kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۷۱۹
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲
اقتصاد آمریکا به کدام سو می‌رود؟

گزارش نشریه هیل از ورشکستگی بی‌سابقه شرکت‌ها در آمریکا

 
 
 
 
نشریه معتبر آمریکایی در گزارشی تاکید می‌کند در شرایطی که هنوز وضعیت بحران اقتصادی در کشور 
سر و شکل کاملی به خود نگرفته و واشنگتن رسما وارد بحران اقتصادی نشده،‌ شمار شرکت‌های آمریکا که در سال جاری دچار ورشکستگی شده‌اند به شکل بی‌سابقه‌ای نسبت به مدت زمان مشابه در سال‌های قبل افزایش پیدا کرده است.
بحران اقتصادی که آمریکا طی یک سال اخیر با آن مواجه بوده است طی چند دهه گذشته براساس گزارش‌ها بی‌سابقه بوده است. آمریکا با رکود اقتصادی، فروپاشی نظام بانکی و همچنین به گفته وزیر خزانه‌داری این کشور با خطر فروپاشی کامل اقتصادی نیز طی ماه آینده دست و پنجه نرم می‌کند. «جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا چندی پیش درجریان جلسه استماع کنگره  خواستار افزایش  سقف بدهی‌های دولت آمریکا بدون هیچ پیش شرطی از سوی نمایندگان شد و هشدار داد در غیر این صورت کشور با خطر فروپاشی اقتصادی مواجه خواهد شد. بانک مرکزی آمریکا نیز در گزارش جدیدی اعلام کرده است «موج تورمی کنونی که از سال گذشته به بالاترین حد خود رسیده است احساس امنیت اقتصادی خانواده‌های آمریکایی را از بین برده است.» از سوی دیگر گزارش‌ها از افزایش بی‌سابقه شرکت‌های ورشکسته آمریکا در سال جاری حکایت دارد. بر اساس گزارش جدیدی از موسسه مالی معتبر در آمریکا که نشریه هیل آن را منتشر کرده است تعداد شرکت‌هایی که تاکنون در سال 2023 ورشکسته شده‌اند، بیشتر از چهار ماه اول سال‌های گذشته است و به نوعی از سال 2010 تاکنون آماری بی‌سابقه محسوب می‌شود. تعداد شرکت‌هایی که از ابتدای سال جاری تا به امروز ورشکسته شده‌اند، به 236 مورد افزایش پیدا کرده است. بر اساس منبع معتبر دیگر، آمار ورشکستگی‌ها را ردیابی و مخابره می‌کند، پرونده‌های ورشکستگی تجاری در سال گذشته تا 24 درصد افزایش یافته است.
البته اعداد و ارقام مربوط به ورشکستگی تنها نیمی از داستان است. این اعداد از آن دسته نظرسنجی‌ها و پرونده‌های قضایی منتج شده که به صورت رسمی ورشکستگی خود را اعلام کرده‌اند. عموما شرکت‌های بزرگی که می‌توانند از پس شرایط ورشکستگی بر بیایند، به صورت رسمی حاضر به اعلام شده‌اند. اما آنچه شامل اعلام رسمی نمی‌شود، کسب‌ و کارهای کوچک بی‌شماری است که احتمالا در حال حاضر هم دچار ورشکستگی شده‌اند. ترس از عواقب اعلام ورشکستگی باعث می‌شود که آنها از اعلام رسمی این ضایعه اقتصادی طفره روند. با توجه به اینکه اعتماد کسب‌وکارهای کوچک به پایین‌ترین حد خود در 10 سال اخیر رسیده، بعید نیست که بسیاری از شرکت‌های ورشکسته وضعیت مالی خود را گزارش نداده باشند. 
علی‌رغم تغییرات اخیر در قوانین ورشکستگی به منظور آسان‌تر، سریع‌تر و کم ‌هزینه‌تر کردن سازماندهی مجدد برخی کسب ‌و کارهای کوچک، بسیاری از آنها کسب و کار را برای همیشه رها می‌کنند و می‌روند به دنبال کار دیگر. آن دسته از شرکت‌های کوچکی که هوشیارتر عمل می‌کنند هم راهی برای پرداخت غیررسمی به طلب کاران خود پیدا می‌کنند و ضمن تعطیل کردن شرکت قبلی به دنبال راهی می‌گردند تا روابط خود را برای آینده حفظ کنند.
همه این خبرها در حالی به گوش می‌رسد که اقتصاد آمریکا هنوز رسما وارد رکود نشده است. پیش‌بینی می‌شود که تکمیل ابعاد بحران اقتصادی در این کشور، اوضاع شرکت‌ها از آنچه که هست بدتر هم شود. ناظران اقتصادی در آمریکا هشدار یک سال بسیار سخت مالی و اقتصادی در کشور را دادند. سالی که رکود و تورم همزمان در آن اتفاق خواهد افتاد. اقتصاد آمریکا در چند ماه اخیر سال 2023، بحران‌هایی را پشت سر گذاشته که آن را با ابعاد بحران بزرگ اقتصادی سال 2008 مقایسه می‌کنند. 
دو بانک و یک شرکت بیمه بزرگ آمریکا تا همین لحظه دچار ورشکستگی شده‌اند و آن را رسما اعلام کردند و از سویی دیگر سقف بدهی‌های آمریکا در حال از سقف مجاز است و وزارت خرانه داری آمریکا پشت سر هم اعلام هشدار می‌دهد. اگر آمریکا سقف بدهی خود را افزایش ندهد دست‌کم روی کاغذ دولتی ورشکسته است!