kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۲۲۸
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱

 نارضایتی ۷۰ درصدی در آمریکا از نظام بهداشت و درمان این کشور

 
 
نظرسنجی یک مرکز تحقیقاتی معتبر در آمریکا نشان می‌دهد که خدمات بهداشتی و درمانی در وضعیت خوبی قرار ندارد و قریب به 70 درصد از شهروندان این کشور نسبت به آن ناراضی‌اند.
مسئله بهداشت و خدمات درمانی یکی از دغدغه‌های جدی هر جامعه‌ای است. این که اولا خدمات بهداشتی چه در حوزه پیشگیری و درمان کیفیت قابل قبول را داشته باشد و در مرحله بعدی اینکه این خدمات در دسترس باشند یعنی به صورت عادلانه همه مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند. آمریکایی‌ها البته چندان خوش‌شانس در حوزه بهداشت نیستند و نسبت به آن ابراز نارضایتی می‌کنند. نتایج نظرسنجی موسسه هریس که جزئیات آن به تازگی منتشر شده، فاش می‌کند که هرچند آمریکا در مقایسه با سایر کشورهای ثروتمند بیشترین هزینه سرانه را به خدمات بهداشت و درمان در نظر گرفته اما موفقیت چندانی در حوزه امیدبخشی نداشته است. این نظرسنجی حاکی از آن است که به دلیل هزینه‌های بالای درمانی، عدم دسترسی و سردرگمی در ارائه خدمات بهداشتی، رضایت بیماران از نظام بهداشتی دچار یک کاهش جدی شده است.
۲۵۰۰ آمریکایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، تاکید می‌کنند که هزینه‌های بالای درمانی، تمرکز نظام بهداشتی بر سودآفرینی، عدم دسترسی به بیمه درمانی از جمله مسائلی است که مشکلات زیادی برای بیماران ایجاد کرده و منجر به نارضایتی آنها شده است. از سوی دیگر،‌ تنها ۲۷ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از نظام بهداشت و درمانی آمریکا ابراز رضایت کردند. همچنین ۳۱ درصد از پاسخ‌دهندگان از نحوه نوبت‌دهی، ۲۶ درصد از هزینه ‌های بالای درمانی و ۲۳ درصد از محدودیت‌ها در پوشش بیمه انتقاد کردند. ۴۴ درصد از حاضران در نظرسنجی هم گفته‌اند که به دلیل هزینه‌های نجومی،‌ از انجام خدمات درمانی لازم در دو سال گذشته خودداری کرده‌ و آن را به بعد موکول کرده‌اند.
وضعیت نابسامان اقتصادی هم در این نارضایتی 70 درصدی از حوزه سلامت در آمریکا بی‌تاثیر نبوده است. تورم همراه با رکود اتفاق دردناکی است که همه تحلیلگران اقتصادی در این کشور نسبت به وقوع آن در سال جاری میلادی هشدار دادند و تاکید کردند که اوضاع اقتصادی و توان خرید مردم در ماه‌های آتی از این بدتر هم خواهد شد.
تهدیدات علیه کنگره
نارضایتی در آمریکا تنها محدود به مسائل اقتصادی نمی‌شود و شکاف عمیق سیاسی و اجتماعی هم هر روز یک رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرد. طبق آمار منتشر شده از سوی کنگره آمریکا،‌ از ۶ ژانویه ۲۰۲۱ همان روز حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره تاکنون، ۳۵۸ مامور تامین امنیت کنگره از کار خود استعفاء داده‌اند. وضعیت فعلی به گونه‌ای شده که مجلس نمایندگان و سنا، تنها با حدود ۷۰ درصد از کارکنان آموزش دیده خود مشغول فعالیت است. بر اساس اظهارنظر فرماندهان تامین امنیت کنگره،‌ روحیه ماموران شدیدا دچار افت شده و اینکه تهدیدها علیه اعضای کنگره طی ۶ سال گذشته حدود ۵ برابر افزایش یافته است. فشار روحی و روانی حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره به حدی بوده که تا ماه‌ها پس از آن حادثه چند نفر از ماموران امنیتی اقدام به خودکشی کردند.
ترامپ دلقک است
در چارچوب اختلافات اجتماعی سیاسی آمریکا که یک پای آن رئیس‌جمهور سابق است،‌ اختلافات ترامپ با سایر همکاران خود که حالا تبدیل به دشمنش شده‌اند هم جلب توجه می‌کند. جان بولتون در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان درباره اظهارات اخیر ترامپ که گفته بود اگر او در کاخ سفید حضور داشت حمله مسکو به اوکراین انجام نمی‌شد، گفت: «ترامپ تصور می‌کند که سران کشورهای خارجی به ویژه رقبای آمریکا از جمله ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ سران روسیه و چین برای او احترام قائلند و با وی ارتباط خوبی دارند اما در واقع عکس این مسئله صادق است». مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا از فروردین ۹۷ تا شهریور ۹۸ افزود: «من هنگامی که ترامپ با سران این کشورها دیدار می‌کرد حضور داشتم و معتقدم آنها وی را یک دلقک احمق در حال خنده می‌دانند».