kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۵۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱
در یک تماس تلفنی مطرح شد

ابراز امیدواری وزرای خارجه ایران و ونزوئلا برای توسعه همکاری‌ها

وزرای خارجه ایران و ونزوئلا طی یک تماس تلفنی درخصوص روابط دوجانبه به گفت‌وگو و رایزنی پرداختند.
 
 
 
 
 
حسین امیرعبداللهیان روز گذشته با همتای ونزوئلایی خود به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.
در گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا درخصوص آخرین روند تحولات در روابط رو به رشد دوجانبه و موضوعات مورد علاقه بحث و تبادل نظر گردید.
‎در این گفت‌وگو طرفین ابراز امیدواری کردند با تلاش هماهنگ دو کشور نسبت به گسترش و تقویت همکاری‌ها و افزایش تماس‌ها گام‌های جدی و سازنده‌ای بردارند.
توسعه هرچه بیشتر همکاری تجاری و اقتصادی دو کشور از جمله موضوعات مطروحه در این مکالمه بود.
یادداشت اختصاصی امیرعبداللهیان 
در رسانه ‌اندونزیایی
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آستانه سفر رئیس‌جمهور کشورمان در یادداشتی اختصاصی در رسانه ‌اندونزیایی جاکارتا پست، سفر قریب‌الوقوع سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران به ‌اندونزی را آغازگر فصل جدیدی از روابط دوجانبه توصیف کرد.
امیرعبداللهیان در یادداشت خود نوشت: روابط دیپلماتیک دو کشور اکنون هشتمین دهه خود را طی می‌کند؛ در حالی که مناسبات دو ملت بزرگ ایران و ‌اندونزی ریشه در تاریخ دارد. قرن‌ها پیش، مردمان دو کشور از طریق اسلام توانسته‌اند پیوندهای عمیقی با یکدیگر برقرار کنند و علما و ‌اندیشمندان مسلمان ایرانی و ‌اندونزیایی، تعاملات خوبی در سده‌های گذشته داشته‌اند. پیوندهای زبانی دو کشور نیز گواه دیگری بر قدمت تعاملات مردمان دو کشور در دو سوی غرب و شرق آسیا است. وجود تعداد قابل توجه واژه‌های فارسی در زبان ‌اندونزیایی و سرمایه‌های مشترکی مانند امام محمد غزالی، مصادیقی است که از ژرفای ارتباطات تاریخی دو ملت بزرگ ایران و‌ اندونزی حکایت می‌کند و بن‌مایه‌ای برای تعمیق روابط میان دو ملت است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست خارجی متوازن، هوشمند و پویا، اهمیت ویژه‌ای برای توسعه مناسبات با ‌اندونزی قائل است. خوشبختانه این اراده در دو طرف وجود دارد و مقامات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ‌اندونزی، مصمم به ایجاد بسترهای لازم و تمهیدات مورد نیاز جهت توسعه مناسبات در زمینه‌های مختلف هستند.
به گزارش مهر‌، وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این یادداشت تاکید کرد: رایزنی دو کشور، طیف وسیعی از موضوعات مختلف در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را دربر می‌گیرد. 
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ‌اندونزی در مناسبات دوجانبه به‌دنبال تعمیق همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، انرژی، علمی و فناوری، فرهنگی، پارلمانی و امنیتی هستند. علی‌رغم روابط بسیار خوب و همکاری‌های سازنده و حمایت‌های متقابل در مجامع بین‌المللی، باید اذعان نمایم که حجم روابط تجاری موجود میان دو کشور با توجه به ظرفیت‌های موجود دور از انتظار است. از این‌رو سفر جناب آقای دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه به جاکاتا فرصت مغتنمی است تا بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور بیش از گذشته با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و تجاری یکدیگر آشنا شوند.