دلایل طولانی شدن زمان انتظار برای تهیه بلیت هواپیما
رئیسسازمان هواپیمایی در پاسخ به این سؤال که چرا زمان انتظار برای تهیه بلیت هواپیما طولانی شده است؟ گفت: ما با ضریب اشغال 95 درصدی ناوگان مواجه شدهایم که در 75 سال اخیر بیسابقه بوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمد محمدیبخش دیروز در جلسه پایان پروازهای حج با طرح این سؤال که چرا صف انتظار تهیه بلیت هواپیما طولانی شده است؟ گفت: ضریب اشغال صندلی ناوگان هوایی بالای 95 درصد است که در 75 سال گذشته بیسابقه بوده است. درخواست پرواز در سبد خانوار به هر دلیل مثلاً قیمت مناسب بخش هوایی یا ایمنی مدل حملونقلی افزایش یافته و به همین دلیل مدت زمان انتظار برای تأمین بلیت هواپیما طولانیتر شده است.
رئیسسازمان هواپیمایی اظهار داشت: با افزایش ضریب اشغال صندلی هواپیما و رشد عرضه و تقاضا بازار سیاه واسطهگری رخ میدهد. ما ورود کردیم و با سایتهای غیرمجاز همچنین سایتهای مجاز و آژانسها و شرکتهای هواپیمایی که خارج از نرخ مصوب میفروشند برخورد داشتهایم؛ از جلب و احضار تا تفهیم اتهام و صدور حکم قضایی.
محمدیبخش درباره نرخگذاری بلیت پروازهای داخلی گفت: پیش از این مصوب شد قیمت بلیت پروازهای داخلی به صورت متوسط 29 درصد افزایش یابد که این موضوع با مصوبه ستاد تنظیم بازار انجام شد اما استعلامی از ستاد تنظیم بازار داشتهایم که آیا این 29 درصد غیر از مالیات بر ارزش افزوده است یا با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، که هنوز به ما پاسخی ندادهاند.
وی با اشاره به محدودیتها درباره پروازهای اربعین گفت: اینکه ما فقط به فرودگاههای بغداد و نجف پرواز داریم و زمانی که این دو فرودگاه برای پروازهای اربعین دراختیار ما قرار میدهند، مسئله است. درجه حرارت بالای 50 درجه قطعا محدودیتهایی را برای ما ایجاد میکند، ضمن اینکه باید با طرف عراقی درباره میزان و تعداد پروازهای اربعین و هزینههای فرودگاههای بغداد و نجف صحبت کنیم تا هزینههای پروازهای عتبات احصاء شود. ضمن آنکه مجوزهای پروازها باید به عراق افزایش یابد.
تعیین قیمت پروازهای اربعین
تا ۱۰ روز آینده
همچنین شمسالدین فرزادیپور؛ مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: قیمت بلیت پروازهای اربعین تا ۱۰ روز آینده مشخص و پیشبینی میشود این قیمتها برای ایام اربعین غیرشناور باشد. البته بلیتها بر اساس قیمت مصوب و مشخص در مقطع اربعین خواهد بود و دامنه باز ندارد. وی درباره تامین بلیت پروازهای اربعین اظهار داشت: عمده بلیتها به صورت کاروانی صادر میشود. در این راستا بابت رعایت عدالت درصدی به بلیتهای کاروانی و درصدی به تقاضاهای شخصی اختصاص مییابد. بالغ بر ۷۰ درصد بلیتها برخط به مردم واگذار میشود ۳۰ درصد به صورت گروهی است. تهیه بلیت از طریق اینترنت و با بهرهگیری از سایت هما خواهد بود و این سایت از چهار ماه پیش فعال شده است.
مدیرعامل هما با بیان اینکه پروازهای حج زیان مالی برای هما ایجاد نمیکند، افزود: امسال یکی از معدود پروازهای حج برای هما بود که درآمد مالی مناسبی داشت.
گفتنی است، کمبود بلیت انواع ناوگان مسافری در ایام خاص در کشورهای آمریکا و اروپا که تحریم ندارند هم رخ میدهد. با اینحال فروش چارتری، عمده دلیل کمبود بلیت در ایران است. نگاه یکسویه به صنعت هوایی در ایران، که صرفا با خرید هواپیما میخواهد مشکلات را حل کند این صنعت را قفل کرده است. کشورها در حال حاضر از روشهای متنوعی برای تقویت صنعت هوایی خود استفاده میکنند.
با تقویت دیپلماسی اقتصادی در صنعت هوایی میتوان از ظرفیت کشورهای همسایه و دوست در مناسبتهایی چون دهه اول محرم، اربعین و حتی ایام نوروز استفاده کرد. حتی از پروازهای خارجی به مقصد تهران هم میتوان در مسیرهای داخلی برای ساعاتی در شبانهروز استفاده کرد. کشورهای بدون تحریم هم با توجه به گرانی هواپیما، به طرف اجاره ساعتی تا سالانه این وسیله و حتی استفاده از چرخه پروازی در مسیرهای داخلی با استفاده از هواپیماهای خارجی ورودی به کشورشان رفتهاند.
قیمت بلیت شرکتهای خارجی را هم میتوان با روشهایی برای مردم ایران مناسبسازی کرد کما اینکه دولت ترکیه برای رونق صنعت هوایی و جذب گردشگر، تخفیفهای بالایی میدهد. دولت ایران هم سوخت هواپیما را بسیار ارزان به شرکتهای هواپیمایی داخلی میفروشد که مزیتی برای استفاده از هواپیماهای خارجی است.