kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۴۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۹

روایت نشریه آمریکایی از روابط بانکی تهران- مسکو در مسیر دلارزدایی

نشریه فوربس در میانه نگرانی‌های آمریکا نسبت به تقویت روابط ایران و روسیه، روایتی از تقویت ارتباطات بانکی بین این دو کشور و دلارزدایی انجام داده است.


نشریه اقتصادی فوربس در گزارشی نوشت: به نظر می‌رسد که ارتباطات بانکی بین ایران و روسیه در حال گسترش است و بانک مرکزی ایران اعلام کرده که برخی بانک‌ها به دنبال بازگشایی دفتر یا شعبه در روسیه هستند.
درست چند روز قبل بانک روسی وی‌تی‌بی (VTB) دومین بانک بزرگ روسیه یک دفتر نمایندگی در ایران افتتاح کرد و تبدیل به اولین بانک روسی شد که حضور دائمی در یک کشور خاورمیانه دارد.
محسن کریمی معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی ایران نیز بدون ‌اشاره به نام بانک‌های ایرانی و زمان افتتاح شعب آنها در روسیه، ابراز امیدواری کرد که در آینده خبر گشایش دفتر نمایندگی و شعبه دست‌کم
۲ بانک ایرانی در روسیه اعلام شود.
بر اساس این گزارش، در میانه اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو، روابط اقتصادی بین ایران و روسیه شکوفا شده است. ایران تجربه طولانی از مواجهه با تحریم‌های آمریکا دارد و مهارت‌هایش به لحاظ رویارویی با محدودیت‌ها می‌تواند به مسکو منتقل شود.
همچنین با تلاش برای دور زدن محدودیت‌های تجاری تحمیل شده بر روسیه، این کشور چیزی برای از دست دادن ندارد.
مقامات در دیگر کشورهای مجاور ایران باید یک موضع محتاطانه‌تر داشته باشند. در اواخر ماه مارس بانک مرکزی امارات مجوز صادر شده برای بانک ام‌تی‌اس (MTS) روسیه را لغو کرد.
در راستای رشد ارتباط‌های تجاری، اتاق بازرگانی ایران ابراز امیدواری کرده که یک دفتر تجاری در روسیه در اواخر سال جاری افتتاح شود.
غلامحسین شافعی مدیر اتاق بازرگانی ایران در سخنرانی هفته گذشته خود در نشستی در کازان روسیه بیان کرد که ایجاد یک دفتر تجاری در روسیه اولویت اصلی است.
این نشریه اقتصادی می‌افزاید: این تحولات با تلاش‌های رسمی دو طرف برای توسعه سیستم‌های پرداخت تجاری جدید به منظور دور زدن دلار آمریکا همراه شده است.
در ماه ژانویه رضا فرزین مدیرکل بانک مرکزی ایران اعلام کرد که ارتباطات مستقیم بین بانک‌های ایرانی و روسی ایجاد شده است.
در ژوئیه سال گذشته، تهران و مسکو با راه‌اندازی یک سیستم تسویه تجاری با استفاده از پول‌های ملی خود، گام‌هایی را برای کاهش استفاده از دلار در تبادل‌های دوجانبه برداشتند. دو طرف همچنین درباره استفاده از رمزارز به عنوان یک جایگزین گفت‌و‌گو
کردند.
سیاست کاهش تجارت مبتنی بر دلار به نظر یک موفقیت بوده است. الکساندر نوواک نخست‌وزیر روسیه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در تهران گفت که تهران و مسکو اکنون ۸۰ درصد از تسویه‌های دوجانبه خود را با پول‌های ملی خود یعنی ریال و روبل انجام می‌دهند.
دو کشور همچنین درباره استفاده از ارزهایی از جمله یوان برای تسویه تبادل‌های تجاری‌شان گفت وگو
کردند.
به گزارش ایرنا‌، اظهارات این نشریه آمریکایی در حالی است که واشنگتن به صورت علنی نسبت به تقویت روابط ایران و روسیه ابراز نگرانی
کرده است.
ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته در راستای هراس واشنگتن از روابط دو کشور و عصبانیت از تعمیق این روابط مدعی شد: تعمیق همکاری ایران و روسیه بسیار خطرناک است و یک تهدید محسوب می‌شود.