kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۰۷۱۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲

دستگیری گسترده مخالفان جنگ در اوکراین؛ اوکراین به بازداشتگاه مخالفان تبدیل شده است


مشاور رئیس‌جمهور سابق اوکراین در سخنانی گفت که زلنسکی اوکراین را به اردوگاه بازداشت و سرکوب کسانی تبدیل کرده که مخالف حکومت نظامی هستند.
طی 17 ماهی که از جنگ اوکراین می‌گذرد زلنسکی با استفاده از شرایط جنگی عرصه را به شدت برای مخالفان خود تنگ کرده است. در همین رابطه «اولیگ ساسکین» مشاور رئیس‌جمهور سابق اوکراین گفت که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور کنونی، اوکراین را به اردوگاه بازداشت و سرکوب تمام کسانی تبدیل کرده که مخالف حکومت نظامی هستند. وی که این سخنان را در فیلمی ویدئویی مطرح می‌کرد، افزود: «زلنسکی و نمایندگان پارلمان، جنگی را داخل کشور علیه تمام نیروهای مخالف و جدا شده به راه ‌انداخته‌اند». به گزارش فارس «ساسکین» گفت: «آنها جنگی را علیه تمام مردهای اوکراینی به راه ‌انداخته و اعلام کرده‌اند هر کسی که از لغو قوانین حکومت نظامی حمایت کند، خائن است». مشاور رئیس‌جمهور سابق اوکراین گفت که وضعیت در میدان‌های نبرد بسیار سخت بوده و نیروهای مسلح اوکراینی از کمبود شدید نیرو رنج می‌برند به همین دلیل اقدام به دستگیری افراد در خیابان و ارسال آنها به میدان‌های نبرد می‌کنند. وی گفت: «ارتش اوکراین از تلفات شدید در میان نیروها و افراد خود رنج می‌برد و در همان زمان نیز در تحقق هرگونه پیروزی در ضد حمله خود ناکام مانده و تسلیحاتی که ناتو ارسال کرده برای انجام حملات جدید نیز ناکافی است».
خسارات و تلفات سنگین ارتش اوکراین
همزمان با اظهارات این مقام سابق اوکراینی رسانه‌های آمریکایی نیز بار دیگر از تلفات و خسارات گسترده ارتش اوکراین طی هفته‌های اخیر خبر دادند. در همین راستا روزنامه «نیویورک تایمز» بامداد دیروز(چهارشنبه)، به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که عملیات ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین منجر به خسارات و تلفات سنگینی در میان آنها شده و به اعتراف خود نظامیان، آنها آمادگی کافی برای مقابله با ارتش به خوبی آموزش‌دیده روسیه را نداشتند. به نوشته این نشریه، طی چند ماه گذشته، 9 تیپ اوکراینی با تعداد کلی 36 هزار نفر از چهار تا شش هفته آموزش تاکتیک‌های رزمی مدرن به‌دست آوردند، اما چنین آموزش‌هایی برای مقابله با نیروهای کاملاً آموزش‌دیده ارتش روسیه کافی نیست. برخی از تیپ‌ها در همان مراحل اولیه ضد حمله متحمل تلفات سنگینی شدند. به گزارش تسنیم «نیویورک تایمز» نوشت: «حداقل یک تیپ جدید به دلیل تلفات به قدری تحلیل رفته بود که برای باز‌سازی مجبور شد از میدان نبرد خارج شود. نیروهای اوکراینی فرماندهان ارتش را متهم کردند که نیروهای جدید و بی‌تجربه را به خط مقدم جبهه می‌فرستند.
وبگاه شبکه خبری آمریکایی «سی‌ان‌ان» نیز در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: «‌انتظارات غیر واقعی اولیه غرب در مورد پاتک اوکراین به روسیه اکنون به فشار فزاینده بر کیف برای آغاز مذاکرات صلح با روسیه منجر شده است. «سی‌ان‌ان» نوشت: «نیروهای اوکراینی چند هفته پس از پاتک خود به دستاوردهای محدودی دست یافتند. این پیشروی توسط خطوط دفاعی سنگین روسیه از جمله میدان‌های مین متراکم مهار می‌شود. در واقع، ارتش اوکراین هنوز واقعاً از خط اول دفاع روسیه عبور نکرده است. یکی از مقامات ارشد ارتش آمریکا گفت که عدم پیشرفت قابل توجه یکی از دلایلی است که نیروهای اوکراینی اغلب به خاک روسیه حمله می‌کنند تا آسیب‌پذیری روسیه را نشان دهند». این گزارش می‌افزاید انتظارات اولیه بیش از حد خوش‌بینانه از پاتک می‌تواند نه تنها به فشار به اوکراین برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با روسیه کمک می‌کند، بلکه می‌تواند وحدت اتحاد را بین حامیان اوکراین تضعیف کند. سی‌ان‌ان با‌اشاره به وابستگی دولت اوکراین به تسلیحات واشنگتن و غرب در جنگ با روسیه، نوشت:
مسکوت ماندن روند ضد حملات، با توجه به انتخابات آینده ریاست جمهوری در آمریکا، مشکلات سیاسی بزرگی را برای ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین به‌بار خواهد آورد.
وقوع انفجار در حومه مسکو
از تحولات میدانی جنگ نیز رسانه‌های روسیه دیروز از وقوع انفجار در کارخانه تولید تجهیزات نظامی «زاگورسک» واقع در شهر «سرگییف پوساد» واقع در «اُبلاست مسکو» خبر داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، آندری وُروبیوف فرماندار اُبلاست مسکو در کانال تلگرامی خود، از وقوع انفجار در یک کارخانه تولید تجهیزات نظامی اُپتیک (نوری) خبر داد.همچنین براساس اعلام اورژانس، در این حادثه ۱۱ نفر زخمی شده و موج انفجار به حدی شدید بوده که شیشه‌ پنجره‌ها را به ساختمان مجاور پرتاب کرده است. این کارخانه در حوزه تولیدات نوری- الکترونیکی برای استفاده‌های نظامی و غیرنظامی فعالیت دارد و از جمله محصولات آن می‌توان به تجهیزات دید در شب ‌اشاره کرد.مقامات محلی اما  اعلام کردند که شمار افراد زخمی در انفجار در کارخانه تولید تجهیزات نظامی در نزدیکی مسکو به ۳۵ نفر افزایش یافته که وضعیت ۴ نفر از آنها وخیم است. هنوز مقام‌های روسیه و رسانه‌های این کشور درباره علت انفجار در این کارخانه در حومه مسکو و اینکه آیا این کارخانه هدف حمله قرار گرفته است یا خیر، اظهارنظری نکرده‌اند. مسئولان روسیه طی هفته‌های اخیر بارها از حملات پهپادی اوکراین به مناطق مختلف از قبیل مسکو خبر داده‌اند؛ حملاتی که به گفته مقام‌های روسیه اغلب توسط سامانه‌های پدافندی و سامانه جنگ الکترونیک (جنگال) ناکام مانده است.مقام‌های روسیه دیروز‌(چهارشنبه ۱۸ مردادماه) نیز اعلام کردند که دو پهپاد ارتش اوکراین که عازم «مسکو» پایتخت روسیه بود، توسط پدافندهای هوایی روسیه منهدم شد. روز یکشنبه هفته جاری نیز، پهپاد دیگری در حین تلاش برای حمله به مسکو منهدم شد که در نتیجه آن حمله نیز تلفات یا خساراتی برجای نماند.