kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۷۲۱
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲

«جنگ فرهنگی» در آمریکا علیه سیاهان(نگاه)

 
 
سید محمد امین‌آبادی
 
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا 23 اردیبهشت با حضور در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه ‌هاروارد «نژاد‌پرستی سفیدپوستان را خطرناک‌ترین تهدید تروریستی داخلی علیه کشور آمریکا دانست». «بایدن» پیش از این هم در این‌باره گفته بود: «نه داعش و نه القاعده بلکه افراد قائل به برتری نژاد سفیدپوست مرگبارترین تهدید برای آمریکا هستند. این ارزیابی من نیست. ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا هم در دولت دونالد ترامپ و هم در دولت من است». «الخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت داخلی آمریکا  نیز طی اظهاراتی گفته است: «ما به میزان زیادی بر افراط‌گرایی خشن داخلی متمرکز شده‌ایم. این بزرگ‌ترین تهدید و تهدید مرتبط با تروریسم است که ما در آمریکا با آن روبه‌رو هستیم. ما تاکنون اقدامات زیادی انجام داده‌ایم و قصد داریم اقدامات بیشتری صورت دهیم».
در آمریکا منظور از «تروریسم داخلی» گروه‌های نژادپرست و راست افراطی هستند که طی سال‌های اخیر و به‌خصوص بعد از به قدرت رسیدن ترامپ رشد قارچ‌گونه‌ای در فضای سیاسی و اجتماعی آمریکا داشتند. گزارش مشترک «اف‌بی‌آی» و «وزارت امنیت داخلی» این کشور نشان می‌دهد سال ۲۰۱۹ میلادی «مرگبارترین سال» برای حملات افراط‌گرایان داخلی از سال ۱۹۹۵ میلادی به‌شمار می‌رود. رشد قارچ‌گونه گروه‌های فاشیست و راست افراطی در آمریکا با افزایش تمایل مردم به خرید سلاح در این کشور همزمان شده است. کارشناسان معتقدند بحران‌های داخلی مثل کرونا‌، افزایش بیکاری ناشی از آن‌، رشد حملات نژادپرستانه و ترس رنگین‌پوستان از هدف قرار گرفتن توسط سفیدبرترپندارها و افزایش شکاف اجتماعی، موجب شده مردم آمریکا تمایل گسترده‌ای نسبت به خرید سلاح داشته باشند. در نتیجه خشونت‌های مسلحانه و تیراندازی‌های منجر به قتل نیز در آمریکا رشد چشمگیری داشته است. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا کشتارهای دسته‌جمعی در آمریکا به بالاترین حد خود از دهه ۱۹۷۰ میلادی تاکنون رسیده است. آمریکا در سال جاری میلادی 2023 نیز در حال ثبت رکوردی جدید در زمینه کشتارهای دسته‌جمعی است و تقریبا هفته‌ای یک‌بار این کابوس در این کشور تکرار شده است. براساس آمار اعلام شده، در ۱۱۱ روز اول سال جاری میلادی دست‌کم ۱۷ مورد کشتار دسته‌جمعی در آمریکا اتفاق افتاده که طی آنها ۸۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند و در همه موارد، قاتلان از سلاح گرم استفاده کرده‌اند. بنابر اعلام مرکز اطلاعات «آرشیو خشونت با اسلحه» آمریکا در سال جاری میلادی دست‌کم ۳۸۱ فقره تیراندازی جمعی رخ داده است. براساس تعریف آرشیو خشونت با اسلحه، تیراندازی دسته‌جمعی در آمریکا به آن دسته از تیراندازی‌هایی اطلاق می‌شود که در آن فرد مهاجم اقدام به تیراندازی به دست‌کم چهار نفر کرده باشد. «جو بایدن» درباره این تیراندازی مرگبار نیز گفته است: «بسیاری از خانواده‌ها آرامش ندارند. اخبار را نگاه می‌کنند و می‌بینند که تقریباً هر شب کودکان در مدارس و در خیابان‌ها به ضرب گلوله کشته می‌شوند. اخبار را باز می‌کنید و چیزی که می‌بینید این است. ما در کشوری که غرق در سلاح‌های جنگی است زندگی می‌کنیم؛ سلاح‌هایی که برای شکار ساخته نشده‌اند بلکه برای کشتن دشمن طراحی شده‌اند. به‌خاطر خدا بگویید منطق وجود این همه سلاح در خارج از منطقه جنگی چیست؟»
اما نکته بسیار مهمی که در کنار تهدید نژادپرستی جریانات سفیدبرترپندار و همچنین افزایش خشونت‌های مسلحانه در آمریکا وجود دارد جنگی است که در برخی ایالت‌های آمریکا علیه آموزش تاریخ نژادپرستی این کشور شروع شده است که می‌توان آن را تقویت‌کننده نژادپرستی سفیدپوستان در این کشور دانست.پروفسور «هنری جیروکس» محقق و پژوهشگر آمریکایی و از بنیانگذاران نظریه «تعلیم و تربیت انتقادی» در این کشور طی مقاله اخیر خود که وب‌سایت آمریکایی«تروث آوت» آن را منتشر کرده است سانسور تاریخ نژادپرستانه آمریکا در کتب درسی را یک «جنگ فرهنگی» دولت‌محور در آمریکا در مسیر حرکت کشور به سمت اقتدارگرایی و تروریسم داخلی می‌داند. به‌عنوان مثال «ران دیسانتیس» فرماندار فلوریدا که از وی به‌عنوان نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 یاد می‌شود از آموزش تاریخ نژادپرستانه آمریکا در مدارس این کشور جلوگیری کرده است. این اقدام براساس قانون«Stop Woke Act» است که وی آن را سال گذشته امضا کرد. این قانون محدودیت‌هایی را در مورد نحوه آموزش نژادپرستی و سایر جنبه‌های تاریخ در مدارس و محل کار ایجاد می‌کند. مثل معروفی است که می‌گوید تاریخ را فاتحان می‌نویسند و فاشیسم راست افراطی در آمریکا که اتفاقاً جایگاه سیاسی مهمی نیز در حاکمیت آمریکا دارد با حذف تاریخ نژادی این کشور درصدد حذف تاریخ نژادپرستی ساختاری و سیستمی این کشور و تبدیل نژادپرستی به‌عنوان یک موضوع رفتاری و شخصیتی معیوب فردی است. هنگامی که نژادپرستی به رفتارهای ادعایی خودانگیخته تقلیل می‌یابد، مردم رنگین‌پوست در آمریکا فقر و جایگاه پایین خود را نه به‌دلیل نژادپرستی سیستمی بلکه به‌دلیل عدم کفایت خود تلقی می‌کنند و درک اقدامات نژادپرستانه به‌عنوان بخشی از یک سیستم بزرگ‌تر نژادپرست دشوارتر می‌شود. با توجه به این وضعیت و جنگ فرهنگی که در آمریکا علیه سیاهان با محوریت حزب جمهوری‌خواه شروع شده است‌، به نظر می‌رسد که طی سال‌های آینده این کشور شاهد موج جدیدی از نژادپرستی علیه سیاهان و رنگین‌پوستان خواهد بود.