kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۰۷۹
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳
بازهم خبری از توافق کمیته و فدراسیون نشد

تازه‌ترین وعده بعد از بلاتکلیفی چند ماهه فوتبال/سرمربی تیم امید تا پایان هفته معرفی می‌شود

سرپرست کاروان ورزشی اعزامی کشورمان به بازی‌های ‌هانگژو ۲۰۲۲ گفت: فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک تلاش می‌کنند انتخاب و معرفی سرمربی تیم ملی فوتبال امید تا پایان این هفته نهایی شود. 
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
بازی‌های آسیایی یک رویداد چند ورزشی است که قرار است طی سال جاری در ‌هانگژو چین برگزار ‌شود. ‌هانگژو پس از پکن در سال ۱۹۹۰ و گوانگژو در سال ۲۰۱۰ سومین شهر چین خواهد بود که میزبان بازی‌های آسیایی می‌شود و قرار است این رقابت‌ها در ۶۱ رشته و ۴۸۲ ماده ورزشی برگزار شود. گفتنی است بازی‌ها در ابتدا قرار بود از ۱۹ شهریور تا سوم مهرماه سال گذشته برگزار شود اما این رویداد به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ به تعویق افتاد و تاریخ‌ جدید بازی‌های آسیایی از یکم تا ۱۶ مهرماه سال جاری خواهد بود.
نکته قابل تامل در مورد اعزام کاروان ایران به بازی‌های آسیایی ‌هانگژو اینکه تعیین تکلیف در مورد رشته‌های اعزامی به طول انجامید، مسئله‌ای که بلاتکلیفی ورزشکاران و فدراسیون‌های ورزشی را به دنبال داشت تا در نهایت ستاد عالی بازی‌های المپیک، پارالمپیک، آسیایی و پاراآسیایی ۲۶ فروردین سال جاری تشکیل شد و دو گروه از رشته‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی ‌هانگژو مشخص شدند.
با این وجود اما پرونده رشته‌های اعزامی بسته نشد و درحالی که قرار بود ستاد عالی بازی‌ها ظرفیت رشته‌های گروه دوم و رشته‌هایی که در گروه سوم قرار دارند را در جلسه بعدی مشخص کند اما برخلاف انتظار این اتفاق رخ نداد و ۲۳ اردیبهشت ماه در دوازدهمین جلسه ستاد عالی بازی‌های المپیک، پارالمپیک آسیایی و پاراآسیایی درباره سایر رشته‌های باقی مانده اعزامی به بازی‌های آسیایی بحث و تبادل‌نظر و تصمیمات جدیدی در این خصوص اتخاذ شد. در نخستین جلسه ستاد عالی در سال ۱۴۰۲ دو گروه از رشته‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی ‌هانگژو مشخص شدند.
رشته‌های قطعی با ظرفیت کامل و نامشخص
در نخستین جلسه ستاد عالی در سال ۱۴۰۲ دو گروه از رشته‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی‌ هانگژو مشخص شدند. به این ترتیب در گروه یک با عنوان رشته‌های قطعی با ظرفیت کامل در رشته‌های کشتی (آقایان)، کاراته (آقایان و بانوان)، وزنه‌برداری (آقایان)، ووشو و کوراش (آقایان و بانوان)، تکواندو (آقایان و بانوان) والیبال (آقایان)، کبدی (آقایان و بانوان)، قایقرانی در رشته کانو و کایاک و رویینگ (آقایان و بانوان)، دوومیدانی (آقایان) و واترپولو(آقایان) اعزام می‌شوند.
همچنین رشته‌های صخره‌نوردی (آقایان و بانوان)، تیراندازی (آقایان و بانوان)، تیراندازی با کمان کامپوند (آقایان و بانوان)، هندبال (آقایان)، بازی‌های الکترونیک (آقایان)، بوکس (آقایان)، شطرنج (آقایان و بانوان)، وزنه‌بردای (بانوان)، دوومیدانی (آقایان و بانوان)، فوتبال (آقایان)، تنیس روی میز(آقایان)، شمشیربازی سابر(آقایان)، دوچرخه‌سواری کوهستان (بانوان) و ژیمناستیک هنری گروه دوم اعزامی رشته‌های قطعی با ظرفیت نامشخص به این رقابت‌ها خواهند بود.
در این جلسه هم‌چنین درخصوص چهار رشته اسکیت (فری استایل)، بسکتبال، دوچرخه‌سواری و جودو تصمیم‌گیری و مقرر شد به گروه دوم جهت اعزام اضافه شوند. درباره گروه سوم و نحوه پرداخت کمک‌هزینه به ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ و المپیک ۲۰۲۴ نیز با توجه به اهمیت موضوع،  حاضران در جلسه تصیم گرفتند که در جلسه بعدی این دو موضوع را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهند.
رشته‌های حذف شده و رشته‌های در انتظار
در دوازدهمین جلسه ستاد عالی بازی‌های المپیک، پارالمپیک آسیایی و پاراآسیایی حضور تیم ملی فوتبال در بازی‌های آسیایی(مردان) به تصویب رسید و اعلام شد که تمامی امور این تیم با هماهنگی کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال انجام خواهد شد. همچنین تصمیم بر این شد که تیم ملی فوتبال بانوان چنانچه به تشخیص کمیته تخصصی ستاد حداکثر تا رتبه ۶ قرار گیرند اعزام شوند. رشته‌های اسکواش (پسران و دختران)، بسکتبال دختران (پنج نفره)، دوچرخه‌سواری(کوهستان پسران، پیست و جاده دختران)، بدمینتون آقایان، سه‌گانه، شمشیربازی فلوره (پسران و دختران)، ژیمناستیک (ترامپولین)، سپک‌تاکرا (آقایان و بانوان) و دراگون‌بوت (دختران) قطعا اعزام نخواهند شد. در این جلسه با اعزام تیم هندبال دختران به بازی‌ها موافقت شد.
چرا فوتبال سهمیه گرفت؟
اما یکی از نکات قابل تامل در مورد تصمیم ستاد عالی بازی‌های آسیایی تصویب شدن حضور تیم ملی فوتبال امید در ‌هانگژو و قراردادن تیم ملی هندبال در لیست انتظار بود. در حالی که تیم ملی فوتبال امید در بلاتکلیف‌ترین حالت ممکن قرار دارد و حتی سرمربی هم ندارد، ستاد عالی حضور این تیم در ‌هانگژو را تصویب کرد اما تیم ملی هندبال مردان که ‌شانس بالایی برای قرار گرفتن در بین چهار تیم برتر را دارد، در لیست انتظار قرار گرفته که جای تعجب دارد چرا که هندبال‌ شانس بالاتری نسبت به فوتبال برای رسیدن به مدال دارد ضمن اینکه تعداد نفرات هندبال کمتر است و اعزام آن هزینه کمتری دارد.
انتخاب سرمربی تا پایان هفته
سید مناف‌هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک و سرپرست کاروان ورزشی اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی ‌هانگژو ۲۰۲۲ روز دوشنبه درخصوص آخرین وضعیت انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال امید گفت: امروز نیز پیرو نشست‌های پیشین با مسئولان فدراسیون فوتبال جلسه‌ای را برای بررسی نهایی گزینه‌ها برگزار کردیم و مقرر شد تا همزمان با آخرین مهلت ثبت‌نام کاروان، سرمربی تیم ملی امید از سوی فدراسیون فوتبال انتخاب و معرفی شود. در نشست ستاد عالی بازی‌ها حضور تیم ملی فوتبال امید مردان در بازی‌های آسیایی ‌هانگژو قطعی شد و نواقص لیست اعلامی در حال رفع شدن است.
او ادامه داد: این هفته آخرین مهلت ثبت‌نام اولیه کاروان ورزشی اعزامی به بازی‌های آسیایی است که با توجه به همین مهم مقرر شد فدراسیون فوتبال همه تلاش خود را برای نهایی کردن سرمربی تیم ملی امید انجام دهد. فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک در تلاشیم انتخاب و معرفی سرمربی تیم ملی فوتبال امید تا پایان این هفته نهایی شود. در نشست یکشنبه و دوشنبه محمود خسروی وفا رئیس‌کمیته ملی المپیک، مهدی تاج رئیس‌فدراسیون فوتبال، حبیب کاشانی مدیر تیم ملی امید و من حضور داشتیم.
امید می‌رود این بار دیگر سرمربی تیم امید تا پایان هفته معرفی شود زیرا این چندمین جلسه بدون نتیجه کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال المپیک است. با توجه به اینکه کمیته ملی المپیک مسئولیت پرداخت هزینه‌ها و راهبری کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی و المپیک را برعهده ‌دارد، فرآینده انتخاب سرمربی این تیم با مشکلاتی مواجه شده است. از اواخر پاییز سال گذشته تا امروز چندین مرتبه جلسه برای انتخاب سرمربی تیم ملی برگزار شده که تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.