kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۰۶۵۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸

رونق قاچاق اعضای بدن کشته‌های جنگ اوکراین

 

سرویس خارجی-
به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعضای دولت زلنسکی شخصاً در صادرات غیرقانونی اعضای بدن
کشته شدگان جنگ اوکراین دست دارند و جلوی رسانه‌ای شدن آن را هم می‌گیرند.
طی 17 ماهی که از جنگ اوکراین می‌گذرد این کشور به خط مقدم جنگ اروپا و آمریکا برای به زانو درآوردن روسیه تبدیل شده است. به گفته کارشناسان غربی آمریکا حتی حاضر است به قیمت کشته شدن تمامی مردم اوکراین هم که شده مانع پیروزی روسیه شود. گزارش‌های جدید که منابع روس منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که غربی‌ها به اجساد بدن سربازان اوکراینی هم رحم نمی‌کنند و به گفته مقامات روسی بازار قاچاق اعضای بدن در اوکراین داغ شده است بازاری که به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه زلنسکی پشت آن است.
«ماریا زاخارووا» در مقاله‌ای که روی وبسایت وزارت خارجه روسیه قرار گرفته، به گزارش‌های رسانه‌ای ‌اشاره کرده مبنی بر این‌که اعضای بدن سربازان کشته شده اوکراینی مثل قلب، کلیه‌ها و کبد در برخی از بزرگ‌ترین بازارهای «دارک نت»‌ ظاهر شده‌اند و قیمت‌ها از 5 هزار یورو (۵۵۰۰ دلار) آغاز می‌شود. به گفته یک دلال، دریافت هر عضو مورد نظر ۴۸ تا ۶۰ ساعت زمان می‌برد و تحویل‌ها به کشورهای اتحادیه اروپا محدود می‌شود. 
«زاخارووا» همچنین نوشت: اعضای بدن به صورت آفلاین هم معامله می‌شود. او در این خصوص به گزارش‌های ژوئن(خرداد)‌اشاره کرد مبنی بر این‌که نمایندگان وزارت بهداشت یک کشور ناتو با برخی تجار خصوصی که وزارت بهداشت اوکراین و دفتر ریاست‌جمهوری این کشور به آنها برای تحویل واگن قطار یخچال‌دار پر از‌اندام‌ها و اعضای بدن کمک کردند، معامله انجام دادند. به گفته «زاخارووا»، قاچاق اعضای بدن در اوکراین از زمانی که مقامات کیف برخی قوانین را که کار متخصصان پیوند در این کشور را به شدت آسان کرده، تصویب کردند، رونق یافته است. این مقام روس به طور خاص به قانون سال گذشته‌اشاره کرد که پیوند را از مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌کرد و به قانون دسامبر ۲۰۲۱ (آذر 1400)که نیاز به رسمی کردن رضایت کتبی یا تایید اعتبار امضای یک اهداکننده زنده را لغو می‌کند،‌اشاره کرد. 
به گزارش فارس به نقل از راشا تودی، قانون اوکراین پیوند اعضای بدن از کودکان یتیم، افراد ناشناس یا افرادی  که در درگیری روسیه و اوکراین جان باخته‌اند را ممنوع می‌کند. با این حال، زاخارووا به نقل از کارشناسان گفت فروشندگان اعضای بدن نمی‌توانند منشا زیستی عضوی که برای تحویل برنامه‌ریزی می‌کنند را مشخص کنند. ظاهراً تصور بر این است که بسیاری از این‌اندام‌ها توسط متخصصان پیوند در بازار سیاه تامین می‌شوند که به طور غیرقانونی آنها را از اجساد سربازان کشته شده خارج می‌کنند و بقایای مطالبه نشده را می‌سوزانند. «زاخارووا» افزود نرخ بالای مرگ‌ومیر و تعداد زیاد سربازان گمشده اوکراینی و همچنین کمبود متخصصان برای مطالعه اجساد در اوکراین چنین سوءظن‌هایی را تایید می‌کند. وی گفت: این امر به مجرمان اجازه می‌دهد ردپای خود را پاک کنند و اعضای بدن و ‌اندام‌های انسانی را به مناطق غربی اوکراین بفرستند که در آن‌جا برای ارسال به خارج به منظور پیوند آماده می‌شوند. 
افشاگری فارین پالیسی
در کنار رونق قاچاق اعضای بدن سربازان در جنگ اوکراین، به نوشته «فارین پالیسی» جنگ اوکراین نقاط ضعف مواضع راهبردی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را برملا کرده است و کمبودهای نگران‌کننده در جبهه شمالی ناتو به‌ویژه در منطقه قطب شمال و نزدیک این منطقه وجود دارد.
به گزارش ایرنا، فارین پالیسی افزود:« الحاق اخیر فنلاند به ناتو و عضویت احتمالی سوئد، ظرفیت این ائتلاف را در منطقه دریای بالتیک افزایش داد اما کمبودهای نگران‌کننده‌ای در امتداد جناح شمالی ناتو وجود دارد که شکست چند عضو اصلی این ائتلاف در عمل به تعهدات‌شان در مقابل منافع روسیه در این منطقه را نشان می‌دهد.»
بر اساس این گزارش روسیه با موفقیت از چندین عامل برای به دست آوردن فضایی برای مانور در منطقه استفاده کرده است. در چندین جزیره منطقه قطب شمال و یا نزدیک به آن، کنترل دفاع ملی به یک نهاد بزرگ‌تر واگذار شده است؛ مانند جزایر «سوالبارد» نروژ، جزایر «فارو» و «گرینلند» در دانمارک که در آنها به دولت محلی اجازه داده می‌شود درجه بالایی از استقلال را داشته باشند. در هر یک از این موارد مسکو نفوذ خود را با مقاومت بسیار کمی از سوی اسلو یا کپنهاگ گسترش داده است. فارین پالیسی مدعی شد که برخی کشتی‌های مشابه کشتی‌های روسی به‌طور معتبری به جاسوسی و حتی خرابکاری، از جمله در کابل‌های زیردریایی در دریای شمال متهم شده‌اند. ناتوانی کپنهاگ در مداخله موثر در این موضوع، شرکای ناتو را در سراسر جناح شمالی این ائتلاف در برابر تاکتیک‌های نامتقارن روسیه آسیب‌پذیر کرده است.
فارین پالیسی در ادامه به نقطه ضعف ناتو در‌گرینلند‌اشاره کرده و نوشت: این جزیره به منطقه مورد مناقشه بین دانمارک، مسکو و پکن تبدیل شده است. با افزایش اختیارات محلی، این جزیره در مقابل نفوذ خارجی آسیب پذیرتر شده است. کاهش اختیارات کپنهاگ در این منطقه فرصت‌های بی‌شماری را برای رقابت قدرت‌ها در بزرگ‌ترین جزیره جهان ایجاد کرده است.
در بخشی از گزارش فارین پالیسی همچنین آمده است: جناح شمالی ائتلاف ناتو همچنین از غفلت راهبردی کانادا در دولت «جاستین ترودو» رنج می‌برد که بر خلاف تعهدات ناتو برای اختصاص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود در حال حاضر فقط ۱.۳ درصد هزینه می‌کند. مدتهاست که برای جایگزینی ناوگان قدیمی یخ شکن اتاوا برنامه‌ریزی شده است اما دولت کانادا بارها در تحویل یا تعیین تاریخی برای این جایگزینی تعلل می‌کند.فارین پارلیسی در پایان آورده است:« در حالی که بسیاری در آمریکا و اروپا موفقیت ناتو در مقابله با مسکو در جنگ اوکراین و همچنین در الحاق سوئد و فنلاند به این ائتلاف را جشن می‌گیرند، هنوز اقدامات فراوانی برای تامین امنیت جبهه شمالی این ائتلاف و تامین چتر امنیتی آن وجود دارد. با نزدیک شدن به هفتاد و پنجمین سالگرد ناتو در سال آینده، اکنون فرصت مناسبی برای سازماندهی مجدد برای مقابله با تهدیدات امروزی است.»
اطمینان بخشی چین به روسیه
خبر دیگر این‌که یک روز بعد از حضور هیئت چینی در نشست بین‌المللی در جده با موضوع تلاش برای پایان جنگ اوکراین که با حضور نماینده کیف و غیبت نماینده مسکو برگزار شد وزیر خارجه چین با همتای روس تلفنی گفت‌و‌گو کرد و به او درباره بی‌طرفی کشورش در قبال اوکراین اطمینان داد. به گزارش فارس، منابع رسانه‎ای از پکن خبر دادند که «وانگ یی» وزیر خارجه چین به «سرگئی لاوروف» اعلام کرد که پکن و مسکو «دوستان و شرکای قابل اعتماد و خوب» یکدیگر هستند.در بیانیه وزارت خارجه چین درباره این رایزنی تلفنی آمده است: «در مورد بحران اوکراین، چین موضع مستقل و بی‌طرفانه‌ای خواهد داشت، موضعی عینی و منطقی را بیان خواهد کرد، گفت‌و‌گوهای صلح را فعالانه ترویج خواهد کرد و در هر مناسبت چندجانبه بین‌المللی به دنبال راه‌حل سیاسی خواهد بود»
همزمان بلومبرگ نیز در مطلبی با‌ اشاره به حادثه پیش آمده برای شهروندان چینی در مرز روسیه، نوشت: «انتقاد دولت پکن از مسکو به دلیل نحوه برخورد با شهروندانش هرگز دال بر چرخش سیاست‌های شی جین پینگ نسبت به روسیه نبوده و خیال خامی بیش نیست.» انتقادات پکن از مسکو در پی ممانعت از ورود چندین شهروند چین از مرز قزاقستان به روسیه پیش آمد. در ویدئوهای منتشر شده از این ماجرا مقامات مرزی روسیه به گونه‌ای با این مسافران برخورد می‌کنند که به نوشته برخی کاربران چینی فضای مجازی، گویی با یک جنایتکار رفتار می‌شود. پس از این اتفاق سفارت چین در مسکو رفتار مرزبانان روس با مسافران چینی را به شدت محکوم کرد.