kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۷۷۲۲
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴

پیشنهاد ماکرون به اروپا برای استقلال از آمریکا در سه حوزه نظامی، انرژی و تکنولوژی



رئیس‌جمهور فرانسه با‌ اشاره به پیچیدگی‌های نظام بین‌الملل برای چندمین بار خواستار استقلال عمل اروپا از آمریکا شده است آن هم در سه حوزه انرژی، تکنولوژی و نظامی.
امانوئل ماکرون رهبری جریان استقلا‌ل‌خواهی اروپا از آمریکا را به دست گرفته است. وی می‌گوید وابستگی اروپا در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و حوزه تکنولوژی به آمریکا منافع کلان اتحادیه اروپا را تامین نمی‌کند و مانعی برای ایفای نقش مستقل اروپا در دوران گذار کنونی است که نظم بین‌المللی در حال تغییر است. در همین راستا رئیس‌جمهور فرانسه برای چندمین بار طی ماه‌های اخیر بار دیگر در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید تلاش کند مستقل‌تر عمل کند: «برای من خیلی مهم است که کشورهای اروپایی و مشخصا اتحادیه اروپا بیشتر مستقل شود. این برای نظم جهانی بسیار مفید است.استقلال بیشتر اتحادیه اروپا و توانایی بروکسل برای حل مسائل و مشکلات منطقه‌ای به صورت مستقلانه‌تر، برای آمریکا نیز بهتر خواهد بود.»
وابستگی خطرناک است
ماکرون در مصاحبه خود با سی‌ان‌ان اضافه کرد، «من می‌خواهم که شهروندان ما در زمینه تکنولوژی، دفاعی، انرژی و دیگر ابعاد زندگی مدرن مستقل شوند. هیچ کس نمی‌داند که چه اتفاقی برای جهان خواهد افتاد اما اگر شما به یک ملت دیگر وابسته باشید می‌توانید وارد شرایط پیچیده و خطرناکی شوید. رئیس‌جمهور فرانسه همچنین تاکید کرد که دوست ندارد اروپا در چنین شرایط وابستگی گرفتار شود: «پس به عنوان یک اروپایی می‌گویم که این منصفانه است برای خودمختاری بیشتر مبارزه کنیم.» به گزارش فارس ماکرون پیش از این و پس از بازگشت از سفر فروردین ماه خود به چین نیز خواستار استقلال راهبردی اروپا از آمریکا شده بود. اظهاراتی که البته با انتقاد برخی مقامات اروپایی رو‌به‌رو شد. ماکرون گفته بود، اروپا باید وابستگی خود به آمریکا را کاهش دهد و از کشیده شدن به رویارویی چین و آمریکا بر سر تایوان اجتناب کند.