kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۸۴۲
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷
مدیرعامل شرکت ملی نفت:

می‌توانیم تا ۱۰۰ سال آینده نفت و گاز تولید کنیم

 
 
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: با توجه به ذخایر کنونی و تولیدی که داریم قادر هستیم با اطمینان تا 100 سال آینده نفت و گاز تولید کنیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن خجسته‌مهر در آیین بزرگداشت یکصد و پانزدهمین سالروز فوران نخستین چاه نفت ایران و غرب آسیا در مسجدسلیمان اظهار کرد: اکتشاف را در پهنه کشور به‌صورت حداکثری می‌بینیم و متفاوت‌تر از تولید و توسعه به آن نگاه می‌کنیم. ما در کل کشور باید بتوانیم سرمایه و درآمد و ثروتمان را بررسی کنیم و در این زمینه ذخایر شناخته‌نشده بسیاری داریم که باید از این ظرفیت استفاده و از این دارایی‌ها صیانت کنیم. ما باید این دارایی زیرزمینی را با ایجاد ارزش افزوده به ثروت برای کشور تبدیل کنیم. غفلت از دارا بودن و بررسی منابع، خلاف صیانت از مخازن است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت با ‌اشاره به اینکه در شرکت ملی نفت ایران نگاه به اکتشاف یک برنامه یکصد ساله است، افزود: با توجه به ذخایر کنونی و تولیدی که داریم قادریم با اطمینان تا 100 سال آینده نفت و گاز تولید کنیم. وقتی سخن از اکتشاف می‌کنیم باید به تولید فکر کنیم و در این زمینه آنچه حائز اهمیت است نوع قراردادهاست که اکنون به آن توجه ویژه داریم.
خجسته‌مهر ادامه داد: اکنون بیش از 
شش هزار حلقه چاه حفاری کرده‌ایم و حدود 73 درصد از توسعه در بخش گاز مربوط به پس از انقلاب بوده است. همچنین در توسعه میدان‌های نفتی 53 درصد توسعه انجام شده پس از انقلاب بوده است. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به ارزش بیش از یک هزار میلیارد دلار نفت صادر کرده‌ایم، که در این زمینه بیش از 80 درصد تولید نفت کشور مربوط به دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
وی با‌ اشاره به اینکه بخشی از زنجیره ارزش نفت باید در مسجدسلیمان ایجاد شود، افزود: تفاهم‌نامه‌ای برای مطالعات مرحله دوم توسعه میدان مسجدسلیمان امضا شده است. همچنین مناطق نفت‌خیز نیز به موازات مطالعاتی در بحث ازدیاد برداشت انجام داده است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت با ‌اشاره به اینکه یکی از دلایل تحریم‌ها به‌دلیل وجود این ثروت بزرگ در کشور است، ادامه داد: وقتی دشمن می‌بیند به‌دنبال خام‌فروشی نیستیم و می‌خواهیم در زنجیره ارزش حضور داشته باشیم ما را تحریم می‌کند.
 بی‌اثر‌سازی تحریم‌های نفتی قابل تحقق است‌
همچنین محمدصادق جوکار؛ رئیس ‌موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی وزارت نفت در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاری فارس با ‌اشاره به پیگیری روش‌های نوین صادرات نفت و میعانات گازی در دولت سیزدهم درباره چگونگی دو برابر شدن رقم صادرات گفت: متاسفانه ادبیات امنیت انرژی در کشور ما بیشتر ناظر به ادبیات مصرف‌کننده است که واژه به واژه‌اش ترجمه شده و در کشور استفاده می‌شود و این ادبیات غلط است. به نظر می‌رسد به جز بخش‌های محدودی، عمدتا این ادبیات باید برای ما اصلاح 
شود. 
او ادامه داد: البته در کنار تنوع‌بخشی به مشتریان به عنوان یک شاخص امنیت انرژی، شاخص‌های دیگری نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال خام‌محوری را کنار بگذاریم یا بازیگران صادرکننده و واردکننده انرژی کشور را افزایش داده و سیستم تراکنش‌های مالی را نیز تغییر دهیم.
 مدل نوین مقابله با تحریم
رئیس ‌موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: توسعه بازار و شناسایی بازارهای جدید فروش نفت موجب افزایش هزینه برای کشور تحریم‌کننده می‌شود اما وقتی بازار نفت ایران محدود به چند کشور معدود باشد، طبیعی است که همین بازارهای محدود هم تحت فشار قرار می‌گیرد.
جوکار با بیان اینکه الان دولت اصرار دارد که بخش خصوصی نیز در تجارت نفت وارد شود، تاکید کرد: روش‌های مختلفی برای بازار‌سازی نفت وجود دارد که به طور مثال یکی از این روش‌ها «خرید تقاضای تکنیکال» است. خیلی از افراد در بحث افزایش صادرات نفت ایران به آمریکای لاتین ادعا کردند که این پالایشگاه‌ها، پالایشگاه‌های فراسرزمینی ایران نیستند. ضمن احترام به نظر منتقدان باید بگویم که این افراد با ادبیات پالایشگاه فراسرزمینی فقط یک آشنایی اولیه دارند و یک تعریف خاص از پالایشگاه فراسرزمینی را مبنا قرار داده‌اند که مثلا اگر ایران صندلی مدیریتی در هیئت‌مدیره داشته باشد پس صاحب پالایشگاه فراسرزمینی شده است، درحالی که این‌طور نیست.
رئیس ‌موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: تعاریف جامع‌تری از پالایشگاه فراسرزمینی وجود دارد و این موضوع الزاما یک بحث مالکیتی نیست بلکه ممکن است شما یک processing agreement 
(توافق برای انجام یک فرآیند) هم داشته باشید به شرط اینکه آن پالایشگاه را توسعه دهید. هر اقدامی که کمک کند یک پالایشگاه خارجی مولفه‌های غیراقتصادی را در خرید نفت از شما در نظر بگیرد و شما بتوانید سهم نفت خودتان را در تامین خوراک آن افزایش دهید به معنای پالایشگاه فراسرزمینی است.
پیشنهاد ایران به روسیه
جوکار درباره بازار‌سازی نفت اظهار کرد: الان انتقاد و پیشنهاد ایران به طرف روس این است که به جای رویکرد تهاجمی در بازارهای نفت فعلی، بیایید در بازار‌سازی نفت برای ایمن‌‌سازی عرضه در مقابل تحریم با یکدیگر همکاری کنیم و هر یک نیز به ‌اندازه سهمش در بازار جدید نفت خود را بفروشد. سیاست‌گذاری تهاجمی در بازار نفت شاید یک منفعت کوتاه‌مدت ایجاد کند اما راهکار اساسی نیست. البته الان ایران و روسیه در بازار نفت مشترک خود همکاری دارند تا رقابت را در مواجهه با یکدیگر مدیریت کنند اما این همکاری می‌تواند از یک همکاری تاکتیکی و مقطعی به یک همکاری راهبردی و بلندمدت ذیل بازار‌سازی نفت تعریف شود.
خنثی ‌سازی تحریم فروش نفت
وی افزود: ایران نیازمند الگوهای نوین در حوزه صادرات نفت است و با الگوهای قدیمی سنتی و کلاسیک نمی‌توان در مقابل فشارهای تحریمی ایستاد و اتفاقا الگوهای نوین قابلیت عملیاتی شدن نیز دارد. ایران باید هزینه‌های اعمال تحریم برای آمریکا را در قالب یک استراتژی بالا ببرد.
رئیس ‌موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی عنوان کرد: زمانی جمهوری اسلامی ایران از لزوم ایجاد مکانیسم‌های تراکنش غیردلاری صحبت می‌کرد ولی این ایده را مسخره می‌کردند اما الان می‌بینید که کره‌جنوبی، ‌اندونزی و بسیاری از کشورها به دنبال انجام تراکنش‌های منطقه‌ای با ارزهای غیردلاری هستند. پس بحث بی‌اثر‌سازی تحریم یک موضوع تخیلی نیست بلکه روی این موضوع کار کارشناسی انجام شده است.