kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۰۸۶۱
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
تهران- مهران ۶۸۰ هزار تومان

پیش‌فروش بلیت‌های اتوبوس اربعین آغاز شد

 
 
 
مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری با ‌اشاره به آغاز پیش‌فروش بلیت‌های اربعین، خبر داد که پیش‌فروش بلیت‌ها از یکم ماه صفر تا آخرصفر یعنی بازه اربعین است.
داریوش باقرجوان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: پیش‌فروش بلیت‌ها از روز شنبه آغاز شده و در لایه اول برای اینکه تقاضا را بسنجیم ظرفیت‌ها از تهران به سمت مرز مهران را با قیمت ۶۸۰ هزار تومان باز کردیم. بعد از آن برای مسیرهای مختلف تقاضا مطرح می‌شود و پیش‌فروش آغاز خواهد شد. بازه پیش‌فروش بلیت‌ها هم از یکم ماه صفر تا آخرصفر یعنی بازه اربعین است.
وی درباره قیمت بلیت‌ اتوبوس برای این ایام اظهار کرد: قیمت‌ها روال همه ساله را دارد. بعد از اینکه ستاد مرکزی اربعین بخشنامه مربوطه را صادر کرد، لیست قیمت‌ها ابلاغ شده و بر اساس آن پیش‌فروش انجام می‌شود.
مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره علت افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت توضیح داد: این موضوع به‌ دلیل جبران سفرهای یک سر خالی است و به‌ معنای ۱۰۰ درصد افزایش قیمت نیست. زیرا راننده‌ها مجبورند سفر را به صورت یک‌سر خالی انجام دهند برای اینکه زائران را به مقصد برسانند. طبیعی است که بعد از این بازه تقاضایی برای این بلیت‌ها وجود ندارد و قیمت‌ها به قبل بازمی‌گردد.
باقرجوان درباره ظرفیت موجود در ناوگان اتوبوسرانی نیز بیان کرد: مجموعا ۶۳۰۰ دستگاه تعداد ناوگانی است که در حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای فعالیت دارند و می‌توانند مسافت‌های بالای ۳۰۰ کیلومتر را به‌ عنوان مسافت بلند پیمایش کنند. این ۶۳۰۰ ناوگان در طول ایام اربعین به فراخور تقاضا در مسیرهای اربعین فعالیت خواهند کرد.
وی خاطرنشان کرد: این تعداد قطعا کافی نیست و ما در صددیم از تمام ظرفیت‌های ممکن استفاده کنیم؛ ازجمله یکی از ظرفیت‌ها بر اساس مصوبات ستاد مرکزی اربعین، استفاده از ظرفیت کشورهای همجوار است. در صورتی که تعداد صندلی مورد نیاز بالاتر از صندلی موجود باشد، قطعا از این ظرفیت هم استفاده خواهیم کرد.
گفتنی است افزایش دو برابری قیمت بلیت اتوبوس اربعین به‌ دلیل جبران سفرهای یک سر خالی در حالی است که معمولا کرایه برگشت خالی، 50 درصد هزینه رفت است. ضمن اینکه زمان سفر اتوبوسی از تهران تا مهران معمولا 12 تا 13 ساعت است که در ایام شلوغ به 15 ساعت می‌رسد؛ یعنی معادل زمان سفر تهران – شیراز. قیمت یکسر بلیت اتوبوس 25 نفرهVIP تهران- شیراز هم اکنون 320 هزار تومان است اما تهران – مهران بدون تعیین نوع اتوبوس، 340 هزار تومان و در مجموع 680 هزار تومان تعیین شده است. 
از طرف دیگر کشور ترکیه برای جذب گردشگر 60 درصد تخفیف در بلیت هواپیما در نظر گرفته است. با وجود اینکه سفر اربعین منافع مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی برای کشور به‌دنبال دارد ولی مسئولان تسهیلات زیادی درنظر نگرفته‌اند یا تامین نیازهای عمومی را به نام اربعین انجام می‌دهند.
مسئولان اعلام کرده‌اند که برای سفر اربعین وام می‌دهند اما شرط دریافت این تسهیلات مانند موارد مشابه، گذر از هفت خوان رستم است که اغلب به نتیجه هم نمی‌رسد اما بودجه تخصیصی در دست بانک‌ها می‌ماند برای موارد دیگر. 
طی روزهای اخیر از کلام برخی مسئولان این‌طور استنباط می‌شود که برخی بودجه‌ها را به نام اربعین دریافت کرده‌اند اما هزینه امکاناتی کرده‌اند که در چند سال آینده مورد استفاده همگانی قرار می‌گیرد مانند واردات دو هزار دستگاه اتوبوس کارکرده‌ای که به نام اربعین زده شد اما بعد از ثبت سفارش معلوم شد به این ایام نمی‌رسد و در چند سال آینده، خدمات عمومی خواهد داد.