آمارهای بانک مرکزی نشان داد
117 هزار میلیارد تومان مطالبات وصول نشده 7 بانک از پرداخت وام
براساس فهرست به روز شده بانک مرکزی، مجموع تسهیلات کلان غیرجاری هفت بانک مختلف به بیش از ۱۱۷ هزار میلیارد تومان میرسد که بانک سپه با بیش از ۹۴ هزار میلیارد تومان در رتبه نخست قرار دارد.
به گزارش ایسنا، اخیرا فهرست تسهیلات کلان جاری و غیرجاری ۹ بانک بهروزرسانی و منتشر شده است.
در فهرست منتشر شده از سوی بانک مرکزی در بخش تسهیلات غیرجاری نام بانکهای ایران زمین، پارسیان، توسعه تعاون، سپه، شهر، قرضالحسنه رسالت، قرضالحسنه مهر، گردشگری و موسسه اعتباری ملل مشاهده میشود. در این میان دو بانک قرضالحسنه در جداول منتشر شده، فاقد اطلاعات بوده و به نظر میرسد، تسهیلاتی در فصل غیرجاری ندارند.
بانک سپه با بیش از ۹۴ هزار میلیارد تومان دارای بیشترین تسهیلات غیرجاری و در رتبه نخست در میان این ۹ بانک قرار دارد که البته بر اساس آخرین بهروزرسانی انجام شده در پایان خردادماه سال گذشته میزان این تسهیلات بیش از ۸۳ هزار میلیارد تومان بود.
پس از آن بانک پارسیان با بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان دومین بانک در این جدول است. نهایتا بانک توسعه تعاون با ۹۲ میلیارد تومان کمترین تسهیلات غیرجاری را در کارنامه خود دارد.
نگاهی به آخرین بهروزرسانی انجام شده در این لیست درتیرماه و مقایسه آن با پایان خردادماه سال گذشته که البته به صورت کامل برای همه بانکها اجرایی نشد، نشان میدهد که در این بازه زمانی بانکهای گردشگری، شهر و ایران زمین نیز به ترتیب بیشاز دوهزار میلیارد تومان، ۱۵۰۰ میلیارد تومان و ۲۶۲ میلیارد تومان بر مجموع تسهیلات غیرجاریشان افزوده شده است.
اطلاعات تسهیلات هفت بانک دیگر در این گزارش به روز شده نشان میدهد، مجموعا ۱۱۷ هزار و ۹۳۹ میلیارد و ۴۵۹ میلیون تومان تسهیلات کلان پرداخت کردهاند که از سوی بانک مرکزی در فصل غیرجاری قرار گرفته است.
تسهیلات کلان غیرجاری به تسهیلاتی گفته میشود که از موعد پرداخت اقساط آن گذشته باشد و در سه بخش تسهیلات سررسید گذشته، معوق و مشکوکالوصول تعریف میشود.
تسهیلات سررسید گذشته به تسهیلاتی گفته میشود که از یک تا شصت روز از تاریخ سررسید یا قطع پرداخت قسط آنها گذشته باشد. تسهیلات معوق هم به آن دسته از تسهیلاتی اطلاق میشود که از ۶۰ روز تا ۱۸ ماه از قطع پرداخت قسط یا سررسید اقساط توسط متقاضی یا دریافتکننده وام گذشته باشد و نهایتا تسهیلات مشکوکالوصول به تسهیلاتی گفته میشود که بیشتر از ۱۸ ماه از سررسید یا قطع پرداخت اقساط آن گذشته است.
حرکت شبکه بانکی به سمت نظارتهای پیشینی و برخط
کارشناسان یکی از راههای کاهش انباشت مطالبات کلان بانکی را شفافیت در نظام پرداخت تسهیلات میدانند. در راستای حرکت شبکه بانکی به سمت استقرار نظارتهای سیستمی، پیشینی و برخط، فصل دوم «آییننامه پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری بانکی» درخصوص ارائه سامانه روابطاشخاص ذینفع واحد آماده بهرهبرداری شد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، نسخه اول «سامانه روابط اشخاص ذینفع واحد» مربوط به اطلاعات سببی، نسبی و اطلاعات روابط هیئت مدیره تا 3 سطح، بر روی بستر شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی آماده بهرهبرداری از سوی شبکه بانکی است.
بانک مرکزی طی بخشنامهای به شبکه بانکی اعلام کرده که ضروری است، اقدامات مقتضی درخصوص استعلام روابط اشخاص از سامانه متمرکز تسهیلات و تعهدات (سمات)، مطابق تکالیف قانونی صورت پذیرد.
همچنین استعلام از سرویس روابط اشخاص ذینفع واحد، صرفاً پس از دریافت شماره پیگیری در فرآیند مربوط به اعطای تسهیلات و تعهدات در سامانه سمات و تایید اصالت شماره مزبور در سامانه «ذینفع واحد»، امکانپذیر خواهد بود.
بانک مرکزی در تلاش است تا ضمن هماهنگی با سایر دستگاههای اجرایی کشور، نسبت به تکمیل فازهای بعدی سامانه ذینفع واحد اقدام کند. ضمن اینکه استعلام از سرویس فوقالذکر نافی مسئولیت بانک یا مؤسسه اعتباری در جهت شناسایی اشخاص مرتبط و ذینفع واحد از سایر روشهای مقتضی نخواهد بود.