kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۸۷۳۳
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۳

جنگ پشت پرده بین امارات و قطر ابوظبی میلیون‌ها دلار علیه دوحه هزینه کرده است

 

براساس اسنادی محرمانه، دولت امارات پول‌های هنگفتی را برای مخدوش کردن وجهه قطر هزینه کرده است.
براساس تحقیقات مستندی که رسانه‌های مختلفی از جمله روزنامه آلمانی «اشپیگل» و سایت لبنانی «درج» آن را منتشر کردند، ابوظبی میلیون‌ها دلار برای جمع‌آوری غیرقانونی اطلاعات درباره قطر با هدف مخدوش کردن وجهه این کشور پرداخت کرده است. براساس تحقیقات صورت گرفته، امارات با فردی موسوم به «پادشاه بازپرسان خصوصی» برای مخدوش کردن وجهه قطر قراردادی را امضا کرد. «ماریو پریرو»، سوئیسی ۷۰ ساله‌ای است که بیش از سه دهه است که یکی از برجسته‌ترین مدیران شرکت‌های جاسوسی خصوصی است که برای الیگارش‌های روسی و میلیاردرهای فرانسوی از جمله «برنارد آرنو»، فرانسوی و «نورسلطان نظربایف»، رئیس‌جمهور مخلوع قزاقستان کار کرده است. از سال ۲۰۱۷، ماریو پریرو با هزینه امارات بین هتل‌ها و رستوران‌های مجلل در رفت و آمد بود و هر کسی را که «فکر می‌کرد» طرفدار قطر یا عضو اخوان‌المسلمین است، هدف قرار می‌داد. ماریو پریرو صاحب شرکت سوئیسی خدمات اطلاعاتی ALP است که با فروختن اطلاعاتی درباره قطر به ابوظبی میلیون‌ها دلار به جیب زد؛ اطلاعاتی که به صورت غیرقانونی از طریق جاسوسی و هک کردن موبایل و اطلاعات شخصی افراد جمع‌آوری می‌شد. تحقیقی که با عنوان «اسرار ابوظبی» منتشر شده است به اسناد محرمانه‌ای استناد دارد که شبکه تحقیقات رسانه‌ای اروپا و رسانه‌های جهانی در تهیه آن شرکت داشتند. آن‌طور که ایسنا نوشته است، براساس تحقیقات صورت گرفته از فعالیت‌های شرکت ALP و نقش آن در ارائه خدمات اطلاعاتی به امارات این اسناد شامل هزاران عکس، پیام واتساپ، فایل‌های صوتی و متن‌هایی است که از طریق گروهی از هکرها جمع‌آوری شده است. این هکرها ابتدا برای فروختن اسناد تلاش کردند اما در نهایت و از طریق میانجیگران بدون پول به خبرنگاران داده شد.
براساس اسناد فاش شده ماریو پریرو فردی بسیار متملق و در ظاهر آرام بود و لبخند بر لب داشت. وی در دفترش و با کسانی که دیدار می‌کند همه چیز را ثبت می‌کند، هر مکالمه و سخن و گفت‌وگویی را در آرشیو خود نگه‌داری می‌کند تا در زمان نیاز و در صورتی که رابطه‌اش با شخصی تغییر کند از آن استفاده کند. تنها هم و غمش هم جمع کردن پول است. در بیشتر پروژه‌هایی که قبول می‌کند ابتدا افراد موردنظرش را به هتل‌های فاخر دعوت می‌کند و تصاویری را به صورت محرمانه برای مزدورانش می‌گیرد. در سال ۲۰۱۷ اختلاف امارات و قطر در اوج خود بود. در آن زمان تحریم قطر از سوی عربستان، مصر، بحرین و امارات فرصت طلایی برای پریرو بود که همواره به دنبال مشتری‌های جدید است. بعد از دو ماه از تماس امارات، پریرو به ابوظبی رفت. پریرو در ابوظبی طرح ۱۱ صفحه‌ای خود را برای اماراتی‌ها توضیح داد و گفت که چگونه می‌تواند از طریق رسانه‌ها از شر دشمنانش خلاص شود. وی گفت: ما می‌توانیم به صورت محرمانه از طریق انتشار اطلاعات توهین‌آمیز وجهه آنها را خراب کنیم. وی هیچ فرصتی را از دست نمی‌داد و برای اجرای طرحش که می‌دانست مرغی است که برای او تخم طلا می‌گذارد، تلاش می‌کرد. او می‌گفت: «کارشناسان می‌گویند هیلاری کلینتون به دلیل اخبار دروغینی که از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد شکست خورد و ما نیز همین کار را با دشمنانمان می‌کنیم.» طرح پریرو شامل نام بیش از ۱۰۰۰ فرد از ۱۸ کشور اروپایی و ده‌ها سازمان پژوهشی و خیریه بود که شرکت ALP مدعی بود همگی عضو اخوان‌المسلمین یا نزدیک به آن هستند. وی با استفاده از سهام و اطلاعات شخصی شبکه روابط بزرگی که آنها را گردهم می‌آورد، ترسیم کرد به طوری که به نظر می‌رسید از یک شخص یا یک مؤسسه تبعیت می‌کنند و تلاش همگی آنها هماهنگ شده است. ۸۰ درصد اطلاعاتی که پریرو جمع‌آوری کرده بود به هیچ‌گونه تلاش اطلاعاتی یا جاسوسی استناد نداشت بلکه بیشتر به شایعه‌ها و نظرات شخصی استناد داشت. طرح شرکت ALP درباره اخوان‌المسلمین درخصوص مخدوش کردن وجهه این گروه به صورت جدی و امکان تخریب کامل وجهه این گروه بود. بخش مهم‌تر استراتژی بود که این شرکت پیشنهاد داد و ابوظبی آن را قبول کرد و منجر به جاسوسی از شهروندان ۱۸ کشور اروپایی شد. همچنین اسامی بیش از ۱۰۰۰ فرد و ۴۰۰ جمعیت را در این طرح مطرح و اعلام کرد که عضو اخوان‌المسلمین یا نزدیک به آن هستند. روشی که این شرکت به تدریج در پیش گرفته بود انتشار مقالات توهین‌آمیز از طریق شبکه روزنامه‌نگاران مورد اعتماد و بازی کردن با صفحات ویکی‌پدیا از طریق اضافه کردن اطلاعات توهین‌آمیز بود. بعد از آن ارتباط با بانک‌ها و رسانه‌ها و شرکت‌های مالی بود. اما مرحله آخر شامل ارتباط با افراد تأثیرگذار و تصمیم‌گیرندگان از میان سیاستمداران اروپایی بود.