kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۷۲۳
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲
رویترز:

روبوسی که واقعیت‌های ژئوپولیتیکی را علیه خواسته‌های آمریکا تغییر داد

 
 
 
سرویس خارجی-
رویترز در مطلبی با ‌اشاره به دیدارهای گرم و روبوسی رئیس‌جمهور سوریه با مقامات ارشد کشورهای عربی از جمله ولی‌عهد سعودی و بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب، این مسئله را پیامی بسیار قوی و البته ناراحت‌کننده برای واشنگتن و کاخ سفید ارزیابی کرد.
روز جمعه 29 اردیبهشت (19 مه) سی و دومین نشست سران کشورهای عربی به میزبانی عربستان، در شهر جده و با حضور سوریه بعد از ۱۲سال غیبت آغاز شد. «محمد بن‌سلمان»، ولی‌عهد سعودی پیش از آغاز نشست، رسماً و به گرمی از «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه، استقبال کرد. همان موقع مجله آمریکایی «نیوزویک» به این بازگشتِ پس از سال‌ها غیبت پرداخت و بازگشت دمشق به جمع کشورهای عربی را بزرگ‌ترین شکست واشنگتن در نبرد با سوریه توصیف کرده و نوشت: «پیام مهم این بازگشت، لزوم پایان دادن به حضور نظامی و لغو تحریم‌های آمریکا علیه سوریه است.» تلاش برای تحلیل و تبیین‌ این رویداد سیاسی همچنان ادامه دارد.
خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در مطلبی با ‌اشاره به دیدارهای گرم «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه با مقامات ارشد کشورهای عربی از جمله «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی، و بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب، این مسئله را یک سیگنال بسیار قوی و البته ناراحت‌کننده برای واشنگتن و کاخ سفید ارزیابی کرده است. در بخشی از این گزارش آمده: «روبوسی و در آغوش گرفتن اسد و بن‌سلمان، واقعیت‌های ژئوپولیتیکی را برخلاف خواست آمریکا در منطقه تغییر داده و ناخشنودی واشنگتن در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را رقم زده است.»
رویترز، این اقدام محمد بن سلمان را در راستای تلاش او برای احیای قدرت منطقه‌ای ریاض به دنبال تغییرات در بازار جهانی انرژی به دلیل جنگ اوکراین عنوان کرده است؛ اقداماتی که البته زمینه‌های جدایی آرام عربستان از آمریکا را نیز رقم زده است. به گفته‌ رئیس‌مرکز مطالعات خلیج‌فارس در واشنگتن، «این یک سیگنال بسیار قوی از سوی عربستان به آمریکاست که ما در حال بازطراحی روابط منطقه‌ای و جهانی خود بدون تو هستیم.» این رویکرد بن‌سلمان در حالی اتخاذ شده که سیاست همیشگی واشنگتن در قبال ریاض، تعهد در زمینه تامین امنیت عربستان در ازای تضمین ثبات در بازار انرژی بوده است اما ولی‌عهد سعودی، به دنبال گسترش روابط خود با قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مخالف آمریکا هم هست؛ موضوعی که باعث نگرانی و خشم کاخ سفید شده است. دعوت از «ولادیمیر زلنسکی»، 
رئیس‌جمهور اوکراین به نشست اتحادیه عرب و تلاش برای میانجیگری در جنگ روسیه با اوکراین هم در همین راستا صورت گرفته است. در واقع بن سلمان به دنبال کسب چیزهایی است که طرف غربی برای او فراهم نکرده است. این رویکرد جدید در سیاست خارجی عربستان را باید به عنوان «دوران پسا- خاشقچی» نام‌گذاری کرد؛ دورانی که ولی‌عهد سعودی متوجه شد که آمریکا نه می‌تواند و نه می‌خواهد تا حمایت بی‌قید و شرطی از حکومت سعودی داشته باشد و همین مسئله باعث شد تا راهبرد وابستگی 100 درصدی عربستان به آمریکا، جای خود را به تلاش برای پیگیری شرکای قابل اعتماد دیگر در غرب آسیا و جهان بدهد. برقراری رابطه دوستان به تهران و پذیرش استانداردهای ضدآمریکایی ایران از یک‌سو و تلاش برای ایجاد یک جایگاه مستحکم در سبد خرید نفت چین از سوی دیگر، دو بال اصلی ریاض در سال‌های اخیر برای پیشبرد استراتژی فرا آمریکایی خود بوده است؛ استراتژیی که حالا بیشتر از همیشه، واشنگتن را به خشم آورده است.