اصلی را دیده است، به پولیتیکو گفت که نسخه این رسانه ‌ایرانی به نظر با نسخه اصلی مطابقت دارد. مانند دیگرانی که برای این داستان با آنها تماس گرفته شده است، به این شخص ناشناس داده شد تا در مورد یک موضوع بسیار حساس صحبت کند.
جمهوری‌خواهان از دولت بایدن انتقاد کرده‌اند هم به دلیل اجازه موقت مالی به کار در این وزارتخانه پس از تعلیق مجوز امنیتی وی به دلیل تحقیقات و هم به دلیل اینکه آنها را برای چندین هفته در تاریکی تحقیقات قرار داده است. به گفته یک فرد آشنا با این پرونده، اف بی‌آی در این تحقیقات شرکت دارد.
این رسانه آمریکایی اظهار داشت: مک کال گفت: من از وزارت امور خارجه در مورد مناقشه جاری رابرت مالی درخواست شفافیت کرده‌ام و این درخواست را پیگیری خواهم کرد‌، من بسیار نگران این هستم که ایران چگونه به این سند معتبر بالقوه دست یافته است و چه اطلاعات حساس یا طبقه‌بندی شده دیگری ممکن است داشته باشند.
سناتور بیل‌هاگرتی از کمیته روابط خارجی سنا، روز دوشنبه از بازرس کل وزارت امور خارجه خواست تا چگونگی دستیابی این رسانه ‌ایرانی به این یادداشت را بررسی کند.
هاگرتی گفت: «این تکان دهنده است و تا آنجا که من می‌دانم، بی‌سابقه است که یک بازوی تبلیغاتی حکومت ایران به یادداشتی «حساس اما طبقه‌بندی نشده» در‌آوریل 2023 مربوط به تعلیق مجوز امنیتی فرستاده ویژه راب مالی دست یابد. وی همچنین در بیانیه‌ای گفت. دفتر بازرس کل در حال بررسی دقیق شرایط مربوط به تعلیق مالی است.
پولیتیکو عنوان داشت: یکی از مقامات ارشد سابق دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه گفت که قالب‌بندی، زبان، مهر تاریخ و نام‌های ذکر شده سند به نظر می‌رسد از سبک استاندارد وزارت خارجه پیروی می‌کند.
نورونا در مصاحبه‌ای این ارزیابی را تکرار کرد. او گفت، این افشاگری‌ها درباره مالی توسط این رسانه به احتمال زیاد نتیجه یک هک بوده است.