kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۷۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
معاون شرکت مادرتخصصی برق حرارتی:

امسال خاموشی برنامه‌ریزی شده نداریم

 
 
 
 
معاون راهبردی تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: یقین داریم امسال نیز مانند سال قبل با خاموشی برنامه‌ریزی شده مواجه نخواهیم شد و تا چند روز آینده تمام تعمیرات نیروگاهی به پایان می‌رسد.
به گزارش ایسنا، ناصر اسکندری در نشست خبری خود، درخصوص از رده خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده، اظهار کرد: یکی از بحث‌های جدی ما این است که بتوانیم با سوخت کمتر برق بیشتری را تولید کنیم در همین راستا به دنبال اسقاط نیروگاه‌های فرسوده هستیم.
وی افزود: در کنار اسقاط نیروگاه‌های فرسوده به دنبال اضافه شدن بخش بخار در کنار نیروگاه‌های گازی و تبدیل آنها به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی هستیم و سیاست‌گذاری وزارت نیرو نیز در همین راستا تعریف شده است.
معاون راهبردی تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با تاکید بر اینکه ۹۷ درصد برنامه تعمیرات نیروگاهی به اتمام رسیده است و مابقی نیز طی روزهای آینده تکمیل می‌شود، اظهار کرد: بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان برای تعمیرات نیروگاه‌های دولتی هزینه شده است.
اسکندری راندمان فعلی نیروگاه‌ها را ۳۹ درصد اعلام کرد و گفت: مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان ۱۴۰۲ راندمان نیروگاه‌ها را به ۳۹ و 2 دهم درصد خواهیم رساند.
با آمادگی بالای ۹۸ درصد وارد پیک می‌شویم
اسکندری با بیان این‌که نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بهره‌وری مناسبی دارند و نیروگاه‌های کلاس F نیز با بهره‌وری بالا نصب می‌شوند، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با توجه به جهت‌گیری دولت برای نصب نیروگاه با بهره‌وری بالا توانسته‌ایم در انتهای سال ۱۴۰۱ راندمان نیروگاه‌ها را به ۳۹ درصد برسانیم که عدد مناسبی است.
معاون راهبردی تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با ‌اشاره به آمادگی نیروگاه‌ها در سال قبل گفت: در سال ۱۴۰۱ آمادگی نیروگاه‌ها ۹۸ درصد بود که این عدد در دنیا به طور میانگین ۹۵ درصد است و یقین داریم که امسال نیز با آمادگی بالای ۹۸ درصد وارد پیک شویم.
وی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای ارتقاء ظرفیت نیروگاه‌های کشور تصریح کرد: با گذر عمر از نیروگاه‌ها، ظرفیت آنها نیز کاهش می‌یابد. به همین دلیل برنامه ارتقاء ظرفیت نیروگاه‌ها در دستور کار است. در سال گذشته ۱۱۱۳ مگاوات ظرفیت جدید ایجاد کردیم. برای امسال پروژه ارتقاء وجود دارد که براساس مبنای اولیه ۴۹۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌ها اضافه می‌شود.
وی درخصوص میزان آلایندگی نیروگاه‌ها در کشور اظهار کرد: تاثیر نیروگاه‌های کشور بر میزان آلودگی حدود یک درصد بوده و اصلی‌ترین عامل آلایندگی ذرات معلق شناخته شده و باید توجه داشت که در تهران بیش از ۱۰ سال است که حتی یک قطره مازوت در نیروگاه‌ها استفاده نکرده‌ایم.