kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۰۷۸
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳

1+2 سهمیه فوتبال ایران در سوپرلیگ آسیا

سهمیه ایران در رقابت‌های سوپر لیگ یا همان لیگ نخبگان آسیا اعلام شد که باشگاه‌ها 2 سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم خواهند داشت.
کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت رسمی میزان سهمیه ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2024-2025 یا همان سوپر لیگ، ملقب به لیگ نخبگان را اعلام کرد که طی آن 2 سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم به فوتبال ایران اختصاص داده خواهد شد.
کنفدراسیون فوتبال آسیا روز دوشنبه در وب‌سایت خود، میزان امتیازات کشورهای مختلف در رقابت‌های لیگ قهرمانان و AFC کاپ طی هشت دوره گذشته را منتشر کرد. نکته مهم در این خصوص، در نظر گرفته نشدن مسابقات سال 2020 است. جایی که رقابت‌های AFC کاپ به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و لیگ قهرمانان آسیا نیز به صورت متمرکز در قطر به انجام رسید.
البته این تصمیم که توسط کمیته مسابقات AFC در دسامبر 2022 گرفته شد، به ضرر فوتبال ایران است چرا که پرسپولیس در آن سال عنوان نائب قهرمانی آسیا را به دست آورد که می‌توانست امتیازات زیادی را به جمع‌ اندوخته‌های باشگاه‌های ایرانی اضافه کند اما عدم برگزاری AFC کاپ باعث شد تا کنفدراسیون فوتبال آسیا به طور کلی امتیازات سال 2020 را در نظر نگیرد.
بدین ترتیب تیم‌های باشگاهی ایرانی از سال 2014 تاکنون موفق به جمع‎‌آوری 72/018 امتیاز شدند که این مسئله سبب شد تا ایران در رتبه پنجم آسیا قرار بگیرد و سهمیه تیم‌های ایرانی 2 کرسی مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم برای حضور در پلی‌آف خواهد بود. عربستان سعودی، ژاپن، کره‌جنوبی و قطر بالاتر از ایران ایستاده‌اند که البته تنها دو کشور نخست یعنی عربستان و ژاپن سهمیه بیشتری نسبت به ایران خواهند داشت. ضمن اینکه طبق اعلام وب‌سایت فوتی رنکینگز، ایران در سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا فعلا یک سهمیه خواهد داشت تا در واقع تعداد سهمیه‌های فوتبال ایران به عدد چهار برسد. یعنی 2+1 سهمیه در سطح اول و یک سهمیه در سطح دوم. ضمن اینکه ایران در سطح سوم یا AFC کاپ که برای تیم‌های تازه توسعه یافته قاره است، سهمیه‌ای ندارد.
کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد دارد از فصل 2024-2025، مسابقات باشگاهی قاره را در 3 سطح مختلف برگزار کند. سطح اول یا الیت یا همان سوپر لیگ و لیگ نخبگان نام دارد، سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا و سطح سوم نیز همان AFC کاپ است.
سطح برتر یا لیگ نخبگان رده برتر در مجموع شامل 24 باشگاه شرکت‌کننده خواهد بود که به 12 تیم در سراسر مناطق غرب و شرق تقسیم می‌شوند و در قالب لیگ با هم رقابت می‌کنند. هر باشگاه چهار بازی خانگی و چهار بازی خارج از خانه با هشت باشگاه مختلف در منطقه خود انجام خواهد داد که هشت تیم برتر هر دو منطقه (در مجموع 16 تیم) به مرحله یک هشتم نهایی صعود خواهند کرد که به صورت رفت و برگشت به مصاف هم می‌روند. هشت برنده مرحله یک هشتم نهایی سپس به مرحله یک چهارم نهایی راه خواهند یافت که دیدارهای نیمه نهایی و فینال به صورت تک بازی و در یک مکان متمرکز برگزار می‌شود که مرحله نهایی فوتبال باشگاهی نخبگان AFC را به نمایش می‌گذارند.