تصاویر باارزشــی که در آرشیو صداوسیما خاک میخورند! (یادداشت وارده)
علی علیجانی
نشر و تبیین آثار ملی و فاخر دفاع مقدس و معرفی قهرمانان بلندآوازه جهان اسلام در جبهههای نور علیه ظلمت یکی از مبانی اصلی جهاد تبیین است.
از سویی با توجه به گرایش و علائق نسل جوان به شخصیت شهدا که مفاخر ارزشمند ملی و مایه عزت و سربلندی و سرافرازی ملت غیور ایران و نشان پایمردی و استقامت ایران در مجامع بینالمللی هستند، قطعا و حتما یکی از راههای مهم خنثیسازی توطئههای فرهنگی و خبری و جوسازیهای مسموم علیه نظام اسلامی، معرفی همین شهیدان و بالاخص سرداران و امیران سلحشور اسلام، که همگی دارای جاذبه فراگیر برای نسل نوپا و آینده ما هستند.
در همین زمینه نکتهای را صداوسیما باید وارد کرد؛ آرشیو ارزشمندی از دوران دفاع مقدس ازجمله تصاویر بکر از شهدا و سرداران شهید در بایگانی و بایکوت آن سازمان قرار گرفته است.
سوای آثار تولیدی شهید آوینی رحمتاللهعلیه معروف به مستند دلنشین روایت فتح مربوط به سالهای دهه ۶۰ و یا مستند «روزهای آخر زمستان» مربوط به سردار شهید حسن باقری و یکی دو اثر دیگر که عمدتا معطوف به معرفی سرداران شهید لشکر پایتخت است، آنچنان که باید از صداوسیما آثاری ملی و مردمپسند با رعایت جوانب همه شمول در زمینه معرفی سرداران شهید ساخته نشده است.
از سویی اکنون بسیاری از فیلمهای جنگ و جبهه پس از گذشت سالها در آرشیو صداوسیما خاک میخورند، و مسئولین اداره آرشیو صداوسیما به هیچ وجه حاضر به ارائه آن به فعالین حوزه دفاع مقدس نیستند که عمدتا افرادی در این حوزه مشغول فعالیتند که بنابر اصل ضرورت و اطاعت امر جهاد تبیین بهصورت آتش به اختیار وارد میدان شدهاند اما عملا در عرصه تبلیغات و ارائه اسناد محکم به مردم و شناساندن شهیدان و رزمندگان و مجاهدات خاموش مردان خدا، تک و تنها با کمترین آثار منتشرشده مشغول انجام وظيفهاند.
از صداوسیما و اداره آرشیو آن سازمان محترم این انتظار میرود حال بنابر آن بیانات حضرت آیتالله خامنهای و اینکه ایشان بارها تاکید کردهاند اگر جبهه و دفاع مقدس را در آثار هنری بازنمایی نکنیم و روایان و فعالان در معرفی آن حماسهها همت نکنند، دشمن آن را تحریف خواهد کرد، درهای آرشیو خود را به روی هنرمندان باز کند. چرا عنوان مثال ما هیچ فیلمی از قهرمان بزرگ ارتش اسلام شهید عباس دوران این قهرمان بزرگ ملی نداریم، حال آنکه شهید دوران شخصیتی بسیار محبوب در میان تمام مردم ایران با هر عقیده و گرایشی است.
چرا از این فرصتها استفاده بهینه و موثر نمیکنیم؟ واقعیت این است که برنامههایی مانند «نگاتیو» و «مثبت نگاتیو» سطحی و غیرحرفهای هستند و فقط به رزمندگان پایتخت میپردازد و هزاران رزمنده و صدها لشکر و تیپ و یگانهای دیگر در ارتش و سپاه و ژاندارمری و نیروی هوایی هوانیروز را نادیده میگیرند!
در هر حال اکنون که طیف وسیعی از مردم با استفاده از فضای مجازی وارد عرصه تبلیغات دفاع مقدس شدهاند، از آن سازمان محترم این انتظار میرود که لااقل در کنار ساخت برنامههای میلی مانند نگاتیو، در حد لشکرهای تهران و حومه، با عرضه آثار شهدا و اميران ارتش و سرداران سپاه از سراسر کشور به فعالین حوزه دفاع مقدس درباره تبلیغات و روایتگری کمک و مساعدت نمایند.