kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۵۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹
جشن و شادی مردم از لبنان تا غزه

اسرائیل تن به آتش‌بس داد تحلیلگر صهیونیست: شکست خوردیم

جنگ اخير عليه نوار غزه اولين و احتمالا آخرين جنگ در فلسطين نيست. طي يك‌سال گذشته صهيونيست‌‎ها در دو نوبت نوار غزه و مواضع جهاد اسلامي را هدف قرار داده‌اند، اما اين بار جهاد اسلامي با كسب تجربه از جنگ سال گذشته توانست به صورت حساب شده‌تري به ‌اشغالگران پاسخ دهد. از اين رو همزمان با شادي فلسطيني‌ها در غزه و لبنان، بسياري از صهيونيست‌ها در تل‌آويو به شكست در نبرد نامتقارن با مقاومت فلسطين در نوار غزه اعتراف كردند.

 

سرويس خارجي-

پس از 5 روز جنگ بي‌وقفه و شليك حدود 1500 موشك و راكت از نوار غزه به سوي مناطق ‌اشغالي، سرانجام مقامات تل‌آويو با پذيرش شروط گروه مقاومت جهاد اسلامي فلسطين از گردن نهادن به آتش بس خبر دادند. اواخر شامگاه شنبه رسانه‌های صهیونیستی به نقل از «ارتش» رژیم اسرائیل اعلام کردند که ارتش تصمیم به خویشتنداری در مقابل آخرین حملات جهاد اسلامی گرفته است. «محمد الهندی»، رئیس ‌دایره سیاسی جهاد اسلامی نيز در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کرد كه توافق آرام‌‌سازی اوضاع و توقف درگیری‌ها شامل اين بندها خواهد بود: «توقف حملات به غیرنظامیان؛ توقف بمباران و تخریب خانه‌های فلسطینیان و سرانجام پایان دادن به ترور فلسطینی‌ها.» این مقام جهاد اسلامی همچنین تاکید کرد که مقاومت مادامی که دشمن صهیونیستی به این توافق پایبند باشد، به آن پایبند خواهد بود. پس از اعلام آتش‌بس در فلسطین همچنين «زیاد النخاله»، دبیرکل نهضت جهاد اسلامی در سخنانی تاكيد كرد كه ما فرصت را از دشمن گرفتیم که بین ما تفرقه بیندازد و آنچه را که باید تحمل می‌کردیم تحمل کردیم تا موضع یکپارچه و محکم و استوار بماند. دبيركل جهاد اسلامي همچنين در سخنان خود از حمايت‌هاي ايران و حزب‌الله لبنان قدرداني كرد.
صهيونيست‌ها به صورت رسمي اعلام كردند كه پنج روز جنگ و بمباران از نوار غزه باعث كشته شدن حداقل 2 شهرك نشين و زخمي شدن 12 نفر ديگر شده است و در آن سوي تنش‌ها نيز،  بر اساس اعلام منابع فلسطینی اين نبردها ۳۳ شهید برجای گذاشت. در ميان شهداي فلسطيني نام 11 فرمانده گردان‌های سرایا‌القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین به چشم مي‌خورد، هرچند جهاد اسلامي اعلام كرده كه روند جايگزيني فرماندهان در نوار غزه آغاز شده است. در واقع جنگ اخير عليه غزه، بازگشت مشهود رژیم صهیونیستی به سیاست ترور بود كه در قالب جنگ صورت گرفت، هرچند در نهايت تل‌آويو ناگزير شد تا به آتش‌بس تن دهد. آمار شهداي فلسطيني جنگ اخير حكايت از آن دارد كه شهداي اين نبرد شامل۲۲ مرد، ۶ کودک، ۳ زن و ۲ سالخورده بودند. همچنین ۱۹۰ مجروح نبردها عليه غزه شامل ۷۵ مرد، ۶۴ کودک، ۳۸ زن و ۱۳ سالخورده بود. پررنگ بودن نام كودكان و زنان و سالخوردگان در اين نبرد نشان داد كه صهيونيست‌ها حتي به استانداردهاي حداقلي حقوق بشري نيز در جنگ‌ها و نبردها قائل نيستند. با اين حال همزمان با اعلام آتش‌بس، بسياري از فلسطيني‌ها و حاميان مقاومت در نوار غزه و اردوگاه‌هاي لبنان، عملكرد جهاد اسلامي در برابر ‌اشغالگران و تداوم مقاومت را يك پيروزي بزرگ براي فلسطين عنوان كردند و در بسياري از اردوگاه‌ها و مناطق نوار غزه جشن‌هاي خياباني جوانان به مناسبت مقاومت در برابر‌ اشغالگران برگزار شد. گفته شده كه اهالی غزه در اردوگاه جبالیا با سر دادن شعارهایی، پیروزی عملیات «انتقام آزادگان» در برابر رژیم صهیونیستی را جشن گرفتند. همچنين خبرگزاري عرب زبان العهد در اين ارتباط گزارش داد كه از واپسین ساعات شامگاه شنبه تا نخسین ساعات صبح يكشنبه اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در شمال لبنان، شاهد جشن و پایکوبی به مناسبت پیروزی نیروهای مقاومت در غزه بود به طوری‌که صدها تن از این فلسطینی‌ها در اردوگاه‌های البداوی و نهر البارد واقع در شمال لبنان خوشحالی خود را نسبت به این دستاورد نشان دادند. بر اساس این گزارش، فلسطینی‌های مستقر در این اردوگاه‌ها این پیام را به جهانیان دادند که آوارگان فلسطینی در هر رویدادی که مربوط به کشورشان باشد حضور دارند و آوارگی آنها به معنی بی‌تفاوتی نسبت به تحولات فلسطین نیست. شرکت‌کنندگان در این جشن‌ها سرودهای حماسی سر داده و با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین، بین مردم شیرینی پخش کردند.
اعتراف به شكست
واكنش‌ها در تل‌آويو به آتش‌بس تركيبي از احساس ضعف و شكست در مقابل مقاومت فلسطين بود. «دان بیری»، رئیس ‌سابق سندیکای روزنامه‌نگاران خارجی در رژیم اسرائیل که نتوانست ناامیدی خود را از عدم وجود راه‌حل ریشه‌ای از تحرکات نظامی در مقابل غزه کتمان کند به شبكه آي 24 گفت: «علی‌رغم اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند حملات موشکی را به‌طور کامل دفع کند، شاید زمان آن رسیده است که پس از 16 سال درگیری مستمر، سیاست دیگری را در نظر بگیریم، چون سياست‌هاي تل‌آويو در برابر نوارغزه تاكنون بي‌نتيجه بوده است.» همچنين «بن کاسبیت»، تحلیلگر سیاسی وب‌سایت «والا» تأکید کرد: «عملیات نظامی جاری در غزه، به‌جای اینکه مملو از فضای پیروزی باشد، مملو از آتش [موشک‌هایی] است که بر جبهه داخلی اسرائیل فرو می‌ریزد و این یعنی پیروزی تل‌آويو در این نبردها آرزویی دست‌نیافتنی است و می‌توان گفت توهمی بیش نیست؛ زیرا این همان چیزی است که به آن نبرد نامتقارن می‌گویند.» امیر بوحبوط تحلیل‌گر ارشد نظامی پایگاه عبری زبان واللا نیوز اعتراف کرد: «جهاد اسلامی در حالی به جنگ با اسرائیل ادامه می‌دهد که تا این لحظه هیچ موشک پیچیده و یا جدیدی را مورد استفاده قرار نداده است و شايد اگر اين موشك‌ها به‌كار گرفته شوند، وضعيت براي تل‌آويو پیچيده‌تر شود.» این تحلیلگر صهیونیست به نقل از منابع آگاه امنیتی رژیم صهیونیستی خبر داد، جنبش جهاد اسلامی در دور جدید درگیری‌اش هیچ موشک غافلگیر‌کننده‌ای را به کار نگرفته است و در بزرگ‌ترین حمله خود حدود 100 فروند موشک را به شکل یک‌جا شلیک کرد. «ليبرمن»، وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی نيز با‌ اشاره به قدرتمندتر شدن نیروهای مقاومت در جنوب فلسطین گفت: «نمی‌توان بین این جنگ و آن جنگ زندگی کرد. ما نمی‌توانیم حزب‌الله دیگری را در جنوب تحمل کنیم.» همزمان گزارش شده بلافاصله پس از عادي شدن اوضاع مناطق ‌اشغالي، صف‌های طولانی صدور گذرنامه در قدس، تل‌آویو، بئرالسبع و حیفا تشكيل شده است. اين صف‌ها بعد از اینکه طرح پایلوت صدور و تمدید گذرنامه بدون وقت قبلی آغاز شد؛ ايجاد شده است.
چرا تل‌آويو تن به آتش بس داد؟
جنگ اخير عليه نوار غزه اولين و احتمالا آخرين جنگ در فلسطين نيست. طي يك‌سال گذشته صهيونيست‌‎ها در دو نوبت نوار غزه و مواضع جهاد اسلامي را هدف قرار داده‌اند، اما اين بار جهاد اسلامي با كسب تجربه از جنگ سال گذشته توانست به صورت حساب شده‌تري به ‌اشغالگران پاسخ دهد. اتاق مشترك مقاومت نيز همزمان با آتش‌بس اعلام كرد كه دستمان روي ماشه است تا به ‌اشغالگران پاسخ دهيم. از سوي ديگر اين را بايد در نظر داشت كه 5 روز جنگ، هزينه‌هاي زيادي را به صهيونيست‌ها تحميل كرد. طي 5 روز جنگ، بیش از 1/5 میلیون شهروند صهیونیست، هدف حدود 1500 راکت قرار گرفتند و ناامني باعث شد تا فرار به پناهگاه‌ها به بخشي از عادت روزانه ‌اشغالگران تبديل شود. علاوه‌بر اين هزينه‌‎هاي اقتصادي جنگ نيز براي صهيونيست‌ها كه از نظر اقتصادي با چالش تورم رو‌به‌رو هستند، قابل توجه بود. شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی روز شنبه گزارش داده بود كه هزینه روزانه حمله به غزه، ۲۰۰ میلیون شِکِل معادل ۵۵ میلیون دلار است و این آمار، بدون احتساب خسارات اقتصادی روزانه تحمیل شده بر داخل سرزمین‌های ‌اشغالی است. نشريه فوربز نيز در گزارشي اعلام كرده كه هزینه شليك هر موشک پدافندی سامانه گنبد آهنین ۵۰ تا 100 هزار دلار است و اين در حالي است كه فلسطيني‌ها براي پرتاب هر موشك و راكت خود كمتر از هزار دلار هزينه مي‌كنند. از اين‌رو، صهيونيست‌ها براي ساقط كردن يك موشك هزار دلاري فلسطيني‌ها ناگزيرند گاه تا 100 هزار دلار هزينه كنند. با محاسبه پرتاب 1200 راكت و موشك طي 5 روز گذشته، اگر هزينه متوسط هر موشك گنبد آهنين را 75 هزار دلار در نظر بگيريم، صهيونيست‌ها در اين 5 روز حداقل 90 ميليون دلار براي مقابله با موشك‌ها و راكت‌هاي فلسطيني‌ها هزينه صرف كرده‌اند. اين هزينه جداي از ساير هزينه‌هاي مربوط به سربازان و تجهيزات لجستيكي و خسارات وارد شده به شهرهاي مناطق ‌اشغالي است.
ادامه اعتراضات ضد نتانياهو در نوزدهمين هفته
با وجود آن كه صهيونيست‌ها طي 5 روز گذشته زير باران موشك و راكت‌هاي مقاومت فلسطين بودند، اما آنها همچنان اعتراضات عليه كابينه تندرو نتانياهو براي سرنگوني آن را از ياد نبردند و شامگاه شنبه براي نوزدهمين هفته پياپي، شهرهاي ‌اشغالي فلسطين شاهد اعتراضات گسترده ضد نتانياهو بود. پایگاه خبری وای‌نت نيز اعلام كرد به‌رغم آنکه رهبران معترضین صهیونیست اعلام کردند، به دلیل نگرانی از موشک‌های مقاومت این تجمع در تقاطع کابلان در تل‌آویو محل اصلی آن برگزار نخواهد شد اما، شمار قابل توجهی از صهیونیست‌ها در این محل حضور پیدا کردند. خبرنگاران همچنین اعلام کردند، این شنبه شهر حیفا به جای تل‌آویو شاهد حضور گسترده  صهیونیست‌های معترض بود، معترضین خود را به تقاطع حوریف در این شهر رسانده و علیه کابینه نتانیاهو شعار دادند.