kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۷۳۸
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۵

700 درصد گرانی مسکن کارنامه دوستان لیبرال غنی‌نژاد(خبر ویژه)

کوچک شدن سفره مردم، افزایش آمار اجاره‌نشینی و بالارفتن سرسام‌آور تورم، بخشی کوچک از اثرات تفکرات جریان لیبرالی است که امثال غنی‌نژاد آن را نمایندگی می‌کنند.
 
 
 
رجانیوز با ‌اشاره به مواضع موسی غنی‌نژاد که در برخی مناظره‌های تلویزیونی خود را مدافع لیبرالیسم و منتقد اقتصاد دولتی و دستوری معرفی می‌کند، نوشت: چندی قبل، برنامه «شیوه» شبکه چهار صداوسیما میزبان مناظره علی علیزاده و موسی غنی‌نژاد بود. پس از پایان مناظره، بازخوردهای مختلفی در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران درباره این مناظره بیان شد. عباس آخوندی وزیر راه و شهر‌سازی دولت روحانی، برای حمایت از غنی‌نژاد، عکسی خندان از خود در کنار او به‌اشتراک گذاشت؛ عکسی که بهتر از هر سند دیگری اثر تفکرات لیبرال‌ها بر اقتصاد ایران را نشان می‌دهد.
عباس آخوندی دوست و همفکر موسی غنی‌نژاد، به مدت ۱۵ سال، سکاندار عرصه مسکن بوده است. او علاوه‌بر این‌که از سال ۶۶ تا ۷۲ رئیس‌بنیاد مسکن بود، در سال ۷۲ و در دوره دوم ریاست جمهوری‌هاشمی رفسنجانی به عنوان وزیر مسکن منصوب شد. آخرین تجربه وزارت او در عرصه مسکن نیز به سال ۹۲ باز می‌گردد که ۵ سال سکاندار وزارت راه و شهر‌سازی بود.
«افتخار می‌کنم حتی یک واحد مسکن مهر افتتاح نکردم»؛ این آخرین سخنان عباس آخوندی در منصب وزارت راه و شهر‌سازی است. او با همین دیدگاه بلافاصله بعد از حضور در وزارت مسکن، تکمیل «مسکن مهر» را از دستور کار این وزارتخانه خارج کرد؛ طرحی که باعث خانه‌دار شدن جمعیت زیادی از مردم ایران شده بود. 
بر اساس آمار وزارت راه و شهر‌سازی، در سال ۱۳۹۹ تعداد کل واحدهای مسکونی تکمیل شده شهری نسبت به سال ۱۳۹۲ که ساختمان‌های شروع‌شده در دولت دهم به تکمیل رسید، تقریباً نصف شد. تعداد تسهیلات ساخت مسکن نیز در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۲ تقریباً ۳۹ درصد کمتر شد. در نتیجه تفکرات لیبرال‌ها و سقوط تولید مسکن در دولت روحانی، قیمت مسکن سر به فلک گذاشت. قیمت مسکن در تهران در تیرماه ۱۳۹۲ کمتر از 3/7 میلیون تومان بود در حالی که در تیرماه ۱۴۰۰ به بالای ۳۰ میلیون تومان رسید؛ یعنی بیش از ۷۰۰ درصد گران شد!
کوچک شدن سفره مردم، افزایش آمار اجاره‌نشینی و بالارفتن سرسام‌آور تورم، بخشی کوچک از اثرات تفکرات همفکران غنی‌نژاد در کشور است. با این وجود که با تفکرات لیبرالی و نئولیبرالی، اقتصاد کشور و سفره مردم را گروگان گرفته‌اند، با انتقاد از حاکمیت، خود را آزادی‌خواه و آزادی دوست نشان 
می‌دهند.