راهکارهای کاهش سختی اسبابکشی در فصل اوج جابهجاییها - بخش پایانی
تخلف باربری نامعتبر و افزایش بار بر دوش مستأجر
گالیاتوانگر
روز اسبابکشی پدرم اشتباهی به دو باربری زنگ زده و دو ماشین حمل بار آمده بود. بهزور یکی از رانندهها را راضی کرده و مبلغی به عنوان خسارت پرداخت کردیم و کارگرهای حمل بار با دقت کارتنهای بستهبندی را جابهجا کردند و به داخل ماشین بردند. برایم خیلی جالب بود، یخچال را یکنفره بلند کردند که شاید ما چند نفر نمیتوانستیم آن را جابهجا کنیم. اینجا بود که فهمیدم همیشه زور کارساز نیست و باید عقل به کار برد.
بالاخره از خانه قدیمی به راه افتادیم و چند ساعت بعد به خانه جدید رسیدیم و در عرض ۴۰ دقیقه تمام کارتنها را به داخل منزل بردند و هزینه اسبابکشی را تسویه کردیم؛ حالا ما ماندیم و چیدمان ...
خلاصه برای روز اول خیلی استرس داشتیم. صبح به ترتیب شروع به چیدمان کردیم؛ آشپزخانه، هال و اتاقها... تا بعدازظهر با کمک برخی اقوام که به کمکمان آمده بودند، تقریباً تمام کارها انجام شد. تنها چیزی که میتوانم بگویم، درست بستهبندی کردن و نوشتن روی کارتنها و استفاده از کارتنهای سالم و نو برای اسبابکشی خیلی به ما کمک کرد.
لیست تعرفه باربری در سال 1402
- هزینه اجاره خاور برای باربری از 900 هزار تومان شروع میشود.
- هزینه اجاره وانت و نیسان برای باربری از 250 هزار تومان آغاز میشود.
- هزینه کارگر باربری از 190 هزار تومان است.
- هر سرویس اجاره خاور معمولاً 3 ساعته است. هر سرویس کارگر معمولاً 3 ساعته است. معمولاً به دو کارگر برای هر باربری نیاز است. هر سرویس وانت معمولاً 2 ساعته است.
- جابهجایی وسیلههای سنگین و خارج از عرف، اضافهکار و فاصله از مبدأ در تعیین هزینه کل باربری تأثیرگذارند.
فهرست موارد اضافی باربری و حمل بار و هزینههای اضافی حمل بار و اتوبار ۱۴۰۲ از این قرارند:
- هزینه اجاره خاور برای یک ساعت اضافه از 290 هزار تومان.
- هزینه اجاره وانت برای یک ساعت اضافه از 150 هزار تومان.
- هزینه اجاره نیسان برای یک ساعت اضافه از 175 هزار تومان.
- دستمزد کارگر برای یک ساعت اضافه از 100 هزار تومان.
- دستمزد اضافه کارگر برای طبقه چهارم به بالا از 50 هزار تومان.
- دستمزد پیادهروی از محل تخلیه برای بیشتر از 10 متر از متری 5 هزار تومان.
- هزینه جابهجایی یخچال ساید برای هر طبقه از 45هزار تومان.
- هزینه جابهجایی شیشه نهارخوری بیشتر از 8 نفره برای هر طبقه از 40 هزار تومان.
عاقبت زنگزدن به شرکتهای حمل بار نامعتبر
خانواده آقای مقصودی اسبابکشی دارد. زنگ زدهاند به یکی از شمارههایی که در ردیف آگهیهای حمل بار روزنامه چاپ شده است. ساعت هشت صبح جمعه، چهار کارگر و یک نفر که ظاهراً مسئول آنهاست، از شرکتی ناآشنا میآیند. اسبابکشی سال پیش، با یک کامیون انجام شده بود. از نحوه بار زدن کارگرها و حرکتهای سریع و دقیقشان، معلوم بود که اینکارهاند. بار زدنشان یک ساعت طول کشید، یکساعته هم اسباب را خالی کردند. کل کار در مجموع، کمتر از سه ساعت زمان برد.
خانواده آقای مقصودی این بار وسایل خود را کمتر کردهاند. بعضی وسایل، دور ریخته شده یا به افراد نیازمند داده شده است. طبیعتاً این اسبابکشی باید از دفعه قبل کمتر طول بکشد و با یکمرتبه بار زدن تمام شود.
کارگرها ساعت هشت و نیم صبح شروع به کار میکنند. آرام حرکت میکنند، مثل اینکه خستهاند. بعد از مدت کوتاهی، به نظر میرسد که آنها کارگران حرفهای باربر نیستند؛ نه فقط کندیشان در حرکت، بلکه نوع
بار زدنشان نیز همین را نشان میدهد.
ساعت از 10 گذشته و هنوز کامیون پر نشده است. شیشه زیر تلویزیونی را شکستهاند. کارتنها، داخل راهرو، پشتسرهم ردیف شدهاند و کار کند پیش میرود. حدود ده و نیم اعلام میکنند کامیون پر شده است و دیگر جا ندارد؛ باید یک دور دیگر، بار بزنند! چانهزنی فایدهای ندارد، اما این فقط یکگوشه این مشکل است.
رئیس کارگرها میگوید: «کتابخانه بزرگ است، باید از پلهها حمل شود.» یعنی پولی مازاد بر پول توافق شده میگیرند تا این کار را بکنند.
باز هم مشکل به همینجا ختم نمیشود؛ رئیس کارگرها ادامه میدهد: «محوطه آپارتمان تا رسیدن به کامیون، طولانی است و کارگرها باید پیادهروی زیادی بکنند تا به کامیون برسند.»
این هم یعنی پول بیشتر. ضمن آنکه رفتن و برگشتن و بقیه اسباب را بار زدن، معادل دوبرابر شدن کرایه اسبابکشی است!
ساعت از دو بعدازظهر گذشته و هنوز اسبابکشی تمام نشده است. بدنه یخچالفریزر خط برداشته و فرورفته است. کارتنهای ظروف شکستنی با بیاحتیاطی حمل شدهاند و هنوز معلوم نیست چقدر خسارت وارد آمده است؟ اسبابکشی که دفعه پیش کمتر از سه ساعت، در یک مسیر و بدون خسارت انجام شد، این بار، با اسباب بهمراتب کمتر، شش ساعت، در دو مسیر و با خسارت زیاد انجام شده و کرایه بار هم خیلی بیشتر شده است. مسیر کوتاهی که در روز جمعهای که خلوتی این مسیر کاملاً به چشم میآمد، نه ترافیکی بود و نه راه پیچدرپیچی، کامیون حامل بار، یک ساعت بعد از راه افتادن، به مقصد رسید.
بارکشهای غیرقانونی
مرتضی مهدوی مسئول یک شرکت باربری معتبر به گزارشگر کیهان میگوید: «داشتن یک دستگاه کامیون برای جازدن خود به عنوان مؤسسه حمل بار کفایت میکند. ستون آگهیهای حمل بار در روزنامهها، پر است از شمارههای تلفن همراه که در نبود شمارهتلفنهای ثابت، میتوانند نشانگر این باشند که مؤسسه حمل بار در کار نیست، فقط یک دستگاه کامیون است و مالک آن یا کسی که اجارهاش کرده است، کارگر هم که سر چهارراهها فراوان پیدا میشود. گاهی اگر شماره ثابتی هم درج شده باشد، تلفن منزل یا مغازهای است که فقط نقش دفتر حمل بار را بازی میکند. ظاهراً نداشتن دفترودستک بهعنوان یک مؤسسه رسمی حمل بار، آسانتر و پردرآمدتر است از فعالیت قانونی و ثبت شده. به همین دلیل، بارکشهای غیرقانونی، هر روز در حال بیشتر شدن هستند.»
وی به یک مورد از تخلفهای شایع شرکتهای باربری نامعتبر اشاره کرده و توضیح میدهد: «متداولترین کلاهبرداری شرکتهای باربری در تهران روش قیمت پایین دادن یا دبه کردن هست؛ یعنی وقتی شما به شرکت باربری زنگ میزنید آنها نرخ بسیار پایینی برای هزینه حمل اسبابکشی پیشنهاد میکنند که شما راضی میشوید حمل بار خود را به آنها بسپارید؛ ولی آخرسر وقتی میخواهید تسویهحساب کنید آنها تا 5 برابر قیمت اولیه از شما پول دریافت میکنند. اگر شما مقاومت کنید با زور و تهدید و ایجاد سروصدا و دعوا سعی میکنند مبلغ اضافی را از شما دریافت کند. مواردی گزارش شده است که باربری با مشتری 12 میلیون توافق کرده، ولی در آخر 57 میلیون تومان فاکتور باربری ارائه کرده است. در سال ۱۴۰۱ پلیس تهران افرادی را دستگیر کرد که تا مبالغ بالای 80 میلیون تومان از افراد کلاهبرداری کرده بودند.»
وی در رویارویی با این قبیل تخلفها پیشنهاد میدهد: «قبل از وقوع این مشکل در ابتدای کار بهصورت کتبی از باربری تعهد بگیرید که قیمت در پایان کار افزایش پیدا نخواهد کرد. میتوانید از باربری بخواهید که بهصورت اساماس مبلغ باربری را به شما ارسال کند تا بتوانید پیامک را به عنوان سند یا فاکتور باربری داشته باشید. بعد از وقوع مشکل، اگر گرفتار این نوع از کلاهبرداری در تهران شدید به توصیه رئیسپلیس تهران اولین کار زنگ زدن به پلیس 110 و سپس تماس با بازرس اتحادیه باربری تهران است.»
کمردرد شایعترین آسیب فیزیکی در اثاثکشی
یکی از مواردی که تقریباً همیشه و برای عموم افراد در طول پروسه اسبابکشی ایجاد مشکل و ناراحتی میکند، موضوع کمردردهای موضعی و یا اسپاسمهای عضلانی است. این مشکلات اغلب بعد از اسبابکشی یا هنگام انجام امور مربوط به آن اتفاق میافتد و معمولاً افراد به دلایل مختلفی دچار اینگونه آسیبدیدگیها شده و مشکلات زیادی را در طول این مدت تجربه میکنند.
از دکتر کیوان رضویان متخصص ارتوپد سؤال میکنم: «دلایل بروز کمردرد هنگام اسبابکشی چه هستند؟» وی پاسخ میدهد: «بهعنوان یکی از دلایل مهم اینگونه آسیبدیدگیها میتوان به عدم داشتن تحرک کافی افراد در طول زندگی روزمره اشاره کرد، چرا که وقتی وارد پروسه اسبابکشی میشوید، عملاً در طول انجام آن، حجم فعالیت بدنی شما افزایش پیدا میکند و این موضوع باعث فشار بر روی عضلات و قسمتهای مختلف بدن شما خواهد شد و میتواند از مهمترین دلایل مشکلات فیزیکی به وجود آمده باشد که در این ایام برای شما به وجود خواهد آمد. برای جلوگیری از بروز اینگونه مشکلات میتوانید شروع پروسه اسبابکشیتان را زودتر آغاز کنید تا در روزهای ابتدایی زمان کمتری را صرف انجام امور مربوط به بستهبندی و جمعآوری وسایلتان کنید و به مرور زمان و طی روزهای بعدی کمکم حجم فعالیتتان را بیشتر کنید. با این کار بدن شما به مرور با شرایط وفق پیدا کرده و میتواند حجم فشار بیشتری را برای انجام امور مربوطه تحمل کند. باید دقت داشت که با کارتن اسبابکشی مناسب نیز حملونقل و بلند کردن وسایل بسیار راحتتر میشود؛ البته نکته بسیار مهم و اساسی که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد این است که شما حتماً باید در طول مدت اسبابکشی زمان کافی برای استراحت خودتان در نظر بگیرید تا بدنتان زمان کافی برای ریکاوری و تأمین انرژی ازدسترفته را داشته باشد و معمولاً بهترین کار برای رفع خستگی استفاده از یک حمام آب گرم و یک خواب آرام و راحت است. این کار علاوه بر این که بدن شما را آماده فعالیت بدنی مجدد میکند، خستگی ذهنی و فکری را نیز برطرف کرده تا شما بتوانید با آرامش بیشتری به کارهای باقیماندهتان رسیدگی کنید.»
این متخصص ارتوپد در ادامه میافزاید: «یکی دیگر از دلایل بروز اینگونه مشکلات عدم آگاهی از چگونگی جابهجا کردن وسایل سبکوسنگین داخل خانه در هنگام بستهبندی و جابهجایی است. خیلی از افراد تصور میکنند که اگر بسته یا وسیلهای سبک بود فارغ از چگونگی نحوه انجام آن میتوانند بهراحتی آن را بلند کرده و به محل دیگری انتقال دهند، اما واقعیت چیز دیگری است. اول به عنوان یک پیشنهاد دوستانه به شما عرض میکنیم که امور مربوط به اسبابکشیتان را به افرادی که کار و حرفهشان این است بسپارید و کاملاً عقب ایستاده و فقط تماشا کنید.»
وی درباره روشهای پیشگیری از کمردرد هنگام اثاثکشی توضیح میدهد: «نحوه بلندکردن وسایل فارغ از وزن آنها باید بهصورت اصولی انجام شود. شما باید توجه داشته باشید که برای بلند کردن اجسام نباید از عضلات کمر خود استفاده کنید و وزن آن وسیله روی کمرتان باشد. روش اصولی برای بلند کردن هر جسمی از روی زمین به این منوال است که شما ابتدا باید روی زمین نشسته و بعد از گرفتن آن جسم توسط پاهایتان از روی زمین بلند شوید، این کار باعث میشود که تمامی فشار بر روی عضلات پای شما وارد شود و چون عضلات پا برای این موضوع مناسب است هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد، ولی اگر برای بلند کردن آن جسم دولا شده و بعد از گرفتن آن سعی در بلند کردن و صاف شدن بدنتان کنید، فشاری معادل چندبرابر وزن آن جسم به کمر و ستون فقراتتان وارد میشود که همین موضوع باعث درد شدید در ناحیه کمر و ستون فقرات شما خواهد شد. پس حتماً برای بلند کردن اجسام سبک به این شیوه عمل کنید. ضمناً یادتان باشد این روش صرفاً در رابطه با اجسام سبک صادق بوده و در رابطه با اجسام سنگین حتی به این شیوه نیز نباید عمل کنید. بلند کردن اجسام سنگین کار بسیار اشتباهی بوده و میتواند آسیبهای جبرانناپذیری را به شما وارد کند، بهترین کار برای جابهجایی اجسام سنگین در خانه هل دادن آنها برای انتقال به محل مورد نظرتان در خانه است.»
در سؤال پایانی از این متخصص ارتوپد میپرسم: «پس کارگران حمل چگونه وسایل سنگینی مانند یخچال یا کمد را جابهجا میکنند؟»
وی تأکید دارد: «اول اینکه سعی کنید هیچگاه خودتان را با کسی که در تمام طول سال این کار را انجام میدهد، مقایسه نکنید و دوم اینکه اگر کمی با تأمل بیشتر به یک کارگر حرفهای باربری که در حال بلند کردن یا حمل یک وسیله سنگین است، دقت کنید، متوجه میشوید که معمولاً قسمت زیادی از وزن آن وسیله بر روی عضلات بالاتنه و پاهای آن کارگر است و خیلی با قسمت کمر و عضلات آن ناحیه کاری ندارد.
باز هم به شما پیشنهاد میکنم که برای اسبابکشی منزلتان حتماً از نیروهای متخصصی که کارشان انجام امور مربوط به اسبابکشی است، استفاده کرده و خود را از دردهای خستهکننده و آسیبهای جدی بدنی راحت کنید؛ چرا که هزینه درمان آسیبهای فیزیکی اسبابکشی چندبرابر هزینه یک اسبابکشی با کمک متخصصین اهل فن است.»