kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۸۸۸۲
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲

روایت‌های کشف حجاب رضاخانی در «شبحی در پشت‌بام» منتشر شد(اخبار ادبی و هنری)

کتاب «شبحی در پشت‌بام» نوشته مجید ملامحمدی توسط انتشارات به‌نشر (آستان قدس رضوی) منتشر و راهی بازار نشر شد.

 


کتاب «شبحی در پشت‌بام» با محوریت عفاف و حجاب نوشته مجید ملامحمدی توسط انتشارات به‌نشر (آستان قدس رضوی) منتشر و روانه بازار نشر شده است. مهدی سیم‌ریز مدیر تولید انتشارات به‌نشر درباره این کتاب گفت: هر یک از داستان‌های این کتاب با کلمه‌ای خاتمه می‌یابد که دقیقاً آغازین کلمه داستان بعدی است. استفاده از این صنعت که «رد الصدر علی العجز» نام دارد. انتخاب این صنعت از سوی مؤلف برای کتابی که به موضوع خاص «حجاب» می‌پردازد، نهایت خوش سلیقگی است؛ چرا که این میراث مهم پیشینیان که همه شئون زندگی ایرانیان مسلمان را چون حلقه‌ای مهم به‌هم پیوند می‌دهد و با خون دل‌ها و نثار جان‌ها از نسلی به نسل بعد رسیده است، به تعبیر مقام معظم رهبری واجبی «شرعی و سیاسی» است که باید به‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین شاخصه‌های جامعه اسلامی بر پیشانی کشور بدرخشد. وی با‌اشاره به اینکه کتاب «شبحی در پشت‌بام» متشکل از ده داستان نیمه بلند است که به اتفاقات دوره پهلوی اول و ماجرای کشف حجاب رضاخانی می‌پردازد، گفت: هر یک از این ده داستان از زاویه‌ای متفاوت از دیگری روایت شده است. بسیاری از این اتفاقات داستانی اگرچه روایت‌گر احوالات مردمان ایران صد سال پیش است؛ اما به جهاتی با شرایط کنونی کشور قرابت قابل توجهی داشته و از نظر موضوعی، گویی دقیقاً مبحث مهم سال‌های آغازین قرن چهاردهم ایران مهم‌ترین مبحث اعتقادی سال‌های نخست قرن پانزدهم هجری شمسی شده است.
وی افزود: موضوع «حجاب» در کتاب شبحی در پشت‌بام دربردارنده تفاوتی مهم در موقعیت تاریخی و سیاسی و جایگاه کاملاً متضاد حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی در رویارویی با این مبحث است؛ اما کتاب در ‌اشاره به دغدغه مردمان معتقد ایران اسلامی و حیا و عفت میراث‌داران سبک زندگی فاطمی، زمان نمی‌شناسد و حرفی از جنس اعتقادی فراتر از زمان و مکان را در گوش مخاطب خود زمزمه می‌کند. مدیر تولید انتشارات به‌نشر گفت: در این اثر برای «زن» به‌عنوان عنصر اصلی پیش‌برنده داستان‌های این مجموعه، الگویی از حجاب و عفاف ترسیم می‌شود که متعلق به زمان وقوع داستان نیست و خواننده در مواجهه با کنش‌های محیطی جامعه همچنان خود را در مبارزه‌ای سخت همچون زنان با اراده و صبور دوره کشف حجاب رضاخان می‌بیند.