kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۶۴۰۸
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
رئیس ‌اتاق مشترک دو کشور:

فعالیت 2 بانک ایرانی در برزیل آغاز می‌شود

رئیس ‌اتاق مشترک ایران و برزیل با اعلام اینکه نخستین هیئت تجاری ایران امسال به برزیل اعزام می‌شوند، گفت: حضور دو بانک ایرانی در برزیل تا حدودی قطعی شده و این کشور در کنار مرکز تجاری با ایجاد روابط امن مالی و بانکی به تجار کمک خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، نخستین نشست هم‌اندیشی میان مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی ایران و برزیل با حضور سفیر ایران در برازیلیا در جهت توسعه صادرات دو کشور همزمان با افتتاح مرکز تجاری در این کشور برگزار شد. رئیس ‌اتاق مشترک ایران و برزیل با‌ اشاره به اعزام نخستین هیئت تجاری ایران در نیمه دوم سال جاری به برزیل گفت: در سال جاری هیئت تجاری ایران را با راهبری مرکز تجاری ایران در برزیل به سائوپائولو اعزام می‌کنیم و مذاکرات تجاری بزرگ و مهم اقتصادی میان تجار ایرانی و برزیلی بعد از گذشت سال‌ها شکل خواهیم داد.
سید فخرالدین عامریان، با بیان اینکه از طریق هم‌افزایی میان کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشترک در تلاش برای رفع چالش‌های حوزه لجستیک بوده و در حال حاضر در حال تکمیل سبد کالاهای صادراتی هستیم، خاطرنشان کرد: در سال جاری شاهد حضور تعدادی از بانک‌های ایرانی در برزیل خواهیم بود که حضور دو بانک تا حدودی قطعی شده است. آنها در کنار مرکز تجاری به ایجاد روابط امن مالی و بانکی به تجار کمک خواهند کرد.
همچنین در این نشست سفیر ایران در برزیل نیز با ‌اشاره به رکورد تاریخی تجارت با برزیل در سال گذشته گفت: سال ۲۰۲۱ رکورد کلی تجارت ما به عدد 6 و نیم میلیارد دلار و اوره به حدود 2 میلیون تن رسید. این در شرایطی است که اگر بازار اوره بازار ثابتی بود شرایط بسیار بهتر می‌شد؛ اما این بازار در این مدت یکی از بیشترین افت‌وخیزها را داشته است.
حسین قریبی با‌ اشاره به این موضوع که این آمار در سال ۲۰۲۰ مابین ۴ تا ۵ میلیارد دلار بود، ادامه داد: ما می‌توانیم این عدد را به رقم ۱۰ میلیارد دلار برسانیم. مسئله بسیار مهم و خوب برای کشور ما این است که تجارتی که اغلب از کشورهای ثالث اتفاق می‌افتاد در حال حاضر به شکل مستقیم می‌افتد. سفیر ایران در برزیل متنوع‌‌سازی را یکی از اهداف مهم دانست و تصریح کرد: شرکت‌های معدنی مانند آلومینیم و فولاد در سال گذشته مشکلاتی داشتند و تلاش شد تا این مشکلات از طریق برزیل تامین شود. ما توانستیم در نمایشگاه سال گذشته حضور پررنگی داشته باشیم و زمینه‌سازی‌هایی برای همکاری دو طرف ایجاد شد. قطعاً در نمایشگاه امسال هم این اتفاق تکرار خواهد شد.