دستورات «اژهای» برای پیادهسازی کامل ارشادات رهبری درخصوص دستگاه قضا
رئیس قوه قضائیه گفت: عملیاتی شدن تمامی دستورات رهبر معظم انقلاب درخصوص قوه قضائیه حتی کوچکترین آنها باید در دستور کار باشد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجتالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژهای در نشست دیروز شورای عالی قوه قضائیه، با قدردانی وافر از فرمایشات و ارشاداتی که رهبر معظم انقلاب در دیدارِ مسئولان و کارکنان قوه قضائیه در ششم تیر امسال داشتند، اظهار داشت: امسال با عنایتی که صورت گرفت تعداد بیشتری از همکاران قضایی ما نسبت به سالهای گذشته توفیق شرفیاب شدن به محضر مقام معظم رهبری را پیدا کردند و معظمله همچون همیشه نکات و ارشادات کاربردی و مقتضی را خطاب به ما بیان فرمودند و تمام اهتمام ما باید متمرکز بر این باشد که نکات مدنظر ایشان را بدون درنگ و با تعبیه سازوکارهای لازم عملیاتی سازیم.
محسنی اژهای بیان داشت: پس از صدور دستورات و فرامین از ناحیه رهبر معظم انقلاب در جریان جلسه تیرماه سال گذشته، قرارگاه عملیاتی پیگیری اجرای فرامین و سیاستهای معظمله در قوه قضائیه به ریاست معاون اول تشکیل شد و این قرارگاه جلسات منظمی را برای پیگیری اجرایی شدن این فرامین و سیاستها در بخشهای مختلف دستگاه قضایی برگزار گرداند و اقدامات مطلوبی صورت گرفت؛ معذلک ما در این خصوص به همه آنچه که باید دست مییافتیم، نرسیدیم لذا باید در این راستا تلاشهای خود را مضاعف کنیم.
وی تاکید کرد: عملیاتی شدن تمامی دستورات رهبر معظم انقلاب درخصوص قوه قضائیه حتی کوچکترین آنها باید در دستور کار باشد.
آزادیهای مشروع
باید در کانون توجه قوه قضائیه قرار بگیرد
رئیسقوه قضائیه بااشاره به مقوله «تأمین آزادیهای مشروع» که از جمله مسئولیتهای ذاتی و قانونی قوه قضائیه است و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز میباشد، گفت: در مقوله تأمین آزادیهای مشروع هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ عملی نیاز به کار و تدقیق بیشتر است؛ لذا به پژوهشگاه قوه قضائیه دستور دادهام که در یک ظرف زمانی مشخص، در این قضیه اقدامات مقتضی را ترتیب دهد و این موضوع در «قرارگاه عملیاتی پیگیری اجرای فرامین و سیاستهای مقام معظم رهبری» نیز مورد پیگیری قرار گیرد.
اژهای بااشاره به ضرورت شفاف کردن «مصادیق آزادیهای مشروع» به اصول و مفادی از قانون اساسی اشاره کرد که با لحاظ قیود و حتی بدون لحاظ قیود، به این مقوله پرداختهاند و در این راستا نکاتی در باب «بند ششم از اصل دوم»، «اصل سوم» و «فصل سوم» قانون اساسی مطرح کرد.
یکی از مصادیق آشکار و روشن حقوق عامه
مبحثِ «امنیت روانی مردم» است
وی بااشاره به مقوله «احیاء و ارتقای حقوق عامه» و مسئولیتهای عدلیه و دادستانهای سراسر کشور در این حوزه تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید هم نسبت به تعریف حقوق عامه و هم نسبت به احیای آن، اهتمام داشت؛ بحمدالله طی سالهای اخیر در این راستا تلاشهایی صورت گرفته و مواردی ناظر بر این موضوع در قوانین و دستورالعملها گنجانده شده، اما به هر ترتیب باید بر اهتمام و تلاش خود پیرامون مقوله «حقوق عامه» بیفزاییم؛ به ویژه آنکه یکی از مصادیق آشکار و روشن حقوق عامه، مبحثِ «امنیت روانی مردم» است که باید تأمین و تقویت شود.
رئیسدستگاه قضا ضمن تبیین و تشریح مصادیق روشن و واضح تهدید امنیت روانی مردم، نظیر «انتشار یک مطلب کذب از سوی گروه یا دستهای و مضطرب کردن جمعیت کثیری از مردم به همین واسطه»، گفت: البته همه مصادیقِ ناظر بر مخدوش کردن امنیت روانی مردم به این وضوح نیست؛ گاهی این قبیل مباحث پیش میآید که نسبت «امنیت روانی مردم» و «تأمین آزادیهای مشروع» چیست و چگونه است؟ علیایحال این قبیل مسائل و مباحث در حوزه حقوق عامه و امنیت روانی مردم، باید توسط پژوهشگاه قوه قضائیه و مساعدت سایر بخشها، به نحو دقیق مورد کنکاش و تفحص و امعان نظر قرار گیرند.
اژهای به مصادیق و مواردی از نحوه علنی بودن و انتشار مفاد دادگاهها (از جمله دادگاههای ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی) و تحولاتی که در این عرصه در دورههای مختلف به وقوع پیوست اشاره کرد و گفت: ممکن است در تعیین مصادیقِ مخدوش شدن امنیت روانی مردم، اختلاف دیدگاههایی وجود داشته باشد که ضروری است در این زمینه بصورت مفهومی و عملی، اقدامات و تتبّعات لازم صورت گیرد.
وی اظهارداشت: مقوله «رسانه در قوه قضائیه» با مقوله رسانه در کل کشور متفاوت است؛ باید توجه داشت که در کدام موارد قانون اجازه انتشار محتویات و مفاد موضوع را داده است و در کدام موارد منع قانونی وجود دارد؟ گاهی ممکن است گفته شود چرا وقتی فلان فرد، دستگیر شده، تصویر و اتهامات و جزئیات پرونده او منتشر نمیشود؟ به هر حال در یک مواردی محدودیتهای قانونی وجود دارد؛ یا در همین زمینه باید اشاره کنیم که گفته میشود چرا قوه قضائیه پیرامون فلان موضوع، خبر اول را منتشر نکرد؟! ممکن است برخی رسانهها بر پایه شنیدهها مطالبی را منتشر کنند؛ طبیعتاً رسانه قوه قضائیه نمیتواند اینگونه باشد و تا قبل از روشن شدن همه ابعاد و اطراف قطعی موضوع، نمیتواند همه جزئیات را منتشر کند.
رئیسدستگاه قضا بااشاره به نقشی که رسانه ملی میتواند در ارتقاء تصویر رسانهای قوه قضائیه ایفا کند، گفت: در دستگاه قضایی در راستای هوشمندسازی فرآیندها و رویهها به منظور تسهیل و تسریع امور مراجعان و همچنین افزایش آگاهیهای حقوقی مردم در جهت پیشگیری از وقوع جرم، اقدامات مطلوبی صورت گرفته که انتظار است به ویژه رسانه ملی بر پایه رسالت روشنگرانه خود، نسبت به تبیین و تشریح این دستاوردها اهتمام داشته باشد.
محسنی اژهای افزود: گاهی اقدام شایسته و خدمت ارزندهای از ناحیه یک بخش از دستگاه قضایی به مردم ارائه شده، اما صرفاً به انتشار یک خبر در رابطه با آن اکتفاء میشود؛ در اینجا ضرورت دارد به فراخور اهمیت آن اقدام شایسته یا آن خدمت ارزنده، در قالبهای متنوع و به طرق هنرمندانه و نافذ برای مردم اطلاعرسانی و آگاهیبخشی صورت گیرد. البته به طور قطع، ما در حوزه اطلاعرسانی چه در بخش «مرکز رسانه» و چه در بخش «سخنگویی» نتوانستهایم همه اقدامات و تلاشهای وافر صورت گرفته در بخشهای مختلف قضایی را برای عموم مردم بیان کنیم که در این زمینه نیاز به کار و تدبّر و ژرفنگری بیشتر داریم.
وی در ادامه بار دیگر بر حُسن رفتار مسئولان و کارکنان قوه قضائیه با مردم و مراجعان به دستگاه قضایی تاکید کرد.
بخش دوم جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه، به ارائه راهکارهای پیشنهادی اعضای شورا در راستای اجرای رهنمودها و فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با جمعی از مسئولان و کارکنان دستگاه قضا اختصاص داشت.