kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲
خریداران عقب‌نشینی کردند

ادامه ریزش قیمت دلار علی‌رغم جو‌سازی دلالان درباره بازار ارز عراق

قیمت دلار در کانال‌های تلگرامی طی روزهای گذشته روند کاهشی داشته و چشم‌انداز استمرار کاهش نرخ ادامه دارد.
 
 
 
 
به گزارش ایبِنا، روز سه‌شنبه هم قیمت دلار در کانال‌های تلگرامی روند نزولی به خود گرفت و علی‌رغم تلاش زیاد دلالان برای افزایش نرخ، قیمت اعلامی دلار در کانال‌های تلگرامی در حال نزدیک شدن به کف کانال ۵۱ هزار تومان بود.
از دو روز قبل خبر‌هایی مبنی بر ممنوعیت معاملات با دلار در کشور عراق و اثرگذاری این تصمیم بر بازار ارز کشور منتشر شد. این در حالی بود که هیچ‌کدام از خبرگزاری‌های رسمی کشور عراق چنین خبری را منتشر نکرده‌ بودند.
معاملات کشور عراق بیشتر به‌صورت نقدی انجام می‌شود و مردم این کشور بسیاری از دارایی‌های خود را با دلار نگهداری می‌کنند، بنابراین شرایط کشور عراق به‌گونه‌ای است که اجرائی کردن چنین تصمیمی به سادگی امکان‌پذیر
 نیست. یحیی آل‌اسحاق؛ رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در در رابطه با خبر ممنوعیت معاملات دلار در عراق گفت: معاملات با دلار در عراق مثل بسیاری از کشور‌های دیگر در جهان، ممنوع است. این مسئله در گذشته نیز وجود داشته و خبری که روز دوشنبه در رابطه با ممنوعیت معاملات دلار در عراق و اثرات آن بر بازار ارز کشور منتشر شده مربوط به گذشته بوده است.
استفاده از خبرهای سوخته
برای ایجاد اختلال در بازار
وی افزود: منفعت‌طلبان و معاندان با هدف اثر‌گذاری و ایجاد اختلال در بازار ارز کشور، این خبر که مربوط به گذشته بوده را دوباره منتشر کرده‌اند. ممنوعیت معاملات دلار در عراق در راستای مدیریت بازار ارز کشور عراق بوده است و هیچ اثری بر مناسبات ارزی ایران و عراق ندارد.
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: در حال حاضر مناسبات اقتصادی و ارزی با کشور عراق به خوبی انجام می‌شود و اقدامات بسیاری نیز در سال گذشته در جهت تسهیل این مناسبات انجام شده است.
وی افزود: سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد دلار صادرات به کشور عراق داشتیم که نسبت به سال قبل آن افزایش دارد. با اقداماتی که انجام شده چشم‌انداز خوبی برای افزایش مناسبات با عراق در سال ۱۴۰۲ شکل گرفته است.
امکان‌‌پذیر نیست
حمید حسینی؛ دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق نیز در این زمینه تاکید کرده است که ممنوعیت معامله با دلار مربوط به معاملات داخلی این کشور مثل معاملات خودرو، ملک و... می‌شود و تاثیری بر مبادلات ارزی ایران و عراق ندارد. البته شرایط داخلی عراق نیز به‌گونه‌ای نیست که ممنوعیت معاملات با دلار بتواند اجرائی شود.
براساس این گزارش، اقدامات بازارساز در هفته‌های اخیر، گشایش‌های ارزی و گسترش روابط با کشور‌های همسایه به‌خصوص کشور‌هایی مثل امارات، عربستان و عراق و دیگر کشور‌های عربی در ماه‌های اخیر موجب ایجاد ثبات در بازار غیررسمی ارز و کاهش قیمت‌ها در این بازار شده است و نوید ادامه کاهش قیمت‌ها و تداوم آرامش در بازار ارز را می‌دهد.
مجموع این شرایط موجب کاهش نرخ دلار حتی در بازارهای غیررسمی هم شده است، با این حال دلالان تلاش می‌کنند با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله بازنشر اخبار سوخته، اجازه ندهند دلار به زیر 50 هزار تومان بیاید؛ چرا که در این صورت موج جدید ریزش تا دامنه‌های پایین کانال 40 هزار تومان دور از انتظار نخواهد بود.