kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۸۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲
وزیر راه و شهر‌سازی خبر داد

درخواست ۱۳ کشور برای مشارکت در تسهیل تردد کریدور شمال-جنوب

 

وزیر راه و شهر‌سازی گفت: سه کشور ایران، هند و روسیه و همین‌طور ۱۰ کشور دیگر، حداکثر تسهیل و حذف مقررات زائد را برای ذی‌نفعان مؤثر در کریدور شمال-جنوب به کار می‌گیرند.
به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در نشست سه‌جانبه ایران، هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد پس از شنیدن توضیحات و سخنان نمایندگان دو کشور هند و روسیه درخصوص ظرفیت‌های کریدور شمال-جنوب، به جمع‌بندی موضوعات مطرح‌شده پرداخت و اظهارداشت: تمامی اقدامات انجام‌شده و رایزنی‌ها، همچنین ایجاد زیرساخت‌ها و موافقت‌نامه‌های مربوطه با هدف تسهیل روابط بیشتر میان کشورها و توسعه‌ تجارت است.وی تأکید کرد: با تقویت زیرساخت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید، سه کشور ایران، هند و روسیه و همین‌طور ۱۰ کشور دیگر عضو، حداکثر تسهیل و حذف مقررات زائد را برای ذی‌نفعان مؤثر در کریدور شمال-جنوب و بخش خصوصی به کار می‌گیرند.
وزیر راه و شهر‌سازی تشریح کرد: سرمایه‌گذاری مشترک در بخش زیرساخت‌ها مورد تأکید است که چندی پیش نیز در این خصوص نشست مشترکی با کشور روسیه انجام و موضوع راه آهن رشت-آستارا پیگیری شد. همچنین با کشور هند نیز جهت مشارکت، طرح موضوع شد.
بذرپاش، تشکیل کنفرانس با ۱۳ کشور عضو را خواستار شد و ادامه داد: در وزارت خارجه ایران بستر لازم برای این موضوع فراهم است و نامه‌نگاری‌ها انجام می‌شود که قبل از پایان سال ۲۰۲۳ این نشست را برگزار کنیم. این موضوع جهت تسهیل رویه‌ها، باید در سطوح دولتی و حکومتی، همچنین بخش خصوصی آغاز شود.
وی تصریح کرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در دستور کار است که در این راستا در بندر چابهار، برنامه‌هایی هدفمند با کشور هند داریم که ظرفیت این بندر مهم و راهبردی در تجارت و از مجرای دریا به دریا از تکیه‌گاه‌های اصلی است که آن‌را در برنامه بلندمدت دنبال می‌کنیم.
به گفته بذرپاش در شرایط کنونی و در مسیر این کریدور حداکثر زیرساخت‌های موجود را برای حمل بار فراهم می‌کنیم و افزایش آن به ۳۰ میلیون تن را نیز متصور هستیم.
وزیر راه و شهر‌سازی محور بعدی را داشتن سیاست واحد در این سه کشور و سایر کشورهای عضو کریدور اعلام کرد و افزود: در خلال سفرهای متعدد به کشورهای مختلف، بناست سیاست یکپارچه و وحدت رویه اتخاذ شود. همچنین از سوی همه کشورها یکسان‌‌سازی تعرفه‌ها و وحدت رویه سیاستی در پیش است.
بذرپاش ادامه داد: محور بعدی فعال‌سازی بخش گردشگری و  توجه به محیط زیست است که ظرفیت‌ها و خدمات زیربنایی این کشورها را فعال می‌کند و بر این موضوع صحه می‌گذارد که رسالت این کریدور تنها حمل بار نیست و طبیعتاً  جابه‌جایی مسافر، آسان‌‌سازی و تسهیل، در دسترس بودن و در نهایت توسعه شبکه حمل‌ونقل به توسعه گردشگری در کشورها کمک شایانی می‌کند. ضمن این‌که موضوع بعدی مشارکت مالی برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های موجود است.