kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۷۷۱۳
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
طحان نظیف در نشست خبری:

عمده ابهامات و ایرادات طرح اصلاح قانون انتخابات رفع شد

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه عمده ‌اشکالات و ابهامات این شورا نسبت به طرح اصلاح قانون انتخابات برطرف شده است، گفت: مجلس موارد باقی‌مانده را هرچه سریع‌تر اصلاح کند تا انتخابات پیش‌رو با قانون انتخابات جدید برگزار شود.

دکتر‌ هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری درباره طرح «حمایت از گزارشگران فساد» (سوت‌زنی) بیان داشت: بنده نظر شورای نگهبان را در نشست خبری قبلی بیان کردم. در این فاصله نظر هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام را هم دریافت و به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، وی عنوان کرد: مجلس مصوبه خود را اصلاح کرد و ما در جلسه اخیر شورای نگهبان (چهارشنبه هفته گذشته) این مصوبه را مجدد مورد بررسی قرار دادیم. ایرادات شورای نگهبان نسبت به این مصوبه رفع شده و تنها یکی دو ابهام جزئی باقی مانده است. در بحث جرائمی که موضوع گزارشگری بود، در مرحله قبل از حیث استناد به قوانین ابهاماتی داشتیم. در این مرحله استنادها ذکر و ایرادات مرتفع شده، اما درباره یکی دو مورد از این استنادها تامل داریم و لازم است دقیق شود.
طحان نظیف درخصوص طرح «اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» گفت: اصلاح قانون انتخابات مطالبه‌ای بود که سال‌ها مطرح بود و مجلس یازدهم دست به اصلاح این قانون زد. اصلاحات نیز نسبتاً کلان بود. این مصوبه در راستای سیاست‌های کلی انتخابات و حقوق مردم و داوطلبان تلاش‌هایی داشته و گام‌های رو به جلویی برداشته است.
وی افزود: اگرچه ما بارها به اصلاح قانون انتخابات تاکید کرده بودیم و اصلاح قانون انتخابات مورد انتظار ما بود، اما این مصوبه را مانند هر طرح و لایحه‌ای دیگری در شورای نگهبان بررسی کردیم. ایرادات و ابهامات متعددی نسبت به آن وجود داشت که به مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم. البته در رفت و آمد، مجلس اصلاحاتی در مصوبه خودش انجام داد و در جلسه اخیر شورای نگهبان (چهارشنبه هفته گذشته) اصلاحات مجلس مورد بررسی قرار گرفت.
سخنگوی شورای نگهبان خبر داد که عمده‌ اشکالات و ابهامات این شورا نسبت به این مصوبه برطرف شده و صرفاً چند مورد باقی است که به زودی آنها را به مجلس منعکس خواهیم کرد.
طحان نظیف ابراز امیدواری کرد: مجلس موارد باقی‌مانده را هرچه سریع‌تر اصلاح کند تا انتخابات پیش‌رو با قانون انتخابات جدید برگزار شود. متن تمام ایرادات و ابهامات که تفصیلی است تقدیم اصحاب رسانه شده است.
سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» هم که در نشست‌های پیشین درباره آن سخن گفته شده بود، بیان کرد: از نشست خبری قبلی تاکنون، این مصوبه دو بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و آمد پیدا کرد. مواردی که مجلس اصلاح کرده بود، بسیاری از ابهامات و ‌اشکالات شورای نگهبان را رفع کرده بود اما در چند مورد اساساً مجلس اصلاحی به عمل نیاورده است.
وی افزود: این بدان معناست که مجلس بر مصوبه خودش اصرار دارد. در متن هم تصریح شده است که مجلس نسبت به این مواد اصرار دارد. معنای این جمله آن می‌باشد که مجلس قصد دارد مصوبه خودش را برای تصمیم‌گیری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کند. طبیعتاً اگر مجلس اصلاحی در مورد این ایرادات نداشته باشد، می‌تواند مصوبه خود را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کند. اما سایر ابهامات و ایراداتی که نسبت به این مصوبه داشتیم، رفع شده است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری انتخابات تناسبی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، اظهار داشت: ما در مرحله قبل بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات، نسبت به اصل برگزاری انتخابات تناسبی ایرادی نداشتیم و صرفاً ابهاماتی داشتیم که در رفت‌وآمد و اصلاحاتی که در مصوبه مجلس صورت گرفت آن ابهامات نیز برطرف شد. ما اکنون دیگر ابهام و ‌اشکالی درباره برگزاری انتخابات به شکل تناسبی در تهران نداریم و با آن موافق هستیم.
وی البته این را هم گفت که هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی انتخابات در مرحله قبل ایراداتی اساسی‌تر و جدی‌تری نسبت به این موضوع داشت اما در این مرحله تاکنون نظری از این هیئت دریافت نکرده‌ایم.
طحان نظیف در پاسخ به سؤالی درباره بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات و نوع مواجهه این شورا با سلایق مختلف سیاسی، خاطرنشان کرد: ما برای برگزاری یک انتخابات پرشور، رقابتی و سالم حداکثر تلاش‌مان را می‌کنیم. برخی هم حرف‌هایی که بیان می‌کنند بیشتر شبیه بازارگرمی سیاسی و صحبت‌های انتخاباتی برای جلب توجه در رسانه‌هاست که خیلی اهمیت ندارد و ما هم نمی‌خواهیم به آنها پاسخ بدهیم.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین بیان داشت: در تمامی انتخابات سلایق مختلف حضور داشتند. نه منعی در گذشته داشتیم و نه منعی برای آینده داریم. هر جریانی که در چارچوب قانون عمل بکند، فارغ از اینکه چه اسم و عنوان و چه جهت‌گیری سیاسی داشته باشد، می‌تواند در فضای انتخابات حضور داشته باشد. ما هم از حضور همه جریانات سیاسی که در چارچوب قانون عمل می‌کنند، در فضای انتخابات استقبال می‌کنیم.
ارتقای سامانه‌های نظارتی انتخابات
طحان نظیف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره دریافت گزارش‌های تخلفات انتخاباتی گفت: ما در شورای نگهبان از چند طریق گزارش تخلفات انتخاباتی دریافت می‌کنیم؛ یکی از طریق ناظران مردمی شورای نگهبان پای صندوق‌های اخذ رای است. بیش از ۳۰۰ هزار ناظر در سراسر کشور با شورای نگهبان همکاری دارند.
وی افزود: روش دیگر که از دوره قبل در انتخابات مجلس آغاز شد و مثمرثمر بود، بهره‌گیری از سامانه «مردم ناظر» است. این سامانه در دسترس عموم مردم قرار داشت و مردم عزیز گزارش‌های متعددی از طریق این سامانه برای ما ارسال کردند. موارد ارسالی را مورد رسیدگی و پیگیری قرار دادیم. ان‌شاءالله در این دوره نیز همین‌گونه خواهد بود و این سامانه از قبل از انتخابات فعال خواهد بود و در انتخابات آتی ارتقا هم پیدا خواهد کرد.
سخنگوی شورای نگهبان در این رابطه خبر داد: بنا داریم در انتخابات آتی سامانه‌های موجود را توسعه بدهیم تا مراجعات حضوری به شورای نگهبان کاهش یابد.