kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۹۰۷۹
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
در اعتراض به دستمزد و حقوق غیرمنصفانه

160 هزار هنرپیشه آمریکایی دست از کار می‌کشند

 
 
 
در تازه‌ترین خبرهای مربوط به تبعات بحران اقتصادی در آمریکا، خبر می‌رسد، بالغ بر 150 هزار هنرمند و بازیگر آمریکایی دست به اعتصاب زده‌اند و تولید همه فیلم‌ها سینمایی و تلویزیونی و حتی تبلیغات برای آنها به حالت تعلیق درآمده است.
وضعیت نابسامان اقتصادی در آمریکا، یعنی رکود توأم با تورم درست همان چیزی که بار قبلی در سال 2008 در این کشور رخ داد، همه را ناراضی کرده و شرایطی که هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد و رو به وخامت است حالا قشر هنری آمریکا را هم به وضعیت اعتصاب کشانده است. 
اعضای انجمن هنرپیشگان سینما و تلویزیون آمریکا، تعدادی بالغ بر ۱۶۰ هزار بازیگر سینما، تلویزیون، رادیو، صداپیشه و دیگر هنرمندان به اعتصاب نویسندگان سینما و تلویزیون پیوسته‌ و دست از کار کشیدند. به گفته رسانه‌های آمریکایی، این بزرگ‌ترین اعتصاب هنرپیشگان این کشور در طول ۴۰ سال گذشته است. کارشناسان آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند که این اعتصاب گسترده، تولیدات حوزه سینمایی در آمریکا را دچار رکود کند.
براساس آنچه انجمن اعلام کرده، خواسته اصلی این نهاد منصفانه‌تر شدن دستمزدها است. آنها می‌گویند شرکت‌های پخش آنلاین، حق آنها را منصفانه پرداخت نمی‌کنند. بازیگران آمریکایی نسبت به ظهور هوش مصنوعی در صنعت سینمایی ابراز نگرانی کرد‌اند و برای همین می‌گویند که امتیازات بیشتری باید برای آنها در قراردادهایشان لحاظ شود. 
انجمن هنرپیشگان سینما و تلویزیون آمریکا اعلام کرده تا زمانی که اعتصاب ادامه دارد، بازیگران نمی‌توانند در فیلم‌ها نقش‌آفرینی کنند یا حتی تبلیغ فیلم‌هایی که قبلا ساخته شده را انجام دهند.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند که بحران اقتصادی در آمریکا درست همان‌طوری که سال گذشته آن را پیش‌بینی کردند اکنون در حال به‌وقوع پیوستن است. دو بانک بزرگ آمریکا در حوزه رمزارز و یک شرکت بزرگ بیمه‌گر در 6 ماه نخست سال 2023، ورشکسته شدند. از سوی دیگر مبالغ مربوط به بدهی آمریکا هر روز یک رکورد تازه‌ای را به ثبت می‌رساند. و مقامات این کشور را مجبور کرد تا برای در امان ماندن از ورشکستگی رسمی دولت سقف مجاز بدهی را بالا ببرند. وضعیت اقتصادی آمریکا حتی آینده امیدوارکننده‌ای ندارد و چهره‌های دموکرات نگران‌اند که مبادا در انتخابات مهم ریاست‌جمهوری سال آینده از همین مورد، ضربه بخورند. در مقابل جمهوری‌خواهان و مخصوصا ترامپ با شناسایی این نقطه ضعف عمده تمرکز خود را بر روی بی‌کفایتی دولت دموکرات در مهار تورم ذکر کرده است.