kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۰۱۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷

  گزارش یورونیوز از جنگ اوکراین و تحریم‌هایی که برای اجرا نشدن وضع می‌شوند

 
 
«یورونیوز» در گزارشی با ‌اشاره به تحریم‌های اخیر اروپا علیه روسیه اعلام کرده است تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا بر ضد روسیه در جنگ کنونی وضع کرده است حتی از سوی خود دولت‌های اروپایی نیز دور می‌خورند.
 پس از شروع جنگ اوکراین در 24 اسفند 1400 روسیه تبدیل به تحریم شده‌‌ترین کشور دنیا شد. طی 17 ماه گذشته مجموع کشورهای اروپایی و آمریکا بیش از 5000 تحریم را علیه روسیه وضع کرده‌اند با این وجود و علی‌رغم همه این تحریم‌ها گزارش‌هایی که طی این مدت از سوی منابع غربی منتشر شده است نشان می‌دهد که این تحریم‌ها کارآمد نبوده و اقتصاد روسیه خیلی زود با این تحریم‌ها خود را منطبق کرده است. به تازگی نیز مشخص شده است نه تنها کشورهای تحریم شده بلکه کشورهای تحریم‌کننده نیز این محدودیت‌ها را نادیده می‌گیرند چون چاره‌ای ندارند.
همکاری توتال با پوتین در جنگ اوکراین!
در همین رابطه «ایرنا» به نقل از شبکه خبری «یورونیوز» گزارش داده است که، یک سازمان غیردولتی اروپایی اعلام کرد شرکت «توتال» فرانسه با خرید حجم گسترده انرژی از روسیه به «ماشین جنگی» کاخ کرملین سوخت می‌رساند. این سازمان به نام «گلوبال ویتنس» اضافه کرد که «توتال» همچنان به خرید گاز طبیعی مایع از روسیه ادامه می‌دهد و تحلیل آنها نشان می‌دهد که این شرکت بزرگ‌ترین خریدار غیر روسی انرژی از مسکو است. بر اساس این گزارش روز پنج‌شنبه، شرکت «توتال» در بحبوحه افزایش قیمت انرژی به دلیل جنگ اوکراین، اعلام کرد که تاکنون ۱۰.۴ میلیارد یورو سود در سال ۲۰۲۳ به دست آورده است. به گزارش یورونیوز «جاناتان نورونها گانت»، کنشگر ارشد «گلوبال ویتنس» گفت: در حالی که توتال، سودهای کلانش را جشن می‌گیرد، مردم در فرانسه، اوکراین و سراسر جهان نمی‌توانند فراموش کنند که این شرکت همچنان گاز روسیه را می‌خرد. هیچ بهانه‌ای برای ادامه خرید گاز روسیه وجود ندارد.
در مقابل این انتقادات اما «توتال» از فعالیت‌های خود دفاع کرده است. «توتال» اعلام کرد به تحریم‌های اتحادیه اروپا متعهد است و جنگ روسیه در اوکراین را هم محکوم می‌کند. این شرکت‌اشاره کرد که خریدها از روسیه را در سال جاری کاهش داده است. «گلوبال ویتنس» معتقد است که این غول انرژی فرانسه بیش از ۱۰ درصد محموله‌های گاز طبیعی مایع روسیه که بیش از ۴.۲ میلیون متر مکعب از این سوخت است را خریداری کرده است. این سازمان ناظر، به قرارداد بلندمدتی‌اشاره می‌کند که به «توتال» اجازه می‌دهد با بهره‌برداری از یک میدان گازی بزرگ در سیبری سودهای کلان به دست آورد. 
یورونیوز در گزارش خود به نقل از «گلوبال ویتنس» می‌افزاید: از زمان شروع جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲(اسفند 1400) اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه واردات نفت و زغال‌سنگ از روسیه از طریق دریا اعمال کرده است. با این حال کشورهای عضو اتحادیه اروپا مجموع خرید گاز طبیعی مایع از روسیه را افزایش داده‌ و تعهد این بلوک برای پایان دادن به استفاده از سوخت‌های فسیلی روسیه تا سال ۲۰۲۷ را نادیده گرفته‌اند. طبق گزارش گلوبال ویتنس، فروش گاز طبیعی مایع روسیه به شرکت «توتال» و سایر شرکت‌ها بیش از ۵.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ بوده است. درخواست این سازمان مبنی بر این‌که «اتحادیه اروپا باید مانع خرید گاز روسیه از سوی شرکت‌هایی مانند توتال شود»، نشان می‌دهد که سایر شرکت‌های اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های این بلوک را دور می‌زنند.
گزارش‌های مشابه
خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» نیز در اردیبهشت ماه گذشته با استناد به داده‌های شرکت تحلیلی «کپلر» گزارش داده بود که اتحادیه اروپا تحریم‌های خود را دور می‌زند و انرژی روسیه را از هند خریداری می‌کند. همزمان با این گزارش بود که روزنامه «ال موندو» اسپانیا هم ادعای جالبی را درخصوص خرید نفت روسیه توسط اسپانیا از طریق مراکش منتشر کرد. اسپانیا به عنوان یک کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا که وعده ارسال‌تانک به اوکراین برای جنگیدن در مقابل روسیه را داده، در حال وارد کردن نفت تحریم شده روسیه از مراکش است. 
اوکراین پیروز نمی‌شود
یک پایگاه خبری آمریکا نیز در گزارشی با ‌اشاره به ضد حملات اوکراین از قول کارشناسان نوشته است تلاش‌های اوکراین به پیروزی در جنگ منجر نخواهد شد. پایگاه خبری «یو.اس.ای.تودی» در این زمینه نوشت: مقامات غربی گفته‌اند که افزایش قدرت آتش و تعداد سربازان اوکراینی در منطقه زاپرویژیا در حال انجام است و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم در روز پنج‌شنبه اذعان داشت که درگیری‌ها تشدید شده است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اخیراً گفت که جنگ به بن‌بست نرسیده و اوکراین در حال پیشروی است.با این‌ وجود، بسیاری از کارشناسان باور دارند که پیروزی اوکراین سناریوی محتملی نیست.
به گزارش ایسنا «یو.اس.ای.تودی» از قول «استیون مایرز»، کهنه‌سرباز نیروی هوایی آمریکا که در کمیته رایزنی وزارت خارجه این کشور هم حضور داشته است می‌افزاید:اوکراین دلیل درخواست عضویت خود را در ناتو حمله روسیه می‌داند؛ حال‌آن‌که زمزمه‌های عضویت اوکراین در ناتو بود که در ابتدای امر موجب حمله روسیه به این کشور شد.این جنگ را دو طرف پیش از شروع باخته بودند. حال به بن‌بست خواهند خورد و فکر می‌کنم این همان چیزی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از ابتدا می‌خواست. آمریکا، ناتو و اوکراین آن‌قدر انتظارات را بالا برده‌اند که نمی‌توانند به وعده‌های خود جامه عمل بپوشانند. «شان مک‌فیت»، استاد دانشگاه «سیراکیوس» آمریکا هم با بیان این‌که زلنسکی در گوشه رینگ گیر کرده، گفت: او نمی‌تواند پیروز شود، اما هزینه شکست هم گزاف است. او یک سال تمام از ناتو خواستار سلاح‌های پیشرفته شد و وعده داد که در ضدحمله خود در فصل بهار، روسیه را عقب می‌راند. اما این ضدحمله توفیق چندانی نداشته است.