kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۴۸۰
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱

نظم جدید جهانی روی موج‌های آبی تحقیرآمریکا توسط دلاورمردان ناوگروه 86 ارتش

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناو بندر مکران نظم جدید جهانی و اقتدار نظام اسلامی را روی موج دریاها و اقیانوس‌ها به نمایش گذاشت و آمریکا را تحقیر کرد.
 
 
سرویس سیاسی ـ
 
ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش که پیش از ظهر شنبه پس از اتمام دریانوردی بزرگ به دور دنیا در بندرعباس
پهلو گرفت، در مسیر حرکت خود به دور دنیا در سواحل برزیل با واکنش منفی دولت ایالات متحده آمریکا روبه‌رو شد اما تقلای دشمن و تحریم ویژه ناوگروه 86 نه تنها
بر عزم راسخ دلاورمردان نیروی دریایی ارتش اثری نداشت و این مسیر با اقتدار ادامه یافت بلکه بار دیگر افول آمریکا را در حرکت تاریخی خود نشان داد.
سیاستمداران بسیاری در غرب معتقدند که نظم آمریکایی به سر آمده و محور قدرت، در حال انتقال از غرب به آسیاست. با مجاهدت محور مقاومت به رهبری ایران اسلامی و هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب طرح «خاورمیانه جدید» آمریکا ناکام شد و «نظم جدید جهانی» شکل گرفته است. بار دیگر، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناو بندر مکران نظم جدید جهانی و اقتدار نظام اسلامی را روی موج دریاها و اقیانوس‌ها به نمایش گذاشت و آمریکا را تحقیر کرد.
صبح دیروز، آئین رسمی استقبال از ناوگروه‌های ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سرلشکر محمد باقری رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیر صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، امیر حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، حجت‌الاسلام محمد حسنی رئیس‌سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری و خانواده‌های دریانوردان حاضر در مأموریت دور دنیا در منطقه یکم دریایی نیروی دریایی ارتش برگزار شد.
به گزارش مهر، ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش که به نام ناوگروه ۳۶۰ نیز شناخته می‌شود، از شهریور ماه سال ۱۴۰۱ به مأموریت دریانوردی دور کره زمین اعزام شده بود و پس از ۸ ماه سفر دریایی دریایی صبح یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه با استقبال مسئولان عالی رتبه لشکری و کشوری و خانواده‌های دریانوردان وارد منطقه یکم دریایی ارتش در بندر عباس شد.
این ناوگروه پس از اعزام به مأموریت دور کره زمین از مبدأ بندرعباس، در شهریور ماه سال گذشته، در نخستین ایستگاه در بندر بمبئی هند توقف کرده و سپس با عبور از خلیج بنگال و تنگه مالاگا در جاکارتا پایتخت ‌اندونزی پهلو گرفت.
ناوگروه ۸۶ در ادامه مأموریت تاریخی خود با ادامه مسیر به سمت دریای جاوه و عبور از تنگه مکاسار و دریای سلبس، برای نخستین بار در تاریخ دریانوردی نظامی کشورمان پا به عرصه پهناور اقیانوس آرام گذاشت و با عبور از بیشترین عرض اقیانوس آرام و گذر از کنار جزایر میکرونزی و پولینزی به سمت تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا حرکت کرد و با عبور از این تنگه وارد اقیانوس اطلس جنوبی شد و سپس با حرکت به سمت شمال و عبور از سواحل شیلی، آرژانتین، اروگوئه و برزیل، نهایتاً در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلوگیری کرد که این پهلوگیری مصادف با یکصدوبیستمین سالگرد برقراری روابط ایران و برزیل بود.
ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش پس از توقف چند روزه در ریودوژانیرو، با عبور از عرض اقیانوس اطلس در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی پهلوگیری کرد و در این شهر نیز چند روزی توقف داشت و پس از آن طی یک دریانوردی حدوداً ۴۰ روزه، حدود یک هفته پیش در روز ۲۴ اردیبهشت ماه وارد بندر صلاله عمان شده بود.
صلاله آخرین ایستگاه ناوگروه ۸۶ نداجا پیش از رسیدن به ایران اسلامی بود و دریادلان ایرانی پس از جدا شدن از اسکله صلاله به سمت کشورمان حرکت کردند تا نهایتاً با طی حدود ۲ هزار کیلومتر از بند صلاله کشور عمان، وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شده و با گذر از تنگه هرمز در بندرعباس پهلو گرفتند.
مجموع مسیر طی‌شده توسط ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حدود ۶۵ هزار کیلومتر بوده است.
این نخستین بار در تاریخ دریانوردی ایران است که یک ناوگروه رزمی از مبدأ ایران این مسافت طولانی را طی می‌کند. این مهم در حالی به دست آمد که ناوشکن تمام ایرانی دنا به خوبی از عهده مأموریت محوله برآمده و تجربه‌ای ارزشمند برای مراکز دانشگاهی، صنایع دریایی و نهایتاً دریانوردان نیروی دریایی ارتش کسب کرد.
حضور در این مأموریت طولانی و دشوار، شایستگی‌های صنعت کشتی‌‌سازی نیروی دریایی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و علم و دانش فرزندان شایسته ایران را در یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین عرصه‌های دریانوردی به اثبات رساند. با این اقدام برای اولین بار در تاریخ ایران دروازه‌های اقیانوس اطلس و دریای شمال به روی ناوگان نظامی ایران گشوده شد.
سرلشکر باقری: مسیر اقتدار دریایی 
مهم‌ترین عامل قدرت کشور ماست
رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح در آئین استقبال از ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی دریایی کار بزرگ و نشدنی را انجام داد و موجب سربلندی مردم و کشورمان شد.
سرلشکر باقری ضمن تبریک تولد حضرت معصومه‌(س) و روز دختر و تبریک روز سوم خرداد فتح خرمشهر، افزود: بندر بزرگ ساحلی ما در بندر عباس شاهد این افتخار بزرگ است و به راستی می‌توان گفت بندر عباس پایتخت دومی برای کشورمان ایران است.
به گزارش مهر، وی تصریح کرد: حوادث گوناگون نشان داده است که برای سربلندی میهن راهی جز طی مسیر قدرت و افتخار نداریم و این قدرت مشروع از طرف ملت به یکایک رزمندگان داده شده است.
رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: مسیر اقتدار دریایی مهم‌ترین عامل قدرت کشور ماست و کشور ما برای اینکه یک قدرت دریای بزرگ باشیم چیزی کم ندارد.
سرلشکر باقری با ‌اشاره به تجربه ۴۴ ساله انقلاب اسلامی تصریح کرد: تجربه ۴۴ ساله نشان داد برای دستیابی به آرمان‌های مقدس‌مان و سربلندی میهن‌مان راهی جز طی کردن مسیر قدرت و اقتدار نداریم.
وی تاکید کرد: خداوند یکایک عوامل و ابزارهای مورد نیاز برای داشتن اقتدار دریایی را به ملت ما عنایت کرده است.
رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح با ‌اشاره به سفر دور دنیا ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی، بیان داشت: اقدام بی‌سابقه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در انجام این مأموریت سخت و سنگین موضوعی تاریخی و استثنایی و مبدا یک تاریخ جدید برای نیروهای مسلح و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد.
سرلشکر باقری تصریح کرد: این اتفاق، اتفاق کوچکی نیست. در رفت و آمدها و مذاکرات با سایر کشورها مشاهده می‌کنیم کشورهایی با دارا بودن ثروت و انواع تسلیحات و تجهیزات به طور بالقوه می‌توانند چنین مأموریتی را انجام دهند اما هیچ‌گاه چنین اراده و جرأت و جسارتی را در آنها مشاهده نمی‌کنیم، این جمهوری اسلامی ایران و این ارتش قهرمان و نیروی دریایی دلاور ماست که در اوج تحریم‌ها و فشارهای سیاسی، تبلیغاتی، اقتصادی و نظامی دست به زانوی خود می‌گذارد و به همراه ناوشکن تماماً ایرانی دنا و ناو بندر مکران و با ابتکاری راهبردی به چنین مأموریتی مسئول شده و مسیری خطرناک را طی می‌کند.
وی با ‌اشاره به آمارها و گزارش‌های استثنایی و بی‌نظیر ارائه ‌شده این مأموریت، بیان داشت: نیروی دریایی در اوج تحریم‌ها می‌تواند چنین مأموریتی را انجام بدهد و کشورهایی که در ابتدا ترس آن را داشتند که این ناو گروه در کشورهایشان پهلو بگیرد، با دیدن این توانمندی و اقتدار آغوش گشودن و این عزیزان را پذیرفتند.
رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: ناوگروه از میان امواج سهمگین و اقیانوس‌ها قاره‌ها را پیموده و در مدت ۸ ماه دور کره زمین را زده است که نشانه اراده و ایمان و شجاعت و ایثار و وطن‌پرستی شما جوانان عزیز است که به انجام چنین کار بزرگ همت کردید زیرا شما جوانان افتخار ما هستید و قطعاً می‌توانید مسئولیت‌های بسیار بزرگ‌تری را برای این ملت و کشور سربلند بر عهده بگیرید.
سرلشکر باقری در بخش دیگری از سخنان خود با ‌اشاره به نقش مهم خانواده‌های پرسنل نیروی دریایی، خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم که این نعمت بزرگ را به ما داد. همچنین باید از خانواده‌های عزیز پرسنل این ناوگروه نیروی دریایی که این دوری ۸ ماهه را با سربلندی تحمل کردند، تشکر کنم.
رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: این سرآغاز تاریخ جدید برای تولد و رشد قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران است که با این مأموریت آغاز شد و با قدرت و اقتدار تداوم خواهد یافت.
وی خطاب به پرسنل نیروی دریایی و به‌خصوص نیروهای حاضر در ناوگروه ۸۶ اظهار داشت: شما عزیزان با این روحیه ایثار و توانمندی از سربازان ملت، رهبر معظم انقلاب و امام عصر عجل الله محسوب می‌شوید.
سرلشکر باقری ادامه داد: من گزارش این مراسم زیبا و پرمعنا را خدمت مقام معظم رهبری تقدیم خواهم کرد. پیام رهبری انقلاب برای شما عزیزان نشانه علاقه و توجه ایشان به شما عزیزان است.
رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: لازم است تشکر ویژه از فرمانده کل ارتش و فرمانده توانمند نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و یکایک عزیزان و مسئولان این نیرو از جمله فرمانده ناوگروه اعزامی، فرمانده ناو بندر مکران، فرمانده ناو و ناوشکن دنا و یکایک همرزمان و عزیزان، داشته باشم و ان‌شاءالله شاهد توفیقات و موفقیت‌های مکرر شما عزیزان خواهیم بود.
رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح: 
حضور جدی‌تر ایران در اقیانوس‌ها 
با قدرت ادامه خواهد داشت
سرلشکر باقری همچنین در حاشیه مراسم استقبال رسمی از ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در جمع خبرنگاران درباره اهمیت این مأموریت اظهار داشت: خدمت همه همرزمانم در نیروی دریایی ارتش و نام گروه ۸۶ عرض تبریک و خدا قوت دارم که در این روز عزیز و روز میلاد
با سعادت حضرت معصومه سلام الله‌علیها و در آستانه سوم خرداد به میهن اسلامی‌مان بازگشتند و مورد استقبال خانواده‌ها و همه ملت ایران قرار گرفتند.
وی ادامه داد: این مأموریت در حد یک آرزو برای همه ما بود که بتوانیم با ناو ساخت ناو ایرانی و رزمندگانی که متوسط سنی آنها زیر ۳۰ سال است، دور دنیا را دور بزنیم که در این مسیر با طوفان‌های بزرگ و حوادث متعددی روبه‌رو بودند و با خودشان سربلندی، اقتدار و کوله‌باری از تجارب بسیار ارزشمند و گرانقدر را برای میهن اسلامی به ارمغان آوردند. این عزیزان حقیقتاً یادگاران شهدای دفاع مقدس هستند که همان راه را با قدرت طی کردند.
رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه مأموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی را یک نقطه عطف و تاریخی برای کشورمان دانست و گفت: این توانمندی و اقتدار دریایی ایران در ‌اشکال مختلف ادامه خواهد داشت و رزمایش‌ها و تمرین‌های متعددی را با کشورهای جهان در اقیانوس‌ها خواهیم داشت و چنین مأموریت‌هایی نیز تکرار خواهد شد و ملت ایران برای حضور جدی‌تر و پررنگ‌تر در اقیانوس‌ها گام بزرگی را آغاز کرده که با قدرت ادامه خواهد داشت.
سرلشکر باقری با تقدیر از کارکنان وزارت دفاع و صنایع دریایی برای ساخت ناوشکن دنا، بیان داشت: این ناوشکن نماد اقتدار و توانمندی جوانان ایران اسلامی است. این ناوشکن تماماً ایرانی است و معنای آن این است که ایران از جمله سازندگان مختلف و توانمند ناوشکن‌ها در جهان است. ما هم اکنون تعدادی از این ناوشکن را در کلاس‌های مختلف در ساحل دریای خزر و خلیج‌فارس در حال ساخت داریم.
رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح با ‌اشاره به رزمایش مرکب امنیت دریایی ایران، چین و روسیه در شمال اقیانوس هند اظهار داشت: این رزمایش هر ساله یک‌بار برگزار می‌شود و هر سال در حال توسعه آن هستیم. عملیات‌های جدیدی نیز در آن انجام می‌شود که در سال ۱۴۰۲ با وسعت بیشتری برگزار خواهد شد. نیروی دریایی ما قبلاً یک رزمایش در سن‌پترزبورگ برگزار کرده بود و این رزمایش‌ها در شرق آسیا و اقیانوس اطلس ادامه خواهد داشت و این رفت و آمد ناوگروه‌های ما مقدمه‌ای برای گسترش ارتباط ما با کشورهای دوست و پیام‌آور صلح دوستی برای جهانیان و کشورهایی است که می‌خواهند با همکاری و همراهی امنیت دریایی منطقه خشک و جهان را بدون وابستگی به استکبار جهانی تأمین کند.
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص تهدید آمریکا برای عدم همکاری با ناو گروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش گفت: حرکت ۸ ماهه این ناوگروه در سراسر جهان و دور زدن کره زمین نشان داد که ما می‌توانیم با اتکا به توان خودمان در هر جای اقیانوس‌ها که حقوق بین‌الملل دریاها اجازه دهد حضور داشته باشیم و دریانوردی کنیم، در این مسیر در پنج بندر عزیزانمان در نیروی دریایی ارتش پهلو گرفتند و البته برخی از کشورها بودند که با ایران همکاری نکرده و تلاش کردند این ناوگروه‌ها در آن کشور پهلو نگیرد اما برخلاف خواست آنها این اتفاق رخ داد و از این به بعد نیز بیشتر از این رخ خواهد داد.
سرلشکر باقری تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید بپذیرند که مولفه‌هایی که برای زورگویی به جهانیان داشتند را به مرور زمان از دست دادند و ملت‌ها و کشورها تلاش دارند که خودشان برای آینده‌شان تصمیم بگیرند، این تحرک و تحول را شما می‌توانید در کشورهای جنوبی خلیج‌فارس در یکی دو ماه اخیر مشاهده کنید و نیز در حرکت این ناوگروه نیز در برزیل، ‌اندونزی و خیلی جاهای دیگر دیدید و این اتفاق نیز ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در واقع یک حرکت نخ‌نمایی شده که آن را تکرار می‌کنند، آنها با این تهدید‌نمایی زنده هستند و می‌خواهند خودشان را آقای جهان معرفی کنند که به نظر می‌رسد همه کشورها باور کردند که این دوران خاتمه یافته است.
دریادار ایرانی: دشمنان بدانند ایران اسلامی
هرگز منزوی نخواهد شد
امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز در آئین استقبال رسمی از ناوگروهای ۸۶ نیروی دریایی ارتش در منطقه یکم دریایی نیروی دریایی ارتش، طی سخنانی اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در دریا عمق راهبردی خود را گسترش داده و فرزندان ملت ایران در نیروی دریایی ارتش برای اولین بار در تاریخ ایران با به‌کارگیری دانش نوین با هدف تأمین امنیت دریایی و با ۲۱۳ روز دریانوردی فعال در آب‌های آزاد حاضر شدند تا ثابت کنند ایران و ایرانی انزواپذیر نیست.
وی تاکید کرد: دشمنان بدانند ایران اسلامی هرگز منزوی نخواهد شد.
کنعانی: ایران در اوج تحریم‌های ظالمانه
در حوزه دریایی  به یک قدرت برجسته بین‌المللی
 تبدیل شده است
همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای استقبال از ناوگروه ارتش در بندرعباس حضور یافته بود، در جمع خبرنگاران عنوان کرد: اقدام ارزشمند و افتخارآمیز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اجرای این عملیات بی‌نظیر در تاریخ ایران برای ملت ما غرورآفرین است و بی‌تردید به سطح اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی بیش از گذشته افزود.
به گزارش فارس، وی در این خصوص با بیان اینکه قدرت دریایی مولفه‌ای از قدرت‌های مهم هر کشوری است و کشورهای دارای قدرت دریایی حتما می‌توانند در حوزه راهبردی بین‌المللی حرف‌های جدی برای گفتن داشته باشند، افزود: جمهوری اسلامی ایران با پیشرفت‌های ارزنده‌ای که در فناوری‌های دریایی به نمایش گذاشت، با این سفر، برگ اقتدار دیگری بر اوراق قدرت جمهوری اسلامی ایران افزود و همه موانع را پشت سر گذاشت.
سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: این سفر نه یک سفر عادی بود بلکه هم اقتدار دریایی و هم اقتدار علمی، صنعتی و فناوری دریایی ایران را به نمایش گذاشت.
اقدام ایران امید را نزد ملت‌ها و دولت‌های دوست ارتقا داد
کنعانی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران در این عملیات بزرگ نشان داد که تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه آمریکا کاملا شکستنی است و این اقدام امید را در دل ملت‌های مستقل دنیا افزایش داد و به ملت‌هایی که دنبال استقلال از سیطره ابرقدرت‌ها هستند، نشان داد که در پرتو اراده ملی، توانایی عبور از سیاست‌های تحمیلی نظام سلطه را دارند.
وی گفت: این اقدام جمهوری اسلامی ایران، امید را نزد ملت‌ها و دولت‌های دوست ارتقا داد و همچنین بر عزت ملی جمهوری اسلامی بیش از گذشته افزود و خدا را بر این منت و نعمت شاکریم و به عزیزان دریادل نیروی دریایی تبریک عرض می‌کنیم و سپاسگزاری می‌کنیم و اطمینان داریم این اقدام حتما موازنه‌های بین‌المللی را در حوزه‌های راهبردی از جمله در قدرت دریایی بین‌المللی به نفع جمهوری اسلامی ایران افزایش داده و دشمنان این موضوع را در محاسبات خودشان حتما منظور خواهند کرد.
به گزارش تسنیم، ناخدا یکم فرهاد فتاحی فرمانده ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش که به دور کره زمین سفر کرده بود، در این مراسم به درجه دریادار دومی ارتقاء یافت.
این درجه از سوی سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس‌ستاد کل نیرو‌های مسلح به ناخدا یکم ستاد فرهاد فتاحی اعطاء شد.