kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۰۱۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸

گزارش حیرت‌انگیز اندیشکده «جیمز تاون» از کاهش 50 درصدی جمعیت اوکراین طی 20 سال

 

سرویس خارجی-
اندیشکده آمریکایی «جیمزتاون» در گزارشی با ‌اشاره به این‌‌‌‌که جمعیت اوکراین طی 20 سال گذشته نصف شده و جنگ کنونی نیز این وضعیت را تشدید کرده است هشدار داد تامین نیروی انسانی در این کشور به مرز هشدار رسیده است.
جنگ اوکراین طی 17 ماه گذشته جدای از این‌که بیش از یک تریلیون دلار به این کشور خسارت زده و آن را به معنای واقعی کلمه به «ویرانه» تبدیل کرده است، جنگ موجب شده تعداد زیادی از مردم این کشور نیز کشته شده یا مهاجرت کنند. طوری که بر اساس گزارش رسانه‌های غربی نزدیک به 80 درصد خانواده‌های اوکراینی یکی از نزدیکانش را در جنگ از دست داده است. از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد بیش از 10 میلیون اوکراینی نیز در داخل و بیرون این کشور به خاطر وضعیت جنگی آواره شده‌اند. در چنین شرایطی‌اندیشکده آمریکایی «جیمز تاون» با انتشار گزارشی تکان دهنده، نسبت به تبعات کاهش شدید جمعیت اوکراین هشدار داده است. این‌اندیشکده آمریکایی در مطلبی با عنوان «حد نصاب نیروی انسانی مورد نیاز اوکراین به آستانه هشدار رسیده است» نوشته است: «جنگ در اوکراین وارد مرحله فرسایشی شده که در آن منابع حیاتی به سرعت رو به اتمام است. اوکراین معمولا در صحبت درباره این منابع به‌تانک، موشک، مهمات و دیگر تجهیزاتی که نیاز به دریافتشان از سمت کشورهای شریک خود دارد ‌اشاره می‌کند. در این میان موضوع تامین پرسنل یا منابع انسانی نادیده گرفته می‌شود. جمعیت اوکراین طبق داده‌های تا حدی منبع باز و طبقه‌بندی شده، تا اول ژانویه ۲۰۲۲(11 دی 1400) ۳۱ میلیون نفر بود. سازمان آمار دولتی اوکراین اما این جمعیت را ۳۴ میلیون نفر اعلام کرده بود هر چند که شیوه‌ای که برای رسیدن به این رقم مورد استفاده قرار داده بود، مشکل‌دار بود. به این ترتیب جمعیت اوکراین در عرض ۲۰ سال از ۴۸ میلیون نفر به ۳۱ میلیون نفر کاسته شد.
به گزارش ایسنا این‌اندیشکده می‌افزاید: « اما این فرآیند با توجه به این‌که اوکراین در طول این مدت چند موج بحران و مهاجرت به خارج را تجربه کرد، عادی است. پایگاه یورو استات برآورد کرده است که در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ تقریبا ۴.۹ میلیون اوکراینی تنها در اروپا مجوز اقامت دریافت کرده‌اند و تقریبا 3 میلیون نفر از آنها هم در روسیه مجوز اقامت دریافت کرده‌اند. اگر از رقم جمعیت اوکراین کسانی که این کشور را ترک کردند و همچنین جمعیت تقریبا 2 میلیون نفری ساکن اراضی‌اشغال شده این کشور را کم کنیم، جمعیت حال حاضر اوکراین حدود ۲۰ میلیون نفر برآورد می‌شود.» در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «بیش از یک سال قبل آخرین آمار از سوی اوکراین درباره تعداد نیروهایی که برای ارتش خود بسیج کرده، اعلام شد (در آن زمان اعلام شد که بیش از یک میلیون نفر بسیج شدند) وزارت امور کهنه سربازان اوکراین اواسط سال تعداد بالقوه نیروهای جنگی ارتش را تا 4 میلیون نفر اعلام کرده است. با در نظر گرفتن برآوردها درباره تعداد لشگرهای جدید تشکیل شده در ارتش اوکراین، رقم اعلام شده از سوی وزارت کهنه‌سربازان این کشور و تعداد تقریبی نیروهای زخمی شده و همچنین تعداد نیروهای نظامی دائمی، می‌توان برآورد کرد که هم‌اکنون تعداد نیروهایی که برای ارتش اوکراین بسیج شده‌اند، حدود دو میلیون نفر است.»
این‌اندیشکده آمریکایی می‌افزاید: «این رقم به این معنی است که ۱۰ درصد جمعیت اوکراین هم‌اکنون برای نیروهای مسلح این کشور بسیج شده‌اند. از طرفی تعداد نیروهای ذخیره برای ارتش اوکراین هم کم است.  دولت این کشور تعداد بازنشسته‌های حقوق بگیر اوکراینی که خاک این کشور را ترک نکرده‌اند را تا ۱۰.۷ میلیون نفر برآورد کرده است. همه این آمارها به معنی این است که ظرفیت این کشور برای تامین نیازهایش در حوزه نیروی انسانی به مرز هشدار رسیده است. پارلمان اوکراین اعلام کرده هم اکنون این کشور در بخشهای انرژی، صنعتی و ارتش به دلیل بسیج نیروها، به کمبود پرسنل برخورده است.»
آمریکا شرایط را درک نمی‌کند
در پایان این گزارش می‌خوانیم: این تحولات به معنی این است که متحدان اوکراین، به‌ویژه آمریکا باید این واقعیت نوظهور را درک کنند. جنگ اوکراین اکنون دیگر مربوط به دونباس یا کریمه نیست بلکه مربوط به شکل آینده امنیت اروپا است. نگرانی‌های واشنگتن باعث تشدید جنگ در اوکراین شده و این موضوع دارد اوکراین را تضعیف می‌کند... زمان برای اوکراین به قیمت جان آنها در حال سپری شدن است. غرب نیز در تحویل‌تانک‌ها و دیگر نفربرهای زرهی در تعداد مورد نیاز به اوکراین تاخیر داشته است. گزارش‌های جدید نشان داده‌اند که هم اکنون ۷۸ درصد از جمعیت اوکراین دارای دوستان یا بستگانی که در جریان جنگ با روسیه کشته یا زخمی شده‌اند، هستند. این رقم در صورتی که روسیه بتواند همچنان به جنگ طولانی مدت مورد ترجیح خود در اوکراین ادامه دهد افزایش پیدا خواهد کرد».
مذاکرات صلح در عربستان
همزمان یک روزنامه آمریکایی نیز مدعی شده است که عربستان میزبان مذاکرات صلح مربوط به جنگ اوکراین و روسیه خواهد بود و قرار است این نشست طی روزهای آینده در جده برگزار شود. روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال شامگاه شنبه ضمن اعلام این خبر اضافه کرده است که در این نشست، مسئولان بلندپایه ۳۰ کشور جهان حضور خواهند داشت و قرار است این نشست در جده و در روزهای چهاردهم و پانزدهم مردادماه جاری برگزار شود. چهارشنبه گذشته نیز، پس از سفر رجب طیب اردوغان به ریاض، عربستان و ترکیه، با انتشار بیانیه مشترکی تأکید کردند که باید بحران اوکراین از طریق مذاکره و دیپلماسی حل شود.
سود خانواده ترامپ از جنگ اوکراین
اما در خبری دیگر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا خانواده بایدن را متهم کرد که میلیون‌ها دلار از بابت جنگ اوکراین به جیب زده‌اند. تارنمای «ریل کِلیر پالیتیکس» در این زمینه نوشت: ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش در فیلادلفیا گفت که خانواده بایدن از جنگ اوکراین سود برده است و دولت بایدن میلیاردها دلار از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی را صرف جنگ اوکراین می‌کند.ترامپ همچنین از کنگره آمریکا خواست مانع درخواست بایدن برای اعزام نیروهای ذخیره به اوکراین شوند و درباره اعزام نیرو به اروپا نیز هشدار داد. به گزارش ایرنا به نقل از این وب‌سایت آمریکایی، ترامپ، بایدن را متقلب خواند و گفت: او بی‌کفایت‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است و حتی نمی‌تواند دو جمله را در کنار هم بگذارد.ترامپ گفت تا زمانی که آژانس‌های فدرال شواهدی را درباره معاملات تجاری فاسد رئیس‌جمهور و پسرش ‌هانتر بایدن ارائه نداده‌اند باید همه کمک‌ها به اوکراین متوقف شود.نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا همچنین گفت، اگر رئیس‌جمهور شود، یک دادستان ویژه برای افشای اتهامات خانواده بایدن منصوب خواهد کرد و «همه چیز بسیار منصفانه خواهد بود.»وی در این کارزار انتخاباتی گفت: «بایدن کشور را به سمت جنگ بین روسیه و اوکراین سوق داده است.»