kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۷۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹

گذرگاه لاچین یا دژ نظامی؟

 

رسانه‌های ارمنستان می‌گویند، جمهوری آذربایجان با خودروهای زرهی و موانع مهندسی مسیر مهم لاچین را به دژ نظامی تبدیل کرده و ارسال محموله‌های بشردوستانه به منطقه را غیرممکن کرده‌اند.
این منابع خبری روز شنبه از تداوم «تحرکات غیر قانونی جمهوری آذربایجان در مسیر مهم لاچین» خبر دادند و اعلام کردند که این مسیر مهم با بلوک‌های سیمانی مسدود شده است. طبق این گزارش‌ها، «جمهوری آذربایجان، ایست بازرسی غیرقانونی در مسیر لاچین را به یک پایگاه نظامی با خودروهای زرهی و بلوک‌های سیمانی تبدیل کرده است.»
بر اساس این گزارش، از ۱۵ ژوئن (پنجشنبه ۲۵ خرداد) ارسال محموله‌های بشردوستانه شامل مواد غذایی و سایر لوازم ضروری مورد نیاز ارامنه ساکن منطقه متوقف شده است. خبرگزاری فارس هم در این باره نوشته، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز قادر به تخلیه بیماران بد حال در منطقه نیست. جمهوری آذربایجان روز جمعه با نصب بلوک‌های سیمانی بر روی پل «هاکاری» تنها مسیری که قره‌باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می‌کند، به طور کامل این مسیر مهم را مسدود کرده است.
آذربایجان و ارمنستان تاکنون دو بار بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی با هم جنگیده‌اند. در سال ۲۰۲۰ جمهوری آذربایجان بخش‌هایی از اراضی از دست رفته خود را پس گرفت. تلاش‌ها برای رفع تنش واقعی و برقراری صلح پایدار با وجود تلاش‌های دیپلماتیک صورت گرفته تاکنون ثمری نداشته است.
وزارت خارجه روسیه نیز نسبت به اقدامات تازه باکو واکنش نشان داده است. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که مسدود کردن ورودی مسیر لاچین نقض بیانیه مشترک سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان است که منجر به تشدید تنش‌ها می‌شود.
گفتنی است، کنترل بر مسیر لاچین بر اساس بند ۶ بیانیه سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹)، به گروه حافظ صلح روسیه واگذار شده است. مسیر لاچین که صلحبانان روس مسئول تأمین امنیت آن هستند نزدیک به ۷ ماه است که توسط جمهوری آذربایجان مسدود شده است.