kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۵۰۸
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۲
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در پاسخ به کیهان:

«برنامه هفتم توسعه» نویدبخش رونق صنایع دستی است

 
 
 
سرویس اجتماعی- مهدی برازنده:
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از اختصاص فصلی مجزا برای صنایع دستی در برنامه هفتم توسعه خبر داد.
به گزارش کیهان، نشست خبری معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی صنایع دستی و هفته صنایع دستی، روز چهارشنبه در این وزارتخانه برگزار شد. مریم جلالی در این نشست با اعلام این خبر که رئیس‌شورای جهانی صنایع‌دستی به مناسبت روز جهانی صنایع‌دستی پنج‌شنبه شب وارد ایران خواهد شد، افزود: در حوزه صنایع‌دستی دارای ظرفیت‌های بی‌نظیری هستیم که مورد توجه شورای جهانی صنایع‌دستی نیز قرار گرفته است. پرونده‌های این دوره برای ثبت جهانی از شهر کاشان آغاز شد، با بازدید از رشت ادامه یافت، بعد از آن از دزفول بازدید شد و در نهایت نیز از روستای بحیری در بوشهر بازدید شد و منتظر اعلام نتایج از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی هستیم.
جلالی با ‌اشاره به برنامه هفتم توسعه یادآور شد: با تلاش مهندس ضرغامی، موضوع صنایع‌دستی در برنامه هفتم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد و به آن توجه ویژه‌ای شده و در برنامه هفتم توسعه، فصل مجزا پیدا کردیم و خوشبختانه نظر مساعد رهبر معظم انقلاب نیز در این باره بسیار خرسندانه است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان در مورد دستاورد این اتفاق گفت: حکمی که در مورد بهبود محیط کسب و کار است، سایر دستگاه‌ها را موظف می‌کند که به صنایع دستی توجه داشته باشند و مطمئناً در برنامه هفتم توسعه، باید در سال اول دستورالعمل اجرایی نوشته شده و همچنین لایحه اهداف و وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به تازگی از دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، به نوبه خود برای رونق صنایع دستی موقعیت استثنائی به شمار 
می‌رود.
معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه علی‌رغم این‌که وزارت میراث فرهنگی تاسیس شده بود اما اجازه هیچ توسعه ساختاری و کلیتی نداشت، اما در برنامه هفتم ما لایحه اهداف و وظایف را داریم و غنا‌سازی این لایحه می‌تواند دست وزارتخانه را در حوزه‌های مختلف باز کرده و مطمئناً فصل متمایز در برنامه هفتم نویدبخش آن است که بتوان سایر دستگاه‌ها را مکلف کرد که به صنایع دستی توجه بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند.
جلالی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره نقش صنایع‌دستی در رفع مسائل معیشتی بیان داشت: صنایع‌دستی از ادبیات توسعه جدا بود و نگاه جدی به آن نشده بود و در رونق اقتصادی این حوزه دیده نشده بود. خوشبختانه فعالیت‌های خوبی انجام شده است رفع پیمان‌سپاری ارزی یک نمونه از این فعالیت‌هاست. با توجه به ایجاد وزارت بازرگانی تلاش‌هایی از سوی وزارت میراث ‌فرهنگی در حال انجام است که بتوانیم در موضوع تولید و صادرات فرش با سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت صمت همکاری‌ها تقویت شود.
وضعیت صادرات صنایع دستی کشورمان
 به خارج از کشور
در ادامه این نشست، سرپرست دفتر بازاریابی و تجاری‌‌سازی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در پاسخ به سؤال دیگر کیهان درباره این‌که صنایع دستی کشورمان عمدتاً به کدام کشورها صادر شده و شامل چه کالاهایی می‌شوند، گفت: صنایع دستی کشورمان، عمدتاً به کشورهای عراق، ترکیه، آلمان، امارات متحده و کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود و انواع این صنایع دستی به سه گروه کالایی شامل شیشه، سفال، زیرانداز و زیورآلات می‌شوند که عمده‌ترین کالاهای صادراتی کشورمان به شمار می‌روند.
به گفته فرزاد اوجانی، طبق آمار رسمی، صادرات محصولات صنایع دستی بیش از ٢٢۴ میلیون دلار است. البته بخش دیگر صادرات چمدانی است که به دلیل فقدان مرجع قابل استناد و اتکا قابل ارزیابی دقیق نیست.
افتتاح ۹۰ پروژه با ظرفیت‌اشتغالزایی ۹۷۷ نفر 
درهفته صنایع‌دستی
سرپرست دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی نیز در این نشست با ‌اشاره به افتتاح ۹۰ پروژه با ظرفیت‌اشتغالزایی ۹۷۷ نفر با حجم سرمایه‌گذاری ۲۳۳ میلیاردتومان در هفته صنایع‌دستی، گفت: این پروژه‌ها شامل ۶۰ کارگاه تولیدی، ۱۸ بازارچه و فروشگاه، ۹ موزه یا خانه صنایع‌دستی، دو مرکز آموزش و افتتاح اولین محله‌های صنایع‌دستی (محله بالامف و اسحاق بیگ) در شیراز است.
محمدحسین عسکرپور با بیان این‌که اقتصادی شدن بافت تاریخی به حیات آن کمک می‌کند، به اجرای این رویکرد با رویکرد صنایع‌دستی در استان‌های شیراز و اصفهان‌اشاره کرد و در ادامه از تصویب تنبوردوزی، ابر و باد‌سازی کاغذ، لنج‌‌سازی سنتی، ریخته‌گری احجام هنری-کاربری (شن و ماسه)، قطاعی‌پارچه، چاپ باسمه‌ای، تکه‌چینی نامنتظم چوب، سفیدگری (پیشه وابسته) به‌عنوان هشت رشته جدید صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۱ خبر داد.