kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۹۶۹
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
مرکز مطالعات امنیتی تل‌آویو:

جهاد اسلامی با جنگ اعصاب زندگی در اسرائیل را فلج کرده است

ساكنان مناطق ‌اشغالي از ادامه جنگ خسته و كلافه شده‌اند و بسياري از آنها به فكر فرار از مناطق جنگي هستند. مرکز مطالعات امنیتی تل‌آویو نيز در گزارشي به تاثير رواني جنگ بر صهيونيست‌ها ‌اشاره كرده و گفته است: «سلاح جدید جهاد اسلامی، جنگ اعصاب است.»
 
 
 
سرويس خارجي-
 
ساكنان مناطق ‌اشغالي فلسطين اين روزها در حالت اضطراب، ترس و آماده‌باش مداوم برای فرار به پناهگاه‎‌ها به‌سر مي‌برند. از سوي ديگر به‌نظر مي‌رسد كه رهبران تل‌آويو در میان تنش‌ها، اختلافات و اعتراضات بزرگ داخلي و همزمان ادامه جنگ و پاسخ ساعت به ساعت نيروهاي مقاومت فلسطين در وضعیت گیج‌کننده‌اي گرفتار شده‌اند. كابينه به شدت تندرو نتانياهو ترس از دست دادن «تصویر پیروزی» و از بين رفتن «تصوير بازدارندگي نظاميان» خود را دارد. جنگ به پنجمين روز خود رسيده، اما به نظر مي‌رسد كه موتور جنگي نيروهاي مقاومت فلسطيني تازه شروع به‌كار كرده است. رادیو رژیم صهیونیستی روز گذشته اذعان کرد كه بیش از ۵۰ موشک ظرف ۲ دقیقه از غزه شلیک شده است. مجموع موشك‌هاي شليك شده در 5 روز گذشته نيز به بيش از 1200 مورد رسيده است. اين تعداد موشك‌ها بدان معناست كه سامانه گنبد آهنين در عمل توان مقابله با همه اين موشك‌ها را نخواهد داشت. ظرفيت ‌اشباع گنبد آهنين براي مقابله با راكت‌ها و موشك‌هاي پرتاب شده از نوار غزه محدود است و شليك 50 موشك در دو دقيقه به معناي آن است كه بسياري از آنها احتمالاً از گنبد آهنين عبور كرده و وارد اراضي ‌اشغالي شده‌اند. در اين‌جا اگر‌شانس با صهيونيست‌ها همراه باشد، شايد تعدادي از موشك‌ها خسارت كمي به بار آورد، اما بي‌ترديد پرتاب مداوم اين موشك‌ها، خيابان‌ها و شهرهاي رژيم اسرائيل را در حالتي جنگي قرار داده است. از لحظه پرتاب موشك از نوار غزه تا سدروت به‌عنوان اولين شهرك مجاور نوار غزه، صهيونيست‌ها 20 ثانيه زمان دارند تا به پناهگاه‌ بروند، اما در ديگر شهرها و شهرك‌ها اين زمان كمي بيشتر است. فيلم‌هاي زيادي از پناه گرفتن شهروندان صهيونيستي در خيابان‌ها و فرار آنها هنگام پرتاب موشك از نوار غزه وجود دارد و اين تصاوير نشان مي‌دهد كه مقاومت فلسطين توانسته زندگي ‌اشغالگران در همين 5 روز را مختل كند.
مرکز مطالعات امنیتی تل‌آویو نيز در گزارشي به تاثير رواني جنگ بر صهيونيست‌ها ‌اشاره كرده و گفته است: «سلاح جدید جهاد اسلامی، جنگ اعصاب است.» در اين گزارش گفته شده است: «انتظار پاسخ به ترور فرماندهان ارشد فلسطيني باعث يك تنش اعصاب خردکن در ميان شهروندان اسرائيلي شده است. وضعیت نسبتاً عجیبی در ارتش به وجود آمده و از سوي ديگر افکار عمومی در تل‌آويو و ديگر شهرها در فضایی از اضطراب، بلاتکلیفی و افزایش انتظار برای پاسخ‌هاي نظامي بيشتر از سوي غزه قرار دارند. این انتظار با گزارش‌هایی مبنی بر اختلال در روال زندگی، آمادگی برای تداوم حمله موشکی در مناطق مختلف، تعطيلي نسبی بخش خصوصی یا برخي ادارات دولتی، لغو روادیدها، بسته شدن جاده‌ها و موارد دیگر همراه است و بدتر آن كه اين جنگ، احتمالاً آخرين جنگ نخواهد بود.»
فرار دسته‌جمعي صهيونيست‌ها
همزمان با ادامه حملات نيروهاي مقاومت فلسطين، موج فرار از مناطق ‌اشغالي نيز شدت گرفته است. منابع عبري زبان گفته‌اند كه تاکنون بیش از ۱۰ هزار شهرک‌نشین، شهرک‌های اطراف غزه را تخلیه کرده‌اند و به مناطق مرکزی و شمالی اراضی ‌اشغالی پناه برده‌اند و برخي نيز خواستار رفتن به خارج تا زمان آرام شدن اوضاع را دارند.
همچنين فشارها در تل‌آويو بر روي كابينه نتانياهو براي توقف جنگ افزايش يافته و يديعوت آحارونت گزارش داد كه بعضی از چهره‌های مخالف کابینه بنیامین نتانیاهو خواستار توقف عملیات نظامی در غزه شده‌اند. گفته شده یائیر لاپید، وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی از جمله کسانی است که گفته وقت توقف عملیات در غزه است. خبرنگار شبكه العالم در رام الله نيز گزارش داد که پس از اصابت دقیق موشک مقاومت فلسطین به شهرک صهیونیستی رحوفوت و حجم انفجار آن، دستگاه‌های امنیتی اسرائیلی نگران شده و از نتانیاهو خواسته‌اند به جنگ پایان دهد زیرا وضعيت از کنترل خارج شده است.
«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی نيز در سخناني جمعه شب اعتراف کرد که جنبش حماس از سال ۲۰۰۹ تاکنون قوی‌تر شده است. لیبرمن همچنين خطاب به نتانیاهو گفت: «برای نابودی مقاومت انتخاب شدی، اما مقاومت قدرتمندتر شد.» 
سايه ترس از ورود مستقيم حماس
آنچه در جنگ فعلي عليه نوار غزه جريان دارد، تنها بخش كوچكي از توان نيروهاي مقاومت است. به‌طور كلي عمده پاسخ صورت گرفته طي چند روز گذشته به ‌اشغالگران از سوي جهاد اسلامي فلسطين صورت گرفته است. سازمان مقاومت حماس هم هشدار داده كه اگر درگيري‌ها تشديد شود، با نسل جديدي از موشك‌هاي خود عمق شهرهاي ‌اشغالي رژيم صهيونيستي را هدف قرار خواهد داد. در واقع در حال حاضر ارتش تا بن دندان مسلح رژيم صهيونيستي فقط درگير مقابله با گروه جهاد اسلامي است و در صورت ورود كامل حماس، وضعيت براي صهيونيست‌ها به مراتب بحراني‌تر خواهد شد. «سرایا القدس»، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نيز روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به ادامه ترورها و بمباران خانه‌های مردم بی‌دفاع فلسطین، مقاومت موشک‌باران شهرهای ‌اشغالی را از سر خواهد گرفت. سرایا القدس بر ادامه رویارویی و نبرد انتقام آزادگان تأکید کرد و افزود: «ما خود را برای چند ماه رویارویی و نبرد آماده کرده‌‌ايم.» «زیاد النخاله»، دبيركل جهاد اسلامي فلسطين نيز اعلام كرد: «با سربازان‌مان آماده شهادت هستيم.»
همزمان رسانه‌های عبری گفته‌اند كه به‌نظر می‌رسد حماس نيز در كنار جهاد اسلامي در حال ورود تمام عيار به نبرد است. اين در حالي است كه «امیر بوخبوط»، روزنامه‌نگار سرشناس صهيونيستي در توئيتر خود نوشت: «اسرائیل بیش از این تحمل وضعیت کنونی را ندارد.»
در سوي ديگر جنگ به نظر مي‌رسد كه فلسطيني‌ها حاضر به پذيرش آتش‌بس زير سايه جنگ نيستند و رادیو ارتش اسرائیل اعلام كرد كه مذاکرات آتش‌بس به بن‌بست رسیده است. راديو ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرد که مذاکرات برای دست‌یابی به آتش‌بس با جهاد اسلامی بار دیگر به بن‌بست رسیده و این چندمین بار است که مذاکرات بین جهاد اسلامی و رژیم تل‌آویو برای توقف درگیری با وساطت طرف سوم راه به جایی نمی‌برد. جهاد اسلامی دو شرط برای دشمن صهیونیست گذاشته است: «نخست توقف عملیات ترور و دوم شروع و اجرای متقابل و همزمان آتش‌بس.»
بحران اقتصادی كمرشكن 
جنگ عليه نوار غزه در شرايطي ادامه دارد كه وضعيت اقتصادي مناطق ‌اشغالي چندان مساعد نيست. طي چهار ماه گذشته به‌دليل اعتراضات و اختلافات داخلي در تل‌آويو، بسياري از شركت‌ها از تل‌آويو به خارج مهاجرت كردند. روند خروج سرمايه باعث افول ارزش پول رژيم اسرائيل شده و سه ماه پيش ارزش واحد پول رژیم صهیونیستی موسوم به «شیکل» (هر سه و نیم شیکل برابر با یک دلار بود) به دنبال تصویب بخش اول اصلاحات دستگاه قضائی این رژیم در کنست (پارلمان صهیونیستی) کاهش یافت و اكنون روند كاهش ارزش شيكل ادامه يافته است. از سوي ديگر، شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی روز شنبه گزارش داد هزینه روزانه حمله به غزه، ۲۰۰ میلیون شِکِل معادل ۵۵ میلیون دلار است و این آمار، بدون احتساب خسارات اقتصادی روزانه تحمیل شده بر داخل سرزمین‌های ‌اشغالی است. نشريه فوربز نيز در گزارشي اعلام كرده كه هزینه شليك هر موشک پدافندی سامانه گنبد آهنین ۵۰ تا 100 هزار دلار است و اين در حالي است كه فلسطيني‌ها براي پرتاب هر موشك و راكت خود كمتر از هزار دلار هزينه مي‌كنند. از اين‌رو، صهيونيست‌ها براي ساقط كردن يك موشك هزار دلاري فلسطيني‌ها ناگزيرند گاه تا 100 هزار دلار هزينه كنند. با محاسبه پرتاب 1200 راكت و موشك طي 5 روز گذشته، اگر هزينه متوسط هر موشك گنبد آهنين را 75 هزار دلار در نظر بگيريم، صهيونيست‌ها در اين 5 روز حداقل 90 ميليون دلار براي مقابله با موشك‌ها و راكت‌هاي فلسطيني‌ها هزينه صرف كرده‌اند. اين هزينه جداي از ساير هزينه‌هاي مربوط به سربازان و تجهيزات لجستيكي و خسارات وارد شده به شهرهاي مناطق ‌اشغالي است.
کودکان فلسطینی بانک اهداف رژیم صهیونیستی
در جريان 5 روز جنگ اخير عليه نوار غزه، حداقل 7 كودك فلسطيني به شهادت رسيده‌اند، اگرچه سازمان ملل و كشورهاي غربي هنوز واكنش تعيين كننده‌اي براي توقف جنايات رژيم صهيونيستي نداشته‌اند. همچنين تعداد شهداي جنگ طي 5 روز گذشته به 34 نفر افزايش يافت. همچنين روز شنبه منابع خبری از حمله سایبری به سایت فرودگاه «بن گوریون» در تل‌آویو همزمان با حملات موشکی مقاومت و از کار افتادن سایت اين فرودگاه خبر دادند.
همزمان با ادامه بمباران نوار غزه و مقاومت نيروهاي فلسطيني، صهيونيست‌ها تلاش دارند تا سياست تروريستي خود را عليه فرماندهان ارشد مقاومت ادامه دهند و روز شنبه «ایتای بلومنتال» کارشناس مسائل نظامی رژیم صهیونیستی در توئيتر با انتشار تصاوير دبيركل جهاد اسلامي نوشت: «اين زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین است که به جنبش جهاد اسلامی فشار می‌آورد تا حملات راکتی خود از غزه ادامه دهند. زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی باید ترور شود.»
در عين حال، حمايت از فلسطيني‌ها در برخي كشورهاي اسلامي طي روزهاي گذشته دنبال شده است. حمایت بحرینی‌ها از مردم غزه روز جمعه با درخواست براي تجديدنظر در روابط با رژیم صهیونیستی دنبال شد و در مغرب، تظاهرات گسترده‌اي در حمایت از مردم فلسطین برگزار شد. همچنين صدها نفر از اقشار مختلف مردم انگلیس در آستانه هفتاد و پنجمین سالگرد ‌اشغال فلسطین موسوم به روز «نکبت»، در خیابان‌های مرکزی لندن دست به تظاهرات زده و با سر دادن شعارهای مرگ بر اسرائیل، خواستار توقف جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های ‌اشغالی شدند.