kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۷۳۰
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۵
درخواست اعاده دادرسی درباره حکم قصاص «محمد قبادلو» رد شد

تأیید حکم اعدام ۲ نفر از عناصر اصلی حادثه تروریستی حرم شاهچراغ‌(ع)

 
 
 
 
حکم اعدام دو نفر از عناصر اصلی حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ‌(ع) ابرام شد.
به گزارش روابط عمومی دیوان عالی کشور، هیئت شعبه دیوان عالی کشور درخصوص فرجام‌خواهی وکلای مدافع محمد رامز رشیدی و سید نعیم ‌هاشمی قتالی، نسبت به رأی صادره از شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز، با توجه به جامع محتویات پرونده، گزارش اداره اطلاعات استان فارس، اظهارات متهمان و مستندات فنی ارائه شده، دادنامه صادره را تایید نمود.
شعبه دیوان عالی کشور با توجه به آیه ۳۳ سوره مائده و آیه ۹ سوره حجرات درخصوص اهم احکام جزائی اسلام در حوزه امنیتی حکم بغی، محاربه و افساد؛ اقدامات صورت گرفته توسط نامبردگان را از مصادیق بارز و روشن بغات و محاربین و مفسدین فی‌الارض عنوان کرد.
درخواست اعاده دادرسی
 درباره حکم قصاص محمد قبادلو رد شد
خبر دیگر اینکه مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور از رد شدن درخواست اعاده دادرسی درباره حکم قصاص محمد قبادلو قاتل یکی از شهدای فراجا در جریان اغتشاشات سال گذشته خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، امیر ‌هاشمی در تشریح این خبر گفت: محمد قبادلو دو پرونده داشت که یکی اتهام قتل عمدی شهید فرید کرم‌پور از پرسنل فراجا و محکومیت وی به قصاص نفس است. پرونده دیگر مربوط به جرم محاربه و محکومیت او به اعدام است. در هر دو پرونده تقاضای فرجام‌خواهی وکیل نامبرده در گذشته ابرام (تایید) شد و در هر دو پرونده وکیل مدافع او درخواست اعاده دادرسی مجدد در اجرای تبصره ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری را داده است.
هاشمی افزود: درخواست اعاده دادرسی او نسبت به جرم محاربه در دیوان عالی کشور همچنان مفتوح است ولی درخواست اعاده دادرسی این متهم درخصوص اتهام قتل عمدی شهید فرید کرم‌پور از پرسنل فراجا و محکومیت وی به قصاص نفس در دیوان‌عالی کشور
رد شده است.
براساس این گزارش، قوه قضائیه سال گذشته اعلام‌ کرد که محمد قبادلو، یکی از دستگیرشدگان ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ با حکم دادگاه انقلاب به اتهام «افساد فی‌الارض از طریق جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، تخریب و اقدام علیه امنیت ملی ‌کشور که منجر به اخلال در نظم عمومی و ناامنی در کشور و وارد کردن خسارت به افراد و اموال عمومی» به اعدام محکوم شد.
پس از آن دیوان عالی کشور اعلام کرد که قرار توقف اجرای حکم محمد قبادلو یکی از محکومان اغتشاشات اخیر، در پی درخواست مجدد اعاده دادرسی وکیل نامبرده نسبت به رأی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب مبنی بر اعدام به جرم محاربه در اجرای تبصره ماده ۴۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری، تا حصول نتیجه در دیوان عالی کشور متوقف شد.
این متهم طبق اعترافات صریح خود با زیر گرفتن ماموران انتظامی در پرند باعث شهادت شهید فرید کرم‌پور از پرسنل فراجا شده بود.