kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۶
رئیس‌جمهور: اجرای عدالت برای همه نقاط کشور مسئله مهم دولت است

همت بلند دولت برای آبادانی سیستان و بلوچستان

دست پرُ دولت آیت‌الله رئیسی برای استان سیستان و بلوچستان و افتتاح چندین طرح و پروژه عمرانی و تجاری در سفر یک روزه به بخش جنوبی این استان نشان می‌دهد، دولت سیزدهم با رویكردی انقلابی تمام توان خود را برای اجرای عدالت و رفع محرومیت و آبادانی سرزمین نخل و آفتاب به‌کار بسته است. 
 
 
 
 
سرویس سیاسی- 
 
حدود دو سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرده و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.
با این حال اما رئیسی بدون لحظه‌ای درنگ و از همان روز نخست آستین همت را بالازده و با تلاش مجدانه، مجاهدانه و شبانه‌روزی، یک به یک در پی باز کردن گره‌های کور مدیریتی گذشته و سامان دادن به اوضاع آشفته کشور برآمده است.
رئیسی همچنین به جای مدیریت امور کشور و دولت صرفاً از دفتر رئیس‌جمهور و یا به واسطه نظام اداری، در جای جای ایران اسلامی حاضر شده و این حضور و بررسی از نزدیک مسائل را مبنای اصلی تصمیم‌‌سازی و تصمیم‌گیری برای ایران عزیز و مردم قدرشناس آن تعریف کرده است.
در همین راستا زدودن محرومیت و فقر از استان‌های کم برخوردار و محروم از ابتدا جزو اولویت‌های اصلی دولت مردمی سیزدهم بوده و آیت‌الله رئیسی نگاه دولت خود را به رفع مشکلات این مناطق به‌ویژه استان سیستان و بلوچستان معطوف کرده و با برنامه‌ریزی و حساسیت‌های بیشتر به اجرای طرح‌های مختلف بزرگ و کوچک پرداخته است، به نحوی که استانی را که بیش از ۹۰ درصد روستاهای آن فاقد زیرساخت‌های لازم بود، پس از قریب به 2 سال به کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل کرده و در هر گوشه‌ای از آن طرحها و پروژه‌های زیربنایی به اجرا در آمده است که بخشی از دستاوردهای کار جهادی دولت در این استان در سفر یک روزه رئیس‌جمهور به جنوب سیستان و بلوچستان به ثمر نشست.
توسعه‌یافتگی و رفع مسائل سیستان و بلوچستان 
مسئله جدی دولت است 
آیت‌الله سید ابراهیم رئیس‌جمهور روز پنجشنبه (28 اردیبهشت ماه) به منظور افتتاح چندین طرح عمرانی و تجاری پیگیری پیشرفت پروژه راهبردی سواحل مکران وارد استان سیستان و بلوچستان شد.
رئیسی در بدو ورود به استان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه این‌جا ظرفیت بسیار خوبی برای رونق تولید،‌ اشتغال، گردشگری و اقتصاد دریا دارد، افزود: به برکت انقلاب اسلامی تاکنون گام‌های خوبی برای توسعه استان برداشته شده است، اما وضع موجود استان با وضع مطلوب فاصله دارد و در این رابطه باید دولت و همه دستگاه‌های مرتبط با حکومت و نظام تلاش کنند.
رئیس‌جمهور با ‌اشاره به اینکه در این سفر همچنین به دنبال آن هستیم که طرح‌های مرزی بین ایران و پاکستان نیز دنبال شود، اظهار داشت: در این سفر راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی، طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی و گردشگری، جاده‌های مواصلاتی و تکمیل زیرساخت‌های منطقه دنبال می‌شود.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه توسعه‌یافتگی و رسیدگی به مسائل استان مسئله جدی دولت است، خاطرنشان کرد: اجرای عدالت برای همه نقاط کشور مسئله مهم دولت و مبنای ما در اجرای عدالت، آمایش سرزمینی است. وقتی در نقشه نگاه می‌کنیم کاملا مشخص است که در این منطقه نسبت به نقاط دیگر باید کارِ بیشتری انجام شود و این جزو برنامه‌های دولت است.
رئیس‌جمهور گفت: بر اساس وعده و میثاق خود با مردم تا آنجا که از رفع مشکلات و توسعه استان اطمینان حاصل کنم، پیگیری مسائل خواهم بود و این رویه دولت است که برنامه‌ها و اقدامات توسعه‌ای استان را به شکلی دنبال کند که مردم احساس و ادراک پیشرفت را داشته باشند.
آغاز عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به شرق کشور به دستور رئیس‌جمهور
رئیسی در بدو ورود به این استان با بالگرد از پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران و همچنین از مجموعه کشت و صنعت مکران در کنارک و جاذبه گردشگری دماغه راشدی بازدید کرد.
همچنین در جریان سفر یک روزه رئیس‌جمهور به استان سیستان و بلوچستان، عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با دستور آیت‌الله رئیسی و یا نام مبارک امام رضا علیه‌السلام آغاز شد.
بنابر اعلام مسئولان و مجریان، برای اجرای این طرح‌ها حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خواهد شد که آب خلیج‌فارس و دریای عمان را به استان‌های تعیین شده، منتقل می‌کند.
طرح انتقال آب از دریا جزو طرح‌های کلان تعریف شده برای تامین بخشی از کسری آب در دالان شرق کشور است که اجرای آن از آبان سال ۱۴۰۰ آغاز شد و طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، آب انتقالی به استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید، اما این آب در سیستان و بلوچستان برای تامین مصارف آشامیدنی نیز پیش‌بینی و طبق برنامه زمان‌بندی شده، این طرح با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد یورویی تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.
آبگیری و بهره‌برداری از سد کهیر
پس از 6 سال وقفه
با دستور رئیس‌جمهور عملیات آبگیری و بهره‌برداری از سد مخزنی کهیر شهرستان کنارک به منظور تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت محدوده بخش کهیر سواحل مَکُران پس از گذشت6 سال آغاز شد.
نوع این سد بتن غلطکیCMD-FSHD، ارتفاع سد ۵۴ متر، طول تاج سد ۳۸۲ متر، عرض تاج سد پنج متر، حجم بتن ریزی سد ۷۷۰ هزار متر مکعب، طول سریز ۱۲۲ متر، نوع سرریز آزاد و بدون دریچه، سطح دریاچه در تراز نرمال ۲۳ کیلومتر مربع، طول دریاچه ۲۱ کیلومتر، حجم اولیه مخزن در تراز نرمال ۳۴۳ میلیون متر مکعب و پتانسیل سطح زیر کشت آن بیش از پنج هزار هکتار است.
بهره‌برداری از طرح آبرسانی
 به 155 روستای سیستان و بلوچستان
رئیس‌جمهور همچنین از طرح آبرسانی به ۱۵۵ روستای استان سیستان و بلوچستان به صورت همزمان و از طریق ویدئو کنفرانس بهره‌برداری کرد.
این طرح‌ها در ۱۹ شهرستان استان در قالب ۷ مجتمع آبرسانی و ۲۶ پروژه، از محل طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اعتبار ۲۹۱ میلیارد تومان اجرا شده است.
حجم عملیات انجام شده برای این تعداد روستا، شامل ۴۲۲ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در اقطار ۹۰ تا ۵۰۰ میلیمتر، ۱۲ حلقه چاه با ظرفیت ۱۲۲ لیتر بر ثانیه، احداث ۸ باب مخزن ذخیره با حجم ۲۰۰۰ مترمکعب و ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ است. با بهره‌برداری از طرح آبرسانی به این تعداد روستا، شاخص آبرسانی استان با ۱.۶ درصد ارتقا به عدد ۷۲.۶ درصد می‌رسد.
 افتتاح بازارچه مرزی مشترک «پیشین»
 و خط تبادل برق میان ایران و پاکستان
آیت‌الله رئیسی سپس از طریق بالگرد به گذرگاه مرزی پیشین و نقطه صفر مرزی با پاکستان رفت و طی مراسمی با حضور شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان به طور مشترک بازارچه مرزی مند-پیشین را افتتاح کردند.
بازارچه خرده‌فروشی مشترک «پیشین» می‌تواند تحول مهمی را هم در شهر پیشین و هم در شهرستان راسک داشته باشد و به نحو مطلوب معیشت مرزنشینان را تامین کند.
۶ هزار خانوار شهرستان راسک از تخفیفات و مزایای بازارچه خرده‌فروشی مشترک «پیشین» بهره‌مند خواهند شد که این مسئله نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم این منطقه خواهد داشت.
همچنین با حضور رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر پاکستان خط تبادل برق پلان-جیوانی در گذرگاه مرزی «پیشین» به صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد.
 راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی و تبادل برق میان ایران و پاکستان زمینه‌ساز تحکیم روابط دو کشور است
آیت‌الله رئیسی در ادامه و پس از مراسم مشترک افتتاح بازارچه مرزی مند-پیشین در دیدار نخست‌وزیر پاکستان، با‌ اشاره به اراده دولت جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط با همسایگان، بر ضرورت گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.
رئیس‌جمهور ساخت ۷ بازارچه مرزی و تبادل برق میان ایران و پاکستان را جلوه دیگری از همکاری‌های خوب و زمینه‌ساز تحکیم روابط دو کشور دانست و گفت: ظرفیت‌های خوبی برای تبادل انرژی بین ایران و پاکستان وجود دارد.
رئیسی همچنین با بیان اینکه سطح روابط تجاری ایران و پاکستان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با پاکستان در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی، کشاورزی و علم و فناوری تاکید کرد.
رئیس‌جمهور حضور نخست‌وزیر پاکستان و هیئت همراه در نقطه صفری مرزی با ایران را نشانه پایداری امنیت در جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: ممکن است برخی گروهک‌ها در نقاط مرزی به دنبال ناامن کردن مرزهای دو کشور باشند که این مسئله حساسیت دولت پاکستان را می‌طلبد.
رئیسی همچنین با ‌اشاره به اراده دولت جمهوری اسلامی برای حل اختلافات منطقه‌ای میان کشورهای اسلامی، به توافق ایران با عربستان ‌اشاره کرد و گفت: ما هیچ‌گاه عربستان را دشمن خود تلقی نکرده‌ایم، بلکه مبتنی بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را دشمن مشترک جهان اسلام می‌دانیم.
شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیس‌جمهور و تعدادی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران در نقطه صفر مرزی با پاکستان، مرز دو کشور را مرز دوستی، برادری و پیشرفت دانست و با ‌اشاره به اهمیت تامین امنیت مناطق مرزی دو کشور، بر عزم دولت پاکستان برای ریشه‌کنی ناامنی در این منطقه تاکید کرد.
نخست‌وزیر پاکستان همچنین با دعوت از رئیس‌جمهور ایران برای سفر به پاکستان گفت: مردم پاکستان مشتاقانه منتظر دیدار با شما هستند.
 رئیس‌جمهور همچنین در مراسم افتتاح پست و خط تبادل برق میان ایران و پاکستان با بیان اینکه ایران و پاکستان روابط عمیقی دارند و امروز اراده دو کشور بر ارتقای سطح این روابط است تاکید کرد: همکاری بین ایران و پاکستان می‌تواند امنیتی پایدار و پیشرفت را در منطقه و برای دو کشور رقم بزند.
نخست‌وزیر پاکستان نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه روابط ایران و پاکستان فراتر از همسایگی روابطی خویشاوندی است، از پیگیری‌های آیت‌الله رئیسی برای تسریع در اجرای پروژه انتقال برق به پاکستان قدردانی کرد.
بازدید رئیس‌جمهور
از شهرک پتروشیمی نگین مکران
رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه خود به سیستان و بلوچستان از مجتمع پتروشیمی نگین مکران بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت توسعه این مجتمع بزرگ پتروشیمی قرار گرفت. طرح عظیم شهرک پتروشیمی مکران در ساختگاهی به مساحت بیش از ۱۲۰۰ هکتار با طول تقریبی ۴.۴ و عرض ۲.۵ کیلومتر در حوزه سواحلی مکران در حال اجرا است. موقعیت استراتژیک این منطقه و نزدیکی به بازارهای مصرف بزرگ دنیا از طریق اتصال به آب‌های آزاد و توجیهات اقتصادی ناشی از آن اهمیت این پروژه را دوچندان می‌نماید.
آیت‌الله رئیسی در ادامه در نشست فعالین پیشرفت و آبادانی مکران حضور یافت و با بیان اینکه مکران ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دریا، گردشگری، نفت، گاز و پتروشیمی دارد، تاکید کرد که باید دلایل تاخیر در سرمایه‌گذاری در منطقه مکران به دقت بررسی شود.
رئیسی در این نشست مهار تورم را در گرو رشد تولید دانست و گفت: در برخی سال‌ها کنترل تورم از مسیر رکود مهار شده، اما همان‌طور که مقام معظم رهبری حکیمانه تاکید کردند، مهار تورم باید از مسیر رشد تولید دنبال شود.
وظیفه ما است که نسبت به کسانی که
 در حادثه تلخ نماز جمعه زاهدان مظلوم واقع شدند
توجه داشته باشیم
رئیسی شامگاه پنجشنبه و در آخرین برنامه سفر یک روزه خود به استان سیستان و بلوچستان در نشستی صمیمانه با سران طوایف و معتمدین استان به گفت‌وگو نشست.
آیت‌الله رئیسی وحدت و انسجام موجود در میان طوایف و مذاهب اسلامی استان را مثال‌زدنی و شایسته شکر الهی عنوان کرد و گفت: در شرایطی که امروز راهبرد دشمن ایجاد تفرقه و اختلاف است، بزرگان و سران طوایف این استان باید به موضوع وحدت و انسجام به دیده راهبرد بنگرند.
رئیس‌جمهور در ادامه مرزی بودن استان سیستان و بلوچستان به رغم برخی تحرکات برای ناامن‌‌سازی این منطقه را نه تهدید، بلکه یک فرصت دانست و با ‌اشاره به توافقات خوب صورت گرفته در راستای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با پاکستان از جمله احداث ۷ بازارچه مرزی مشترک تصریح کرد: معتقدم بهترین و معتمدترین تجار و بازرگانان در این استان وجود دارند که می‌توانند تجارت با همسایگان را رونق بخشند.
رئیس‌جمهور همچنین ثبات امنیت در این استان را از دیگر موهبت‌های الهی و ثمره مجاهدت‌ها و جانفشانی‌های شهدا دانست و تاکید کرد: باید تلاش شود که عده‌ای سودجو نتوانند با اقداماتی نظیر جرائم سازمان یافته امنیت این استان را مخدوش کنند.
رئیسی در ادامه با ‌اشاره به تلاش دشمنان برای برهم زدن امنیت و آرامش کشور در اغتشاشات پاییز سال گذشته گفت: در جریان حوادث سال گذشته افرادی خواستند با ایجاد اغتشاش امنیت جامعه را مختل و نظم را بر هم بزنند که این اقدامات مورد قبول هیچ شهروندی نیست، اما عده‌ای نیز که در این ماجرا هیچ نقشی نداشتند و یا از نماز جمعه باز می‌گشتند، یا عابر و کاسب بودند، مورد آسیب قرار گرفتند و مظلوم واقع شدند و این وظیفه ما است که نسبت به آنها توجه داشته باشیم.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: بنده نیز بلافاصله پس از حادثه تلخ نماز جمعه زاهدان وزیر کشور را مأمور کردم تا با سفر به این استان، هم عوامل این حادثه را شناسایی و با آنها برخورد کند و هم کسانی که در این حادثه مظلوم واقع شدند مورد دلجویی قرار بگیرند. بعد از آن هم گروه‌های مختلفی برای سرکشی به همه خانواده‌های آسیب‌دیده اعزام شدند و بنده هم شخصا مترصد فرصتی هستم که از این خانواده‌های محترم و عزیز دلجویی کنم و این توجه مقطعی نخواهد بود بلکه مستمرا ادامه خواهد داشت.
اولویت قراردادن احداث مراکز بهداشتی و درمانی، پیگیری احداث مراکز شبانه‌روزی تعلیم و تربیت از سوی آموزش و پرورش و همچنین بررسی مشکلات برخی اراضی شخصی ملی شده در این استان از جمله تاکیدات رئیس‌جمهور ناظر به مطالبه برخی مدعوین حاضر در این نشست بود.
رئیس‌جمهور همچنین ایجاد آرامش در زندگی مردم، مهار تورم و رشد و رونق تولید را وظیفه دولت دانست و بر عزم و اهتمام جدی دولت برای تحقق این مهم تاکید کرد.