kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۱۱۶۲
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در پاسخ به سفیر انگلیس:

اگر سردار سلیمانی ما نبود هر روز در خیابان‌های لندن باید جنازه جمع می‌کردید

سفیر ایران در آذربایجان در واکنش به توئیت سفیر انگلیس نوشت: درحالی‌که چاقوکشی در لندن را تروریستی می‌خوانید، چشم به روی تروریسم عیان می‌بندید. ضمناً یادتان باشد اگر رشادت‌های سردار سلیمانی ما نبود هر روز باید در خیابان‌های لندن جنازه جمع می‌کردید.

 


سید عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در حساب کاربری خود در توئیتر و در واکنش به توئیت سفیر انگلیس در تهران، نوشت: جناب سفیر! تقلیل تروریسم به خشونت یا حادثه در راستای همان تفکیک آن به خوب و بد توسط شما غربی‌هاست.
وی افزود: درحالی‌که چاقوکشی در لندن را تروریستی می‌خوانید، چشم بروی تروریسم عیان می‌بندید. ضمناً یادتان باشد اگر رشادت‌های سردار سلیمانی ما نبود هر روز باید در خیابان‌های لندن جنازه جمع می‌کردید.
سردار بوعلی: کل حادثه در 40 ثانیه اتفاق افتاده است
خبر دیگر اینکه، سردار یدالله بوعلی، فرمانده سپاه فجر فارس روز گذشته در آیین تجلیل از خبرنگاران به بیان جزئیاتی از حمله تروریستی شاهچراغ پرداخت. وی اظهار داشت: این اتفاق حدود ساعت ۱۹ یکشنبه ۲۲ مرداد در ضلع جنوبی حرم و یکی از درب‌های فرعی رخ داد.
فرمانده سپاه فجر فارس افزود: تروریستی که به حرم ورود کرده تنها یک فرد نیست، یک عضو یک شبکه است که عقبه آن در کشورهای اسلامی نیست، چنان‌که تاکنون  بیش از ۱۰ نفر دستگیر شده‌اند؛ این شبکه تا چند کشور که مشخص هم هستند امتداد دارد.
سردار بوعلی با تأکید بر اینکه در این دست حوادث این‌گونه نیست که یک نفر مامور شود این کار را انجام بدهد، افزود: این تروریست یک ماه در شیراز مستقر شده با پوشش در یک فاصله از حرم ساکن می‌شود، وی روز حادثه وارد خیابان فرعی می‌شود و قبل از اینکه به درب اصلی برسد اسلحه را درمی‌آورد و با حالت هجومی ورود می‌کند. 
فرمانده سپاه فجر فارس با بیان اینکه مدت زمان کامل این حادثه کمتر از ۴۰ ثانیه است، افزود: در این حادثه فرد با یک اسلحه باکیفیت به همراه ۸ خشاب و هر خشاب با ۳۰ تیر از سمت درمانگاه حرم که یکی از درب‌های فرعی است، حرکت می‌کند و با خارج کردن اسلحه یک تیر شلیک می‌کند.
وی ادامه داد: فرد تروریست مستقیم مقابل درب خروجی قرار می‌گیرد؛ درب خروجی به دلیل خروج زوار همیشه باز است و یکی دو نفر از ماموران امنیتی و خدام برای راهنمایی جلوی درب حضور دارند. 
سردار بوعلی افزود: این تروریست اول به سمت این دو نیروی جلوی درب که یکی از خدام و دیگری نیروی امنیتی است شلیک می‌کند که خادم در دم شهید می‌شود و نیروی امنیتی ما محمد جهانگیری شب گذشته در بیمارستان به شهادت رسید.
وی ادامه داد: بعد از آن هم ۲ نفر دیگر یکی خادم و یکی محافظ تیر می‌خورند و پس از آن هنگام ورود به حرم با خانمی رو به رو می‌شود که در فاصله یکی دو متری به او هم تیر می‌زند. 
فرمانده سپاه فجر با بیان اینکه تمام تیرهای شلیک شده در راهرو و در گیت ورودی است، اظهار داشت: پس از ورود فرد تروریست به لایه دوم حفاظتی حرم، نیروهای امنیتی ما با لباس شخصی که در محدوده در حال گشت‌زنی هستند، با شنیدن صدای تیر به سمت محل حادثه حرکت می‌کنند.
چهار مامور امنیتی در همان محدوده بودند 
سردار بوعلی با ‌اشاره به اینکه این فرد ۲۴۰ تیر داشته و قصد ورود به ضریح را داشته، گفت: بعد از ورود به صحن تیر اول را یکی از ماموران ما به سمت تروریست شلیک می‌کند و سبب می‌شود مسیر وی عوض شود و شلیک دوم به او حواسش را پرت می‌کند، این‌جاست که یک نیروی خدماتی حرم که بسیجی است شجاعانه از پشت به سمت او می‌رود و او را به زمین می‌زند و این‌جا در فاصله ۴ ثانیه نیروهای امنیتی به محل زمین‌گیر شدن فرد تروریست می‌رسند فرآیند دستگیری را تکمیل می‌کنند.
وی تاکید کرد: همه این اتفاقات در کمتر از ۴۰ ثانیه رخ داده و در نهایت ۶ مجروح تیرخورده داشتیم و ۲ نفر مصدوم شدند.
سردار بوعلی با ‌اشاره به اینکه تروریست فندک و بنزین همراه خود داشته است، اضافه کرد: ۲ نفر از مجروحان از نیروهای امنیتی ما هستند که یک نفرشان شب گذشته به شهادت رسید و یک نفر در بیمارستان است. همچنین یک خادم به شهادت رسید و یک خادم نیز مجروح و در بیمارستان است.
به گزارش فارس، در این نشست همچنین احمد پهلوانیان، مدیرکل صداوسیمای فارس اظهار داشت: در حادثه سال گذشته معاندین و خناسان یک روایت مقبوله و مقلوبه ارائه دادند که «کار خودشونه» و زمانی که عوامل حادثه دستگیر شدند و قصد اعدامشان بود، امثال علی‌‌نژاد و... جریان رسانه‌ای دیگری راه‌انداختند که این دو نفر کارگر ساده هستند و اعدام نکنید و... اما کمتر از چهل روز از اعدام آنها مشخص شد این خط روایی دروغ و خباثت است.
لبنان: هدف از حمله تروریستی شاهچراغ
بی‌ثبات‌کردن ایران است
کشورهای حوزه خلیج‌فارس از جمله امارات، قطر، عمان، بحرین و کویت با صدور بیانیه‌هایی حادثه تروریستی شاهچراغ را محکوم کردند.
به جز این کشورها، کشورهای عراق، سوریه، روسیه، فرانسه، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و چین نیز این اقدام را محکوم کرده‌اند.
همچنین، جاسم البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس حمله تروریستی به زائران حرم شاهچراغ در شهر شیراز در جنوب ایران را که شماری شهید و زخمی برجای گذاشت، محکوم کرد.
به گزارش الخلیج آنلاین، وی روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: موضع کشورهای شورای همکاری در رد ‌اشکال مختلف خشونت و تروریسم که بی‌گناهان را هدف قرار می‌دهد و امنیت و ثبات را بر هم می‌زند، ثابت است.
وزارت امور خارجه لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای از شهادت و جراحت شماری از شهروندان ایرانی در این اقدام تروریستی ابراز تاسف کرد و ضمن تسلیت به مردم ایران و خانواده‌های شهدای ایرانی، برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کرد.
در این بیانیه تاکید شد: «هدف از این اقدام جنایتکارانه که سازمان داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته، بی‌ثبات کردن ایران است.»
وزارت امور خارجه لبنان همچنین بر اهمیت و ضرورت همسو‌سازی تلاش‌های کشورهای منطقه و جهان برای مبارزه با تروریسم و ریشه‌کنی آن تاکید کرد.
30 دفتر بسیج دانشجویی:
سپاه نهایت شدت عمل را نشان دهد
فعالین دانشجویی سراسر کشور نیز به حادثه تروریستی شاهچراغ واکنش نشان دادند. دفاتر بسیج دانشجویی در 30 دانشگاه‌ کشور با ارسال نامه‌ای به سرلشکر سلامی، تاکید کردند: همان‌گونه که سپاه اقتدار خود را در نابود کردن مقرهای داعش در دیرالزور نشان داد، این بار نیز پس از هتاکی مجدد به این نقطه راهبردی- فرهنگی کشور، نهایت شدت عمل را نشان دهد.
همچنین جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران که در اردوی طرح ولایت مشهد مقدس حضور داشتند، با تجمع و به راه‌انداختن دسته عزاداری در حرم مطهر رضوی، این حادثه تروریستی را محکوم کردند و با قرائت بیانیه‌ای، ضمن اعلام انزجار از دشمنان اسلام و انقلاب، با آرمان‌های امام و شهدا تجدید بیعت کردند.