در جلسه عدالت آموزشی با حضور معاون اول رئیسجمهور مطرح شد
بازجذب ۲۶ هزار دانشآموز به نظام آموزشی در دوران پساکرونا
معاون اول رئیسجمهور در جلسه ایجاد عدالت آموزشی و بررسی وضعیت بازماندگان از تحصیل،
کمتوجهی به آموزش و پرورش را کم توجهی و ضربه به آینده کشور دانست و تصریح کرد: اجرای عملیاتی و زمانبندی شده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گامی مهم و اساسی در کاهش و یا به صفر رساندن نرخ بازماندگان از تحصیل و دانشآموزان در حال ترک تحصیل است.
محمد مخبر در این جلسه که وزیر آموزش و پرورش و مسئولان پژوهشکدهها و نهادهای عمومی و انقلابی حضور داشتند، افزود: غفلت از نظام آموزشی زمانی نمایان میشود که جبران نیروی تحصیلکرده امکانپذیر نباشد و باید با توجه به اهمیت این موضوع در دولت سیزدهم و همچنین هوش و استعداد کودکان و نوجوانان ایرانی با برنامهریزی منظم و کمک اندیشکدهها و پژوهشکدههای مطالعاتی آمار بازماندگان از تحصیل را به صفر رساند.
وی تصریح کرد: دولت مردمی سیزدهم گامهای بزرگی در رفع موانع عدالت آموزشی و بازگشت بازماندگان از تحصیل برداشته است و آمادگی کامل داریم تا اهداف سند تحول را محقق کنیم.
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به آمار بازماندگان از تحصیل در برخی از استانها، بر ضرورت شکل دادن یک قرارگاه و رفع چالشهای این استانها در حوزه آموزش و پرورش تأکید و وزیر آموزش و پرورش را موظف کرد برنامه عملیاتی این قرارگاه به سرعت آماده و عملیاتی شود.
مخبر با تاکید بر ضرورت مهارت آموزی در دوره دانشآموزی گفت: باید برای عقبماندگی مهارتی دانشآموزان در دوره کرونا یک برنامه ویژه تمهید شود و این موضوع با کمک مجلس در برنامه هفتم نیز گنجانده شود.
معاون اول رئیسجمهور اهمیت تقویت هنرستانها را خاطرنشان ساخت و تاکید کرد: اگر یک دانشآموز پس از اتمام دوره تحصیلی در نظام آموزش و پرورش بتواند صاحب حرفه و مهارتی گردد، میتوان به تکرار چرخه فقر و ریشهکنی آن در خانواده و کشور پایان و سطح اشتغال را افزایش داد. بنابراین ضرورت دارد وزارت آموزش و پرورش توجه به هنرستانها را بار دیگر در راس برنامههای خود قرار دهد.
مخبر افزود: تهیه و تدوین لایحه تقویت مدارس در وزارت آموزش و پرورش میتواند برخی اشتباهات گذشته درخصوص سرانه مدارس، سرانه تغذیه و جابهجایی دانشآموزان را جبران نماید.
مخبر همچنین با تأکید بر ضرورت و اهمیت طرح اداره مدارس به صورت هیئت امنایی و مدرسهیاری و مدرسهداری خیرین مدرسهساز در وزارت آموزش و پرورش، گفت: در کنار این اقدامات باید وزارت آموزش و پرورش طرح ارزیابی تحصیلی بدون امتحان را بررسی و تدوین کند.
در این نشست، وزیر آموزش و پرورش از اولویت آموزش و پرورش در برنامههای دولت خبر داد و افزود: لایحهای تحت عنوان لایحه تقویت مدرسه در حال آماده سازی است تا پس از تصویب، ساختار حمایت از مدارس و همچنین نقش مدارس در محلات و مناطق تحت پوشش را متحول سازد و همچنین از ظرفیتهای مردمی برای مدیریت مدارس و رسیدگی به وضعیت دانشآموزان مناطق محروم استفاده شود.
همچنین در این جلسه گزارشی درخصوص نرخ کاهش بیسوادی ۶ ساله و بیشتر در ایران در مقایسه با کشورهای منطقه و جهان، شاخص تغییر ضریب جینی آموزش در مناطق مختلف، درصد بیسوادی در تهران و سایر استانهای کشور، نرخ فقر بیپولی کودکان زیر ۱۸ سال نسبت به معلم به دانشآموز و بالعکس در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا، روند ترک تحصیل، توزیع حمایتی، نسبت بودجه آموزش و پرورش به تولید ناخالص داخلی و مقایسه سرانه دانشآموزی ایران با کشورهای جهان ارائه شد.
در ادامه تأکید شد در دولت سیزدهم هزینه ایاب و ذهاب و سرانه مدارس احیا شده است که با توجه به اهمیت این موضوع برنامهریزیها برای افزایش این دو موضوع در کنار برقراری سرانه تغذیه در مدارس در وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری و اجرایی است.
همچنین درخصوص کاهش و به صفر رساندن کودکان بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل پیشنهادهایی شامل کاهش تمرکزگرایی و افزایش اختیارات منطقهای و محلی، ایجاد پنجره واحد حمایتی از طریق مدرسه و ایجاد قرارگاه جهادی عدالت آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.
وزارت آموزش و پرورش نیز گزارشی از نرخ بازماندگان از تحصیل در دوران کرونا و پساکرونا ارائه و تأکید کرد در دولت سیزدهم و با اجرای طرح شهید محمودوند با همکاری گروههای جهادی و محوریت آموزش و پرورش در حدود
۲۶ هزار دانشآموز بازجذب نظام آموزشی و کلاسهای درسی شدند