kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۷۱۷
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲

آمار تکان‌دهنده سازمان ملل از کشت و کشتارهای مسلحانه سال 2022 در جهان

 

دبیرکل سازمان ملل گفت، حدود ۴۳ هزار تن در پی درگیری‌های مسلحانه در سال ۲۰۲۲ جان خود را از دست دادند و جمعیت کل افرادی که به علت درگیری، خشونت، نقض حقوق بشر و آزار و اذیت‌ها مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند، به ۱۰۰ میلیون پناهجو رسیده است.
افزون بر خشکسالی و تغییرات خطرناک آب و هوایی که بشر امروز را گرفتار خود کرده است، جنگ‌ها و کشتارهایی که در همه جا شیوع یافته نیز آفت جان بشر مدرن شده‌اند. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، در نشست شورای امنیت این سازمان با محوریت محافظت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه اظهار کرد که حدود ۴۳ هزار تن در پی درگیری‌های مسلحانه در سال ۲۰۲۲ جان خود را از دست دادند. او همچنین هشدار داد که جنگ، زندگی مردم جهان را ویران می‌کند.
دبیرکل سازمان ملل گفت که جمعیت کل افرادی که به علت درگیری، خشونت، نقض حقوق بشر و آزار و اذیت‌ها مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند، به ۱۰۰ میلیون پناهجو رسید. او افزود که این درگیری‌ها امنیت جهانی غذا را به خطر می‌اندازد. گوترش گفت: «سال گذشته، بیش از ۱۱۷ میلیون نفر به دلیل جنگ و ناامنی با گرسنگی شدید مواجه شدند. حقیقت وحشتناک این است که جهان در پایبندی به تعهداتش نسبت به محافظت از غیرنظامیان و تعهداتی که در قوانین بشردوستانه بین‌المللی ثبت شده، در حال شکست می‌باشد.» او همچنین خواست، کسانی که مرتکب «جنایات جنگی» می‌شوند نسبت به جنایت‌هایشان پاسخگو شوند.
این سخنان در شرایطی مطرح شده است که بر اساس گزارش «شاخص بردگی جهانی ۲۰۲۳» برآورد شده که در سال ۲۰۲۱، ۵۰ میلیون نفر «در وضعیت بردگی مدرن زندگی کرده‌اند» که افزایشی به میزان ۱۰ میلیون نفر را در مقایسه با سال ۲۰۱۶ پیدا کرده است. این رقم شامل ۲۸ میلیون فردی که درگیر کار اجباری هستند و ۲۲ میلیون نفر که در ازدواج اجباری قرار دارند می‌شود. این تحقیقات نشان می‌دهد، با پیچیده‌تر و بیشتر شدن درگیری‌های مسلحانه، بدتر شدن اوضاع محیط زیستی و تأثیرات سوء همه‌گیری کرونا و دیگر فاکتورها وضعیت بردگی مدرن در حال بدتر شدن است.
این گزارش که توسط بنیاد خیریه حقوق بشری Walk Free گردآوری شده موارد بردگی مدرن را شامل «کار اجباری، ازدواج اجباری، اسیر بدهی شدن، استثمار جنسیِ تجاریِ اجباری، قاچاق انسانی، کارهای شبیه کار بردگان و فروش و استثمار کودکان» می‌داند. بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شد، کره شمالی، اریتره و موریتانی بالاترین میزان شیوع بردگی مدرن در جهان را دارا هستند.