kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۶۸۵
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱
نگاهی به رباتی که روابط علمی 2 کشور را عمیق‌تر کرد

آموزش بیش از ۱۰۰ جراح ‌اندونزیایی  برای استفاده از ربات پزشکی ایرانی

 
صادرات یک «ربات جراحی از راه دور» ساخت ایران به ‌اندونزی، روابط علمی و پزشکی دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است؛ روابطی که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به جاکارتا پررنگ‌تر و عمیق‌تر نیز شده است.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، آذرماه سال ۱۴۰۰ و سه ماه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم بود که با استقبال مسئولان وزارت بهداشت ‌اندونزی، دو دستگاه ربات جراحی از راه دور ایرانی با عنوان «سینا» برگرفته از نام حکیم ابوعلی سینا به دو بیمارستان مطرح این کشور تحویل شد.
قرارداد صادرات این ربات‌های جراح ساخت متخصصان ایرانی به ‌اندونزی و همچنین ایجاد دو مرکز مهارت‌های پیشرفته جراحی رباتیک از راه دور در دو شهر «بندونگ» و «جوکجاکارتا» و آموزش۸۰ پزشک ‌اندونزیایی برای کار با این ربات‌ها، میان شرکت رباتیک سینا و ایندوفارمای ‌اندونزیایی، به دنبال دیدار مجازی تابستان سال ۱۴۰۰ سورنا ستاری معاون وقت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و «بودی گونادی سادیکین» وزیر بهداشت این کشور به امضا رسیده بود.
رباتی که به گفته «علیرضا میرباقری» مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولید‌کننده سامانه جراحی رباتیک از راه دور سینا، ۱۸ سال برای طراحی و ساخت آن زمان صرف شده است.
تولید این ربات جراح در ۲۰ سال گذشته در اختیار آمریکا بوده و‌اندونزی در این مدت همانند سایر کشورها مشتری ربات جراحی داوینچی آمریکا بود اما اکنون ربات سینا به دلیل کیفیت بهتر، جای ربات داوینچی ساخت آمریکا را در‌اندونزی گرفته است.
قطر پنج میلیمتری ربات سینا در مقابل قطر ۱۰میلیمتری ربات آمریکایی، دسترسی به تجهیزات یک‌بار مصرف با هزینه کمتر و سیستم یکپارچه ربات با تخت جراحی از جمله مزیت‌هایی است که در نمونه‌های قبلی ربات داوینچی وجود نداشت.
اما درکنار همه این‌ها، مزیت منحصر به‌فرد دیگر ربات سینا، امکان به‌صرفه استفاده از این ربات در کشورهای در حال توسعه است، یعنی قیمت خود ربات و هزینه تعمیر و نگهدای و همچنین ابزارهای مصرفی به ازای هر عمل آن‌قدر کم است که در کشورهای در حال توسعه نیز استفاده آن به‌صرفه است. چنان‌که ربات داوینچی که در‌اندونزی وجود داشت، به دلیل هزینه مصرفی بالا، دیگر قابل استفاده نیست و به همین دلیل نیز یکی از جراحان‌اندونزیایی که سابقه جراحی با ربات داوینچی را دارد از قابلیت‌های ربات ایرانی سینا شگفت‌زده شده بود.
اکنون با صادرات یک ربات از راه دور و نمایش تیزر آن در دیدار آیت‌الله رئیسی با همتای‌اندونزیایی خود، انتظار می‌رود روابط علمی و پزشکی ایران و ‌اندونزی بیش از پیش تقویت شود.
ربات جراح سینا در دومین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (INOTEX 2015) در نمایشگاه بین‌المللی تهران رونمایی شده بود.
رئیس‌جمهور کشورمان در سفر اخیر به‌اندونزی در دیدار با تجار و فعالان اقتصادی ایران و ‌اندونزی گفت: ایران با تبدیل تهدید به فرصت توانست به استقلال صنعتی، اقتصادی و فناوری برسد.ساخت تجهیزات پزشکی و ارائه برخی از آنها به بیمارستان‌های ‌اندونزی، یکی از دست‌آوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران است.
انجام جراحی با ربات ایرانی
 در دو شهر با فاصله ۵۰۰ کیلومتر 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بیش از ۱۰۰ جراح ‌اندونزیایی برای استفاده از ربات ایرانی آموزش دیده‌اند.
به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع‌پور در ارتباط تصویری با شبکه خبر پیرامون سفر رئیس‌جمهوری به جاکارتا و امضای ۱۱ سند همکاری اقتصادی میان ایران و‌اندونزی، همکاری علمی و فناوری به‌ویژه در زمینه تجهیزات پزشکی را از موضوع‌های مورد تأکید دو طرف عنوان کرد و افزود: یکی از جلوه‌های آن یک ربات بسیار پیشرفته جراحی ساخت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی جمهوری اسلامی بود که امروز در دو شهر که ۵۰۰ کیلومتر با یکدیگر فاصله داشتند با استفاده از آن جراحی صورت گرفت.
زارع پور ادامه داد: بیش از ۱۰۰ جراح ‌اندونزیایی برای استفاده از این ربات آموزش دیدند چراکه برای کشوری که از بیش از ۶۰۰ جزیره تشکیل شده استفاده از این ابزار بسیار مهم و حیاتی است.