kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۷۷۱۶
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
خطيب جمعه شيراز:

نظام اسلامی ما که بر پایه ولایت فقیه بنیانگذاری شده شاخه‌ای از ولایتی است که در غدیر درخشش گرفت

نماینده ولی فقیه در استان فارس، در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی به در پیش‌رو بودن ایام دهه ولایت و امامت ‌اشاره کرد و گفت: امامت و ولایت یکی از اصول اصلی حرکت انقلاب اسلامی است.

 

شيراز-خبرنگار كيهان:

آیت‌الله دژکام، سنگ بنا و شالوده تمدن اسلامی را بر پایه غدیر عنوان کرد و گفت: نظام اسلامی ما که بر پایه ولایت فقیه بنیانگذاری شده است شاخه و شعبه‌ای از این ولایتی است که در غدیر درخشش گرفت و شایسته است در این دهه به ولایت فقیه و الگوی حکومت در زمان غیبت به صورت ویژه پرداخته شود.
خطيب جمعه شيراز در بخش دیگری از سخنان خود با ‌اشاره به در پیش‌رو بودن سالروز شهادت امام باقر(ع)، فرازهایی از زیارت جامعه کبیره را یادآور شد و گفت: این زیارت یادآوری می‌کند که اعتقاد به ولایت چه تاثیراتی در زندگی ما دارد. در این زیارت آمده است که ‌ای ائمه معصومین با پذیرش ولایت شما اولین چیزی که نصیب ما شده است، این است که آموزه‌های دینی را خوب فهمیدیم.
وی با تأکید بر اینکه کلمه توحید با ولایت تمام شد، افزود: خدا در همه عوالم باید حاکم باشد. در جامعه اسلامی و جامعه بشری اگر خدا بخواهد حکومت کند باید خلیفه داشته باشد که خلیفه‌اش همین ۱۲ معصوم است. این بزرگواران خلافت دارند که توحید را در سیاست، قضاوت، عرصه اجتماع، قانون‌گذاری و... تمام می‌کنند.
دژکام با بیان اینکه نعمت خدا با ولایت اهل بیت(ع) بر ما تمام شد و از این بزرگ‌تر نعمتی برای بشر شناخته نمی‌شود، تصریح کرد: ولایت آمد که اتحاد به وجود آورد و تفرقه بین امت را تبدیل به یگانگی و یکپارچگی‌ کرد، این ویژگی‌ ولایت است.
امام جمعه شیراز ضمن قدردانی از تلاش‌های دستگاه قضا گفت: در استان فارس مطابق آنچه رئیس‌کل دادگستری گفتند ۶۰۰ هزار پرونده ورودی داریم و با پرونده‌هایی که نیاز به بررسی دوباره دارد نزدیک به میلیون می‌شود و یک سال یک میلیون پرونده را بررسی و داوری کنیم، انصافا کار بزرگی است.
دژکام با بیان اینکه یکی از بدترین صفات این است که کسی خدمت کرده باشد اما تشکر نکنیم، انسانیت انسان زیر سؤال می‌رود، چون انسان اگر خیر دید باید تشکر کند، افزود: در مواردی ممکن است رسیدگی ناقص بماند یا مشکلی در رسیدگی باشد و همه باید تلاش کنند و دستگاه قضایی هم به صورت ویژه تا این مشکل حل شود.
امام جمعه شیراز ادامه داد: رسم مسلمانی این است که خدمت را ببینیم و دولت خیلی خدمت می‌کند اما تلاش‌هایش دیده نمی‌شود. نسبت به دستگاه قضایی همین‌طور، اول تشکر کنیم و بعد بگوییم این‌جای کار گیر است و مطالبه کنیم تا حس کند خدمتش دیده می‌شود. دژکام در پایان به در پیش‌رو بودن روز عرفه نیز ‌اشاره کرد و گفت: این روز، روزی است که امام‌ سجاد(ع) فرمود خدا تمام مقدرات انسان را به واسطه روز عرفه ممکن است تغییر دهد و به خیر کند. این روز عرفه را قدر بدانیم و در روز چهارشنبه برای دعا، توسل و توجه هر جا می‌توانید حضور داشته باشید و روز پنجشنبه هم عید قربان است و نماز آن هم برگزار خواهد شد.