kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۷۶۹۱
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۹
نسبت به ابتدای امسال رخ داد

سقوط یک میلیارد تومانی قیمت مسکن مهر در پردیس

قیمت برخی واحدهای مسکن مهر در شهر پردیس در حالی اوایل امسال به مرز چهار میلیارد تومان رسیده بود که قیمت پیشنهادی همین واحد در زمان حاضر کمتر از سه میلیارد تومان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ بررسی قیمت‌های پیشنهادی واحدهای مسکن مهر شهر جدید پردیس نشان می‌دهد رکود بازار، انتظار کاهش قیمت بیشتر از سوی مردم و عدم ورود به بازار باعث کاهش قیمت تا یک میلیارد تومانی شده است. به عنوان مثال قیمت برخی واحدهای مسکن مهر در شهر پردیس درحالی اوایل امسال به مرز چهار میلیارد تومان رسیده بود که قیمت پیشنهادی همین واحد در زمان حاضر کمتر از سه میلیارد تومان است.
بر این اساس یک واحد مسکن مهر واقع در فاز 5 با مساحت 87 متر مربع با قیمت دو میلیارد و 850 میلیون تومان یعنی هر متر مربع حدود 32 میلیون و 700 هزار تومان آگهی شده است. واحدی با همین متراژ واقع در فاز 9 قدیم یک میلیارد و 900 میلیون تومان برای فروش آگهی شده است یعنی هر متر مربع حدود 21 میلیون و 800 هزار تومان.
در فاز 8 پردیس یک واحد 105 متری دو خواب با قیمت دو میلیارد و 660 میلیون تومان (هر متر مربع حدود 25 میلیون و 300 هزار تومان) آگهی شده است. در فاز 11 یا همان کوزو که حدود 12 هزار واحد مسکن مهر آن همچنان نیمه‌تمام است یک واحد 87 مترمربعی با قیمت هر متر 31 میلیون و 900 هزار تومان یعنی حدود دو میلیارد و 770 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.
گفتنی است، قیمت‌های فوق در حالی است که زمستان سال گذشته و طی فروردین امسال، واحدهای مسکن مهر شهر پردیس به دلیل نوسانات سایر بازار اقتصادی قیمت‌های عجیبی تا حدود چهار میلیارد و 300 میلیون تومان را نیز ثبت کرد اما طی دو ماه گذشته به‌خصوص در خردادماه به واسطه ثبات حاکم بر بازار ارز، حباب قیمت از بین رفته است.
برخورد خاص با بنگاه‌های محتکر مسکن
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید جواد سادات فیرزنی؛ مشاور وزیر راه و شهر‌سازی با بیان اینکه کنترل قیمت مسکن دو لایه دارد، اظهار کرد:‌ یک لایه صنفی است که باید با دقت نظر از بنگاه‌ها و مشاورین املاک بازرسی انجام شود و تمام آنها که بدون مجوز درحال فعالیت هستند، پلمب شوند.
وی ادامه داد: لایه دوم موضوع امنیتی است؛ به عنوان مثال با بنگاهی که ملک را احتکار کرده است دیگر نمی‌شود با روش‌های تعزیراتی برخورد کرد بلکه باید با تشکیل شعب ویژه به‌طور خاص و ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد که اقدامات خوبی تاکنون در این زمینه انجام شده است.
گفتنی است برخورد با بانک‌هایی که از پرداخت تسهیلات ساخت مسکن امتناع می‌کنند هم ضروری است. به استناد به‌روزترین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی در حوزه‌ تسهیلات بانکی، تنها پنج و هفت دهم درصد از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی به تامین مالی بخش مسکن تعلق یافته است. بر اساس این آمار، سهم تسهیلات ساخت مسکن از کل تسهیلات پرداختی به کمتر از چهار درصد رسیده است. بانک‌ها طبق ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، به پرداخت حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن موظف شده‌اند. با این وجود بانک‌ها اهتمامی که برای پرداخت وام به کارمندان خود دارند را برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن که بسیاری از مردم طبقات متوسط و ضعیف را صاحب‌خانه می‌کند ندارند.